Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 2. maj
Her vises alle billeder af busser taget 2. maj i forskellige år:
Arriva 1970 i Århusgade, Østerbro, København
Arriva 1970, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 3A i Århusgade på Østerbro.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1980 i Århusgade, Østerbro, København
Arriva 1980, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 3A i Århusgade på Østerbro.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1247 på Jagtvej, Østerbro, København
Arriva 1247, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A på Jagtvej på Østerbro.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1238 på Jagtvej, Nørrebro, København
Arriva 1238, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A på Jagtvej ved Nørrebroparken.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1919 på Strandboulevarden, Østerbro, København
Arriva 1919, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 8A på Strandboulevarden på Østerbro.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1272 på Jagtvej, Østerbro, København
Arriva 1272, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A på Jagtvej ved Østerbrogade.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1239 på Strandboulevarden, Østerbro, København
Arriva 1239, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A på Strandboulevarden på Østerbro. Reklamen "A for altid" i forreste siderude ses ikke at have en S-bus-pendant så som "S for sjældent" på linje 250S...
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1242 på Jagtvej, Nørrebro, København
Arriva 1242, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A på Jagtvej på Nørrebro.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1917 på Jagtvej, Østerbro, København
Arriva 1917, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 8A på Jagtvej på Østerbro. Bussen blev leveret til linje 40, hvor den og flere søskende blev sat i drift 2. januar 2009. Tre busser fra serien, nr. 1917-1919, blev overflyttet til den nye linje 8A ved oprettelsen i marts 2015.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1244 i Århusgade, Østerbro, København
Arriva 1244, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A i Århusgade på Østerbro. Bussen blev nyleveret til linje 18 tilbage i 2006 og blev "arvet" af linje 8A i 2015.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1241 på Jagtvej, Nørrebro, København
Arriva 1241, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A på Jagtvej ved Nørrebroparken.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1908 på Jagtvej, Østerbro, København
Arriva 1908, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2006, som linje 8A på Jagtvej ved Sankt Augustins Kirke på Østerbro.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Keolis 8487 på Nørrebros Runddel, København
Et længerevarende vejarbejde på den ydre del af Nørrebrogade betyder, at linje 5A og 350S siden 1. november 2014 har kørt ad Mimersgade og Jagtvej til Nørrebros Runddel. Keolis 8487, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, foretager i den anledning sit venstresving i Nørrebros Runddel. Der køres ad normal rute ud af byen.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Red Blue Bus Tours 1206 på Folke Bernadottes Allé, København
Ex. City-Trafik 2811, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, som sightseeingbus på Folke Bernadottes Allé ved Østerport station. Den kører nu hos Red Blue Bus Tours som vogn 1206.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Red City Buses SS4 på Folke Bernadottes Allé, København
Ex. Arriva 1443, en Volvo B7LT/East-Lancs-dobbeltdækker leveret 2001 til linje 10, i brug som sightseeingbus hos Red City Buses. Her er bussen på vej under Langeliniebroen ad Folke Bernadottes Allé. Bussen kørte 2001-03 på linje 10 i København og herefter på linje 15, indtil kontrakten udløb i 2007. Serien af ellers ret nye busser blev da solgt til Ensignbus i England, men ironisk nok vendte bl.a. 1443 senere tilbage til København. Siden 2013 har Red City Buses således benyttet ex. 1443, der nu har vognnummer SS4.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1119 ved Østerport st., København
Arriva 1119, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 26 ved Østerport st.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Anchersen 634 på Kalkrænderihavnsgade, København
