Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 3. januar

Her vises alle billeder af busser taget 3. januar i forskellige år:

Arriva 1285 på Emdrup Torv, København

Arriva 1285 på Emdrup Torv, København

Lige efter nytår 2019/20 fik Movias linje 176 nye busser, nemlig fire styk Scania CityWide. Udskiftningen af busserne på dette tidspunkt var en del af kontrakten, som trådte i kraft i december 2015. En helt ny Arriva 1285 som linje 176 på Emdrup Torv.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2020.

Anchersen 3282 ved Emdrup Torv, København

Anchersen 3282 ved Emdrup Torv, København

Ved indførelsen af "Nyt Bynet" 13. oktober 2019, blev linje 4A omlagt i begge ender, så den i nordenden nu ikke længere kører til Østerbro og Svanemøllen st., men via Emdrup Torv og Høje Gladsaxe til Buddinge st. Linje 4A og 6A har derved fået en kortere fællesstrækning forbi bl.a. Emdrup Torv. Her opsamler Anchersen 3282, Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2015, passagerer på Frederiksborgvej ved Emdrup Torv. Der er kamp om pladsen mellem linje 6A, hvis bagende kan ses, linje 4A, en varelevering og almindelige bilister.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2020.

Anchersen 3022 ved Nuuks Plads, København

Anchersen 3022 ved Nuuks Plads, København

Anchersen 3022, BYD K9/eBus-12 årg. 2019, som linje 18 på Jagtvej ved Nuuks Plads.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2020.

Arriva 1058 og 1063 ved Solrød Strand st.

Arriva 1058 og 1063 ved Solrød Strand st.

Engang var det primært Volvo B10M'er og DAB-busser, man kunne møde på Solrød Strand st. I dag er billedet ændret... Her ses et par helt nye Arriva-busser i Solrød. Til venstre bus 1058, en VDL Ambassador, som linje 215, og til højre bus 1063, en Irisbus Crossway LE som linje 223E. Begge busserne er leveret i forbindelse med køreplans- og kontraktskiftet 12. december 2010.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.

Arriva 1072 ved Solrød Strand st.

Arriva 1072 ved Solrød Strand st.

Selvom linje 215 fra december 2010 er blevet en Køge-linje, kan Roskilde garages busser stadig ses på linjen i myldretiderne, hvor kørslen er flettet sammen med linje 212. Om eftermiddagen køres som linje 212 fra Roskilde st. til Hastrup, herfra tom til Solrød Strand st. og som linje 215 til Havdrup st. Fra Havdrup køres tom til Vor Frue, hvorfra der køres som linje 212 til Roskilde st. Der kører to Roskilde-busser i denne "karrusel", hvorved der er timedrift på linje 212 og en supplerende tur i timen fra Solrød til Havdrup. Om morgenen køres den modsatte vej rundt (mere præcist som 215 Havdrup st.-Solrød Strand st., tom til Hastrup, som 212 Hastrup-Roskilde st. og Roskilde st.-Snoldelev Kirke samt endelig tom til Havdrup st.). Bus 1072, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2007, som linje 215 ved Solrød Strand st. Den var denne eftermiddag den ene bus på linje 212/215 - med en lidt klodset beskiltning... Bussen blev oprindeligt bestilt af Veolia til kørslen i Hovedstadsområdet, hvor den skulle have været med til at erstatte gasbusserne, som man ønskede at udfase. Dét projekt blev droppet, og bussen afbestilt. I 2008 lykkedes det at finde en køber til bussen, nemlig Arriva i Randers, der gav den nr. 2992. I 2010, hvor Arriva måtte afgive bybusserne i Randers til Nobina, er bussen overført til Roskilde garage.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.

Arriva 1058 ved Solrød Strand st.

Arriva 1058 ved Solrød Strand st.

Arriva 1058, VDL Ambassador årg. 2010, som linje 215 ved Solrød Strand st. Linje 215 blev 12. december 2010 omlagt og forlænget til Solrød Strand, idet linje 212 og 213 er nedlagt i Solrød Kommune og således ikke mere kører mellem Solrød og Havdrup. Samtidig overgik linjen til Arriva i Køge, som bus 1058 altså tilhører. Roskilde garage kører dog stadig halvtimessuppleringen mellem Solrød og Havdrup på hverdage.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.

Arriva 1059 ved Ishøj Bycenter

Arriva 1059 ved Ishøj Bycenter

Arrivas nye bus 1059, en VDL Ambassador årg. 2010, som servicebuslinje 857 ved Ishøj Bycenter.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.

