Myldretid

Menu

BillederSøg i Billeder

Søgeresultat: "55.695,12.5111"

Skriv f.eks. navnet på et busselskab, en bustype, et sted eller en fotograf:

Søg i Billeder efter:

55.695,12.5111 opfattes som en bredde- og lægdegrad. Der søges i billeder stedfæstet i nærheden af dette punkt.

Du søgte efter 55.695,12.5111 og fandt 193 billeder.

GoCollective 1504 på Frederikssundsvej, Brønshøj

GoCollective 1504 på Frederikssundsvej, Brønshøj

Elbuspremieren på Københavns linje 5C blev tirsdag 24. marts 2026. Klokken 5.40 om morgenen gik GoCollective 1504 i trafik fra Husum Torv og i løbet af dagen kom også 1522, 1523, 1529 og 1540 ud at køre på linjen. Dermed var der tyvstartet på den elektriske drift, for det var først fra søndag 29. marts, der skulle køres efter den nye kontrakt. Allerede samme dag som premieren blev de første af MAN-ledbusserne fra 2017 taget ud af drift og flyttet væk fra garageanlægget i Gladsaxe. Bus 1504 ved Hyrdevangen i Brønshøj.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2026.

GoCollective 1522 på Frederikssundsvej, København

GoCollective 1522 på Frederikssundsvej, København

Til den nye 14 år lange kontrakt på linje 5C har GoCollective fået leveret 41 ledbusser fra kinesiske BYD, busnumrene 1500-1540. De er af typen B19E01 alias K11U og ankom til Danmark for flere måneder siden. I december 2025 blev hele serien indregistreret, men først i marts er de begyndt at ankomme til garagen i Gladsaxe. Bus 1522 på Frederikssundsvej ved Hulgårdsvej som linje 5C mod Herlev Hospital. I modsætning til linjens første busser, er den særlige turkisblå produktfarve nu kun at finde som baggrundsfarve på linjenummeret.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2026.

GoCollective 1540 ved Hulgårds Plads, København

GoCollective 1540 ved Hulgårds Plads, København

GoCollective 1540, BYD eBus B19E01 årg. 2025, som linje 5C mod Amager ved Hulgårds Plads i Københavns nordvestkvarter.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2026.

GoCollective 1529 på Frederikssundsvej, Brønshøj

GoCollective 1529 på Frederikssundsvej, Brønshøj

GoCollective 1529, BYD eBus B19E01 årg. 2025, som linje 5C på Frederikssundsvej i Brønshøj. Hovedstadsområdet har tidligere haft en ledbus med nummer 1529, nemlig en Volvo/Aabenraa leveret i 1984!

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2026.

GoCollective 1523 på Frederikssundsvej, København

GoCollective 1523 på Frederikssundsvej, København

GoCollective 1523, BYD eBus B19E01 årg. 2025, som linje 5C på Frederikssundsvej ved Hulgårds Plads i København.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2026.

GoCollective 1284 på Godthåbsvej, Frederiksberg

GoCollective 1284 på Godthåbsvej, Frederiksberg

2026 bliver året, hvor kørslen med Movia-motorbusser i København ophører. Det er i hvert fald planen! Men på nytårsdag, hvor busserne kører efter søndagskøreplanen, og man skulle mene, at der måtte være busser nok i garagen at tage af, var det nødvendigt at sende hele fire dieselbusser ud på linje 2A, som ellers har kørt elektrisk siden december 2019! Det er tydeligvis et problem at holde alle VDL Citea-elledbusserne, som normalt kører på linjen, køreklare. GoCollective 1284, Scania Citywide LE årg. 2019, som linje 2A mod Brønshøj og Tingbjerg på Godthåbsvej på Frederiksberg.

Foto: Thomas de Laine, 1. januar 2026.

GoCollective 1356 på Godthåbsvej, København

GoCollective 1356 på Godthåbsvej, København

"I regn og slud - posten skal ud," sagde man engang. Bus 1356, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, har ikke røde hjørner, er ikke en ledbus, kører ikke på batteri og kunne heller ikke skilte. Men GoCollective i Gladsaxe havde altså fundet det nødvendigt at sende bus 1356 ud på linje 2A, for linjens sædvanlige elledbusser var åbenbart langt fra alle køreklare. Her ses bussen, der normalt huserer på linje 165 og 168, i Grøndalskvarteret på vej mod Rådhuspladsen og Refshaleøen.

Foto: Thomas de Laine, 1. januar 2026.