Denne bus' fortid fornægter sig ikke! Et antal Volvo B12M-bybusser fra Aarhus Sporveje fandt i 2014 vej til forskellige busselskaber i Hovedstadsområdet, der bl.a. anvender dem til togbuskørsel for DSB. Lørdag 2. maj 2015 kunne ex. Aarhus Sporveje 634, der nu tilhører Anchersen, ses i brug på en "Red Bus"-shuttlerute mellem Oceankaj (ved krydstogtskibene) og Den lille Havfrue. Der kørtes cirka to-tre afgange i timen. Bussen er en 13,7 meter lang Volvo B12M-65 med Säffle-bygget 8500-karrosseri, leveret til Århus (dengang med 'Å') i 2004.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Strömma AM 65 504 ved Kastellet, København
En af de gamle Berlin-dobbeltdækkere fra Strömma drejer fra Folke Bernadottes Allé ind på Ved Norgesporten for at køre passagererne til Langelinie. Denne bus er bygget i 1983 til Vestberlin, men kom i 2001 til København som sightseeingbus hos Auto-Paaske. Den har nået at være en tur i Finland i løbet af sit liv, men var i maj 2015 igen i drift i København.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1118 på Kalkbrænderihavnsgade, København
Arriva 1118, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 26 på Kalkbrænderihavnsgade.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1130 på Dampfærgevej, København
Arriva 1130, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 27 på Dampfærgevej ved Kalkbrænderihavnsgade.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Red Blue Bus Tours 1205 på Kalkbrænderihavnsgade, København
En af de tidligere 250S-dobbeltdækkere i sit nye liv som sightseeingbus. Ex. City-Trafik 2810, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, kører nu hos Red Blue Bus Tours, hvor den lyder nummeret 1205. Her ses den på Kalkbrænderihavnsgade i Nordhavnen.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1123 ved Østerport st., København
Arriva 1123, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 26 på vej ud af sløjfen ved Østerport st.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1188 på Kalkbrænderihavnsgade, København
Lørdag 2. maj 2015 var der premiere på den nye linje 25 - en shuttlebusrute mellem Oceankaj i Nordhavnen, Østerport st. og Nørreport st. Der køres kun på dage med krydstogtskibe, hvor én 14,6 m-bus fra linje 173E kører i dagtimerne og danner 20-30-minuttersdrift uden officiel køreplan. I timerne omkring skibenes anløb supplerer Arrivas garager i Gladsaxe og Ejby med yderligere vogne. Linjen, der erstatter linje 20E, kører i sin første måned tillige på dagene 8., 9., 11., 13., 16., 20., 23., 24., 26., 27. og 30. maj. Udover den åbne Movia-trafik er der etableret privat, lukket buskørsel. Det er i øvrigt fjerde gang, linjenummeret 25 anvendes i København og Gentofte. Arriva 1188, Scania OmniLink på 14,6 meter årg. 2012, som linje 25 på Kalkbrænderihavnsgade på linjens første dag.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1124 på Folke Bernadottes Allé, København
Arriva 1124, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 26 på Folke Bernadottes Allé.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1130 på Kalkbrænderihavnsgade, København
Arriva 1130, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 27 på Kalkbrænderihavnsgade i Nordhavnen. Bag det grønne hegn til højre arbejdes der på den kommende Nordhavn metrostation.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1130 ved Østerport st., København
Arriva 1130, som er en Scania OmniLink leveret i 2011 til den nye kontrakt på linje 26, blev overført fra Ejby garage og linje 26 til Ryvang garage og den nye linje 27, da denne linje blev oprettet i april 2015. Her ses bussen i sløjfen ved Østerport station. Folk med hang til det gamle NESA vil måske finde det hyggeligt, at busser på linje 26 og 27 løbende mødes i denne sløjfe.
Foto: Peter Hobel, 2. maj 2015.
Arriva 1663 efter uheldet med kirkegårdsmuren på Roskildevej, Frederiksberg
Arriva 1663, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, trillede mandag 2. maj 2011 baglæns fra Roskildevej ind i kirkegårdsmuren på Solbjerg Kirkegård. Undervejs smadrede den også et lyssignal i krydset med Søndre Fasanvej. Ironisk nok var det bussen, der er udsmykket som totalreklame for "Copenhell". For at det ikke skal være løgn, har ulykken et fortilfælde: I oktober 2004 trillede en anden af busserne på 6A nemlig fra stoppestedet ved Zoo og ind i en kirkegårdsmur kort derfra!
Foto: Peter Hobel, 2. maj 2011.