Herfølge Turistfart UK 93 794 ved Køge st.

Herfølge Turistfart UK 93 794 ved Køge st.

En af de mange nye Movia-linjenumre, der så dagens lys i december 2010, er 241, som dækker over en linje mellem Køge, Herfølge Skole, Algestrup, Fløjterup, Ringsbjerg og Sædder. Linjen erstatter især linje 526 og kører kun på skoledage. Det er Herfølge Turistfart, der kører, og det foregår med minibusser. Her ses Mercedes-Benz-minibus UK 93 794 ved Køge st. som linje 241.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.

Arriva 1063 ved Solrød Strand st.

Arriva 1063 ved Solrød Strand st.

Som første sted i Hovedstadsområdet har Arriva i Roskilde indsat 5 Irisbus Crossway LE-busser i Movia-trafik. Bus 1063 som linje 223E ved Solrød Strand st. Linje 223E blev i december 2010 omlagt og forlænget til Trekroner Øst, som det noget tilisede skilt på bussen viser. Stoppestedsstanderen er dog ikke rettet!

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.

Herfølge Turistfart UK 97 429 ved Ølby st.

Herfølge Turistfart UK 97 429 ved Ølby st.

Linje 242 blev oprettet i december 2010 som erstatning for dele af linjerne 210 og 525. Linjen kører mellem Ølby st., Ølsemagle, Ll. Skensved, Højelse, St. Salby, Ll. Salby og Ejby. Herfølge Turistfart står for kørslen, der finder sted med minibus.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.

Arriva 1411 i Odense

Arriva 1411 i Odense

Arriva 1411, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, har det seneste års været at finde på de fynske landeveje, nærmere bestemt på rute 111, Skt. Klemens-Odense Banegård. Den er blevet forsynet med lysegrønt FynBus-logo på fronten, men er ellers stadig i fuldt S-busdesign. Her ses den på Arrivas busanlæg i Odense.

Foto: Niels-Folke Vallin, 3. januar 2010.

Mercedes O.303-bus i København

Mercedes O.303-bus i København

Mercedes-Benz O.303-bus på Center Boulevard, København. Bussen, der bærer reg.nr. YJ 57 973, er muligvis en slags campingbus.

Foto: Jeppe Steensgaard, 3. januar 2007.

DSB S-tog SE 12 og SE 22 ved Fuglebakken station

DSB S-tog SE 12 og SE 22 ved Fuglebakken station

Siden 23. december 2005 har der kørt 4. generationstog i almindelig drift på Ringbanen. Både solokørende SA-tog og tog bestående af to SE-sæt har været anvendt. 3. januar kunne man således opleve SE 12+SE 22 på højbanen ved Fuglebakken station. Aktuelt kan hverken SA'erne eller SE'erne åbenbart skilte "Ny Ellebjerg" udvendigt, mens det går fint for informationen på displays inde i toget.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2006.

DSB S-tog MM 7788 på Fuglebakken station

DSB S-tog MM 7788 på Fuglebakken station

Dagene er talte for anden generation af S-tog. Typen udrangeres helt i 2006. Endnu i begyndelsen af året kunne man dog stadig møde 2. generationstog på mange afgange. 3. januar kørte der f.eks. mindst 3 stammer på B-linjerne, én på Ringbanen og én på linje H+. MM 7788-FU 8028-MU 8528-FS 7288 ses her som linje F mod Ny Ellebjerg på Fuglebakken station 3. januar 2006. Kun omkring 20 MM-FU-MU-FS-sæt er tilbage i trafik, og SA-sæt nr. 100 (4. generationstog) er modtaget af Høje Taastrup i begyndelsen af december 2005.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2006.

3. generations-S-tog på Fuglebakken station

3. generations-S-tog på Fuglebakken station

Ringbanen trafikeres en del med de i 1985/86 leverede S-tog af tredje generation. Disse tog har kun 20 år på bagen og udrangeres ikke i 2006, men omvendt varer det næppe mange år.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2006.

City-Trafik nr. 2057 og 2058 i Glostrup garage

City-Trafik nr. 2057 og 2058 i Glostrup garage

City-Trafik har stadig nogle højgulvsbusser kørende. Bus 2057 og 2058, DAB 12-1200B'ere fra 1992, blev oprindelig bygget til linie 9 i København. Nu kører de bl.a. ekstrakørsel på linie 500S. Busserne ses her i Glostrup garage.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 3. januar 2005.