GoCollective 1015 på Godthåbsvej, København

GoCollective 1015 på Godthåbsvej, København

Siden begyndelsen af september 2025 har der dagligt været typisk en til to dieselbusser på linje 2A, som egentlig skal køre med elektriske VDL Citea-elbusser. De driller dog i en grad, så GoCollecive i Gladsaxe, som kører linjen, fik tilført tre forhenværende 600S-busser som en midlertidig foranstaltning. GoCollective 1015, Scania OmniExpress 320LE årg. 2016, på Godthåbsvej i Grøndalskvarteret den første dag i 2026 - stadig med blå S-bushjørner.

Foto: Thomas de Laine, 1. januar 2026.

Umove 7769 på Sallingvej, Vanløse

Umove 7769 på Sallingvej, Vanløse

Der er ikke meget trafik i byen anden juledag! Umove 7769, Yutong U12 årg. 2025, som linje 21 på Sallingvej i Vanløse ved 16-tiden, hvor der plejer at være godt fyldt med biler her.

Foto: Thomas de Laine, 26. december 2025.

Umove 7067 ved Flintholm st.

Umove 7067 ved Flintholm st.

Til kørsel på Vestsjælland, der skal overtages i februar 2026, har Umove anskaffet busserien 7059-7069 af typen BYD B12E. Men 5 af de 11 busser blev sat i trafik allerede 14. december 2025, hvor Glostrup garage har fået tildelt vognene 7061, 7062, 7065, 7067 og 7069. De er generelt at finde på linje 21, 22, 23 og 131. Busserne skal senere sendes vestpå, men der mangler i vinteren 2025-26 nogle Yutong U12-busser på Umoves storkøbenhavnske garager, fordi busserne 7721-7733, der egentlig skulle bruges her, midlertidigt kører på bybusserne i Fredericia. Umove 7067, BYD eBus B12E03 årg. 2025, som linje 21 ved Flintholm st.

Foto: Thomas de Laine, 22. december 2025.

GoCollective 1626 på Bellahøj, København

GoCollective 1626 på Bellahøj, København

Det lykkedes for GoCollective at genvinde flagskibslinje 5C i Movias udbud A23X. Skiftedagen er 29. marts 2026, hvor linjens nye BYD eBus B19E-elbusser tager over. Til den tid er det helt slut med motorbusser i københavnsk Movia-trafik, og samtidig forsvinder det særlige turkisblå og gule "Cityline"-design, for de nye ledbusser er helgule. GoCollective 1626, MAN NG313 Lion's City CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Bellahøj.

Foto: Thomas de Laine, 1. december 2025.

Keolis 2574 på Hulgårdsvej, København

Keolis 2574 på Hulgårdsvej, København

Keolis 2574, Iveco Crossway LE årg. 2014, som linje 21 på Hulgårdsvej i København.

Foto: Thomas de Laine, 1. december 2025.

Keolis 2576 på Hulgårdsvej, København

Keolis 2576 på Hulgårdsvej, København

Keolis 2576, Iveco Crossway LE årg. 2014, som linje 21 på Hulgårdsvej i Københavns Nordvestkvarter. Fra 14. december 2025 bliver linjen kørt af Umoves Yutong U12-elbusser.

Foto: Thomas de Laine, 1. december 2025.

GoCollective 1620 på Bellahøj, København

GoCollective 1620 på Bellahøj, København

GoCollective 1620, MAN NG313 Lion's City CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C passerer Bellahøj på sin vej mod Nørrebro, Nørreport og Amager.

Foto: Thomas de Laine, 1. december 2025.

GoCollective 1015 på Godthåbsvej, Frederiksberg

GoCollective 1015 på Godthåbsvej, Frederiksberg

GoCollective 1015, Scania OmniExpress 320LE årg. 2016, som linje 2A på Godthåbsvej på Frederiksberg. Med den midlertidige indsættelse af tre tidligere 600S-busser på linjen er det første gang, Scania OmniExpress kører som rutebus i København.

Foto: Thomas de Laine, 5. september 2025.

Metrotogsæt 28 og 14 ved Lindevang st., Frederiksberg

Metrotogsæt 28 og 14 ved Lindevang st., Frederiksberg

Vest for Lindevang station krydser metrotogsæt 28 på linje M1 på vej fra Vestamager mod Vanløse med togsæt 14, der kører linje M2 fra Vanløse mod Lufthavnen. De i alt 34 togsæt leveret mellem 1999 og 2005 skal gennem en renovering i Rotterdam, så de kan køre omkring ti år mere, før de midt i 2030'erne skal afløses af nyt materiel.

Foto: Thomas de Laine, 2. september 2025.