Arriva 1663 set bagfra på Roskildevej ved Solbjerg Kirkegård, Frederiksberg
Arriva 1663, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, set fra Solbjerg Kirkegård. Som man kan se, led kirkegårdsmuren en del skade. Lygtepælen er sluppet billigere, men står heller ikke lige.
Foto: Peter Hobel, 2. maj 2011.
Solbjerg Kirkegård med Arriva 1663, Frederiksberg
Et kig gennem kirkegårdsmuren på Solbjerg Kirkegård, hvor Arriva 1663, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, har skabt udsyn til Roskildevej.
Foto: Peter Hobel, 2. maj 2011.
Arriva 1663 og 1085 på Roskildevej, Frederiksberg
Arriva 1663 med bagenden inde i kirkegårdsmuren og 1085 i almindelig drift på linje 6A på Roskildevej. Begge busserne er af typen Volvo B12BLE-59/Aabenraa.
Foto: Peter Hobel, 2. maj 2011.
Arriva 1663 fra dørsiden på Roskildevej, Frederiksberg
Arriva 1663 på Roskildevej efter uheldet, hvor den trillede baglæns i kirkegårdsmuren.
Foto: Peter Hobel, 2. maj 2011.
Tigerbus 3 på Jernbanegade, Middelfart
Tigerbus 3, Volvo B10BLE-60/Säffle årg. 1998, som bybuslinje 401 på Jernbanegade i Middelfart.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2918 på Middelfart st.
Arriva 2918, Irisbus Arway årg. 2006, som rute 825 på Middelfart st. FynBus lod i 2007 alle busserne forsyne med et rektangulært klismærmærke med FynBus-logo på skrigende lysegrøn baggrund. Resten af denne bus har stadig det gamle flødefarvede FynBus-design.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Tigerbus 1 på Middelfart st.
Tigerbus' vogn 1, Mercedes-Benz O.405N årg. 1999, som linje 403 på Middelfart st. i en ordentlig omgang regnvejr.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Tre Middelfart-bybusser på Middelfart st.
Tre af Tigerbus' bybusser på Middelfart st.: Fra højre bus 3 som linje 401, dernæst bus 7 som linje 402 og til venstre bus 1 som linje 404. Bybusserne har stadig vognmandens egne farver, men det ændrer sig, når kørslen skal i udbud med virkning fra 2009. Sidste udbud var i 2004, hvor de to Volvo-busser på billedet blev anskaffet.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Bent Thykjær 616 på Middelfart st.
Bent Thykjær 616, Scania OmniLine årg. 2006, som rute 216 på Middelfart st. Busruterne over Lillebæltsbroen betyder, at der kan opleves rutebiler i Middelfart, der ikke har FynBus-design.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2674 på Middelfart st.
Arriva 2674, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, som rute 831 på Middelfart st.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Tigerbus 7 på Middelfart st.
Tigerbus 7, Volvo B10BLE-60/Säffle årg. 1998, som bybuslinje 402 på Middelfart st. Bussen er oprindeligt Bus Danmark 1048 fra Hovedstadsområdet.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Bent Thykjær 608 på Middelfart st.
Bent Thykjær 608, Scania OmniLine årg. 2006, som rute 410 på Middelfart st. Denne bus har tidligere haft internnr. 633, men busserne 608 og 633 byttede af en eller anden grund numre i 2007. Begge busser er af denne type.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2915 på Odense rtb.
Arriva 2915, Irisbus Arway årg. 2006, som rute 810 på Odense rtb. Irisbus er et forholdsvis nyt busmærke i Danmark, der slog igennem i 2006. Endnu i foråret 2008 er busserne dog sjældne øst for Storebælt, hvor de slet ikke kører i rutetrafik.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2926 på Klosterbakken, Odense
Arriva 2926, MAN Lion's Regio årg. 2007, som rute 960 på Klosterbakken i Odense. At stedet hedder -bakken er ikke nogen tilfældighed. Bemærk, hvor meget vejen skråner.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 9 på Rugårdsvej, Odense
FynBus' nye design er en kombination af hvid og skrigende lysegrøn. De første håndfulde bybusser i Odense er allerede dukket op i disse farver, der sandsynligvis kommer til at sætte deres præg på hele Fyn i løbet af en kortere årrække. Odense Bybusser 9, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 22 på Rugårdsvej.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 63 på Albanigade, Odense
Odense Bybusser 63, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2006, som linje 21 på Albanigade. Bussen er den første i 2006-leveringen, der var på hele 28 busser. Odense Bybusser begyndte nemlig at lease deres nye busser i stedet for købe dem, og så var der råd til lidt mere. Det betød samtidig, at højgulvsbusserne stort set forsvandt fra gadebilledet og nu mest ses som ekstrabusser.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2481 på Odense rtb.
Arriva 2481, Volvo B10M-60/DAB årg. 1996, på Odense rtb.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2683 på Odense rtb.
Arriva 2683, Scania L94IB/DAB årg. 2000, som rute 890 på Odense rtb.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 88 på Klingenberg, Odense
Odense Bybusser 88, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2006, som linje 51 på Klingenberg.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 40 på Sankt Jørgens Gade, Odense
Det norske busselskab Tide Bus har vundet bybuskørslen i Odense og tager over fra 29. juni 2008. Med følger det meste af det kommunale selskabs vognpark, herunder Odense Bybusser 40, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, der her ses som linje 31 på Sankt Jørgens Gade.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2916 på Klosterbakken, Odense
Arriva 2916, Irisbus Arway årg. 2006, som rute 832 på Klosterbakken i Odense.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2814 på Odense rtb.
Arriva 2814, Scania OmniLine årg. 2001, som rute 890 på Odense rtb.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2822 på Odense rtb.
Arriva 2822, Scania L94IB/Lahti årg. 2001, på Odense rtb. Bussen er skiltet rute 870, men sådan én findes ikke. Der er formentlig tale om rute 970.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2907 på Odense rtb.
Arriva 2907, Irisbus Arway årg. 2006, på Odense rtb.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2595 på Odense rtb.
Arriva 2595, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1998, på Odense rtb.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 22 på Klingenberg, Odense
Odense Bybusser 22, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje S2 på Klingenberg.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 42 på Hans Mules Gade, Odense
Odense Bybusser 42, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 32 på Hans Mules Gade.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 89 på Klingenberg, Odense
Odense Bybusser 89, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2006, som linje 51 på Klingenberg. Selvom Tide Bus skal køre hovedparten af bybusserne i Odense, fortsætter det kommunale selskab med 15 busser og tre linjer. De 15 nyeste busser, heriblandt nr. 89, overtages derfor ikke af Tide.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2821 på Odense rtb.
Arriva 2821, Scania L94IB/Lahti årg. 2001, holder pause på Odense rtb.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 7 på Albanigade, Odense
Odense Bybusser 7, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 62 på Albanigade. Bagved en bus i de gamle farver.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 32 på Klingenberg, Odense
Odense Bybusser 32, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 31 på Klingenberg.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2923 på Odense rtb.
Arriva 2923, Irisbus Arway årg. 2006, som rute 805 på Odense rtb.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 23 på Albanigade, Odense
Odense Bybusser 23, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som servicebuslinje S5 på Albanigade.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2443 på Odense rtb.
Arriva 2443, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1995, på Odense rtb.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2866 på Klosterbakken, Odense
Arriva 2866, MAN 18.310 HOCL/Jonckheere årg. 2003, som rute 962 på Klosterbakken i Odense - ikke landets mest udbredte rutebiltype.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2490 på Flakhaven, Odense
Arriva 2490, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1996, som rute 890 på Flakhaven.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2796 på Odense rtb.
Arriva 2796, Scania OmniLine årg. 2001, som rute 890 på Odense rtb.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 41 på Klingenberg, Odense
Odense Bybusser 41, Volvo B10BLE-63/Aabenraa, som linje 31 på Klingenberg. Det er for øvrigt et sent eksemplar af dette karrosseri, da bussen er fra december 2002.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 85 på Sankt Jørgens Gade, Odense
Odense Bybusser 85 på Sankt Jørgens Gade som linje 31 til Seden Syd. Bussen er en Volvo B12BLE-59/Säffle fra 2006 og i øvrigt fra den sidste levering i bybusserne gamle mørkerøde og lysegrå design.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 55 på Benediktsgade, Odense
Odense Bybusser 55, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2004, som linje 92 på Benediktsgade.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 67 på Brogade, Odense
Odense Bybusser 67, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2006, som linje 41 mod Universitetet på Brogade.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2820 på Klosterbakken, Odense
Arriva 2820, Scania L94IB/Lahti årg. 2001, som rute 840 på Klosterbakken.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 86 på Østre Stationsvej, Odense
Odense Bybusser 86, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2006, som linje 91 på Østre Stationsvej. Bussen er blandt dem, det kommunale selskab beholder efter Tide Bus' overtagelse af hovedparten af bybuskørslen.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 84 på Albanigade, Odense
Odense Bybusser 84, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2006, som linje 22 på Albanigade.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2712 på Odense rtb.
Arriva 2712, Scania L94IB/DAB årg. 2000, holder pause på Odense rtb. Bussen har kørt hele sin karriere på Fyn, men i begyndelsen i blå bemaling for Kerteminde Kommune. Først senere blev den FynBus-bus og fik flødefarve.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 36 på Klingenberg, Odense
Odense Bybusser 36, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 51 på Klingenberg. Bussen er fra den første levering af 13,7 m-busser til den fynske hovedstad.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2923 på Thomas B. Thriges Gade, Odense
Arriva 2923, en 12,8 meter lang Irisbus Arway årg. 2006, som rute 800 til Rudkøbing på Thomas B. Thriges Gade i Odense.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 52 på Sankt Jørgens Gade, Odense
Odense Bybusser 52, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2004, som linje 31 på Sankt Jørgens Gade.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 57 på Albanigade, Odense
Odense Bybussers vogn 57, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2005, er for tiden totalreklamebus for Spar Nord i Odense. Reklamen omfatter hele bussen undtagen fronten og chaufførruden. Foto på Albanigade i Odense.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2482 på Odense rtb.
Arriva 2482, Volvo B10M-60/DAB årg. 1996, som rute 810 på Odense rtb. Denne bustype var engang meget dominerende på Fyn, men nu er der kun få tilbage. Efter næste udbud af kørslen er det sandsynligvis helt slut.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 8423 på Rugårdsvej, Odense
Arriva 8423, Volvo B10M-60/Vest årg. 1999, som rute 850 på Rugårdsvej i Odense. Bussen er en tidligere Combus, men ikke oprindeligt en Fyn-bus. Den har kørt i det gamle Århus Amt, hvorfra den er kommet gennem Connex til Wulff Bus og Arriva.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 18 på Sankt Jørgens Gade, Odense
Odense Bybusser 18, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som servicebuslinje S4 på Sankt Jørgens Gade. Servicebuslinjerne bliver omlagt i 2008, og der kommer snart også igen mindre busser på disse linjer, der de seneste år har været betjent af almindelige 12 m-busser. Bus 18 fortjener også en bemærkning, idet den og flere andre Odense-bybusser af denne type som noget særligt har indsvingsdøre i midten, men ikke bagi.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 66 på Klingenberg, Odense
Odense Bybusser 66, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2006, som linje 51 på Klingenberg. Bussen kører til Bolbro, der engang var hovedsæde for Odense Omnibus, der kørte bybusserne i Odense indtil 1952. I 2008 skifter bybusserne igen hænder, denne gang til norske Tide Bus. Bus 66 følger med.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2820 på Odense rtb.
Arriva 2820, Scania L94IB/Lahti årg. 2001, som rute 840 på Odense rtb.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 8 på Hans Mules Gade, Odense
Odense Bybusser 8, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 81 på Hans Mules Gade. Hverken bussen eller linjen overtages af Tide Bus 29. juni 2008, men forbliver i det kommunale bybusselskab.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 5513 på Albanigade, Odense
FynBus og Movia driver i fællesskab rute 800 mellem Nykøbing Falster og Odense. Ruten trafikeres derfor både af FynBus- og Movia-busser, indtil videre i de tidligere trafikselskabers farver. Arriva er entreprenør på ruten for begge trafikselskaber, og her ses Movia-bus nr. 5513 (ex. Veolia 3164), Volvo B12M-60/Carrus årg. 2007, på Albanigade i Odense.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2587 på Odense rtb.
Arriva 2587, Volvo B10M-60/Vest årg. 1998, på Odense rtb.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 56 på Albanigade, Odense
Odense Bybusser 56, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2004, som linje 91 på Albanigade.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Odense Bybusser 30 på Klingenberg, Odense
Odense Bybusser 30, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2000, som servicebuslinje S3 på Klingenberg.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Arriva 2911 på Odense rtb.
Arriva 2911, Irisbus Arway årg. 2006, som rute 970 på Odense rtb.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008.
Alubus hos MAN på Ejby Industrivej, Ejby
Den kortlivede danske busfabrik Alubus nåede at bygge 12 busser på forskellige MAN-chassiser, inden den måtte dreje nøglen om. Blandt kunderne var Aabenraa Automobilselskab, der i foråret 1982 modtog denne MAN 16.240 HOC. Efter endt anvendelse kom bussen til DAB i 1995, sikkert i bytte for en ny bus, og herfra overtog Bushistorisk Selskab den i 1996 med henblik på bevaring. Bushistorisk opgav dog senere og overdrog bussen til MAN, der stadig har den. 2. maj 2008 kunne den mødes hos MAN på Ejby Industrivej, hvor man i øvrigt bor sammen med Arriva.
Foto: Peter Hobel, 2. maj 2008.
Indstigning til Veolia 5076 efter branden
Mandag aften 1. maj 2006 opstod der brand i Veolias gasbus 5076, DAB 15-1200C årg. 1997, efter en fejl i det elektriske system ved hovedafbryderen. Bussen opholdt sig på dette tidspunkt på Nordhavn st. Så vidt vides, kom ingen til skade ved branden, men det er vist tvivlsomt, om bus 5076 kommer ud at køre igen... Her ses indstigningen til bus 5076 dagen efter branden, hvor bussen stod i Vasbygade garage. Velkommen i bussen...!
Foto: Teddy Winther, 2. maj 2006.
Veolia 5076 i Vasbygade garage efter branden
Veolias bus 5076 i Vasbygade garage dagen efter branden. Bus 5076 er ikke den første gasbus, der har været brand i. Blandt andet var der ild i 5060 af samme type for nogle måneder siden, og 2. maj 2006 blev begge busserne transporteret væk.
Foto: Teddy Winther, 2. maj 2006.
Veolia 5076 i Vasbygade efter branden set fra vinduessiden
De fleste gange, der har været brand i gasbusserne, har det været i bagenden, hvor motoren sidder. På bus 5076 var det dog i forenden. Bemærk de knuste for- og chaufførruder. Vasbygade garage.
Foto: Teddy Winther, 2. maj 2006.
Hensatte gasbusser hos Dieselhuset, Silkeborg
Hos Dieselhuset i Silkeborg, den tidligere DAB-fabrik, har der i en periode holdt 7 DAB-gasbusser. Busserne kørte 1998-2004 hos Bus Danmark/Arriva som bybusser i Roskilde, men blev i 2004 leveret tilbage til Scania, hvorfra de var leasede. Scania har efterfølgende forsøgt at sælge dem, hvilket langt om længe er lykkedes, så "lagrene" i Silkeborg og Frederikssund (hvor resten af busserne holder) kan ryddes. Her ses et par af busserne i Silkeborg primo maj 2005.
Foto: Rasmus Poulsen, 2. maj 2005.
Hensatte gasbusser hos Dieselhuset, Silkeborg, set fra siden
De hensatte gasbusser ser måske nok ikke syv år gamle ud, men det skyldes, at de er blevet sat i stand forud for salget. Flere gasbusser hos Dieselhuset, Silkeborg.
Foto: Rasmus Poulsen, 2. maj 2005.