Keolis 8424 på Borups Allé, København

Keolis 8424 på Borups Allé, København

Keolis 8424, VDL Citea XLE årg. 2012, på Borups Allé på vej mod Frederikssundsvejstunnelen. En periode medførte vejarbejde, at linjen kørte gennem tunnelen under Bellahøj i stedet for som normalt at holde på Bellahøj med forbindelse til bl.a. linje 5C og 350S.

Foto: Thomas de Laine, 12. maj 2023.

GoCollective 1358 som linje 37 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg

GoCollective 1358 som linje 37 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg

Ved køreplansskiftet 30. juni 2024 nedlagdes Københavns linje 37 på strækningen fra Vesterport st. til Flintholm st. på kommunegrænsen mellem Frederiksberg og København. Sidste gang, man nedlagde denne forbindelse, var i oktober 2011, hvor den historiske linje 29 bortfaldt uden erstatning, men dengang varede det ikke så længe, før Frederiksberg Kommune alligevel ønskede betjening på bl.a. Nyelandsvej, og den daværende linje 30 blev derfor forlænget over Frederiksberg til Flintholm. Denne strækning overtog linje 37 i omlægningerne ved Metrocityringens åbning. Ingen af linjerne fulgte dog helt 29'erens gamle rute. I stedet krydsedes bl.a. under metroen på Dalgas Boulevard. Et par måneder før afkortningen til Vesterport dykker GoCollective 1358, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, ned under jernbanebroen på Dalgas Boulevard. Bemærk, at bussens tag stadig har dele af de røde hjørner i behold fra dens tid som A-bus på den daværende linje 8A.

Foto: Thomas de Laine, 28. april 2024.

GoCollective 1372 som linje 37 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg

GoCollective 1372 som linje 37 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg

Københavns linje 37 mistede 30. juni 2024 strækningen mellem Vesterport st. og Flintholm st., men kører fortsat fra Vesterport st. over Christianshavn til Kløvermarken og Amagerværket. Der er dog også mørke skyer i horisonten - i hvert fald hvis man bruger kikkert - for den tilbageværende del af linjen. I den miljøkonsekvensrapport for en ny metrolinje til bl.a. Prags Boulevard og Refshaleøen, som i 2024 er offentliggjort, forudsætter modelberegninger for passagertallene på den nye metrolinje nemlig, at linje 37 skal afkortes, så den ikke bliver en konkurrent til metroen. Med sine to afgange i timen, når det går højest, skulle man ellers ikke mene, rutebilen til Kløvermarken kunne være en alvorlig trussel... GoCollective 1372, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, runder hjørnet af Dalgas Boulevard og Finsensvej på Frederiksberg på sin vej mod Amagerværket.

Foto: Thomas de Laine, 28. april 2024.

Vikingbus 4505 på Borups Allé, København

Vikingbus 4505 på Borups Allé, København

Vikingbus 4505, MAN Lion's City 12E årg. 2023, som linje 68 på Borups Allé i København. Det er første dag med Vikingbus og elbusser på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2023.

Vikingbus 4512 på Bellahøj, København

Vikingbus 4512 på Bellahøj, København

Vikingbus 4512, MAN Lion's City 12E årg. 2023, som linje 26 i endestationen på Bellahøj. Vikingbus' nye MAN-elbusser på linje 26 holder her, men både til venstre, til højre og bag om bussen kører Vikingbus også med typen på linje 68. Faktisk kommer Vikingbus' MAN-elbusser midlertidgt også under bussen på billedet, idet nogle af turene på linje 68 er omlagt til at køre gennem tunnelen under Bellahøj!

Foto: Thomas Hildebrand, 15. oktober 2023.

Umove 7346 som linje 10 ved Flintholm st., København

Umove 7346 som linje 10 ved Flintholm st., København

Flintholm var i mange år en sikringsteknisk station og godsstation på Godsringbanen og Frederikssundsbanen, idet der før metroens tid var sporforbindelser fra både nord og syd mod Frederiksberg og omvendt samt for S-togene fra nord til Vanløse station og omvendt, hvorimod man aldrig færdigbyggede sporforbindelsen fra Vanløse til Godsringbanen mod syd. Denne første Flintholm station blev etableret i 1929-30 og var ikke nogen personstation, men den eksisterede frem til 1990'erne, hvor baneanlæggene ombyggedes radikalt. Den nuværende Flintholm station åbnedes 24. januar 2004 og har siden givet mulighed for at skifte mellem metroen, Frederikssundsbanens S-tog og Ringbanens S-tog. Det var fra begyndelsen forventningen, at Flintholm ville blive en betydelig skiftestation, og der findes da også ældre planer om en personstation på stedet med navnet "Vestkryds", formentlig efter berlinsk forbillede. Den nye Flintholm station havde fra åbningen en busterminal parallelt med Grøndals Parkvej, som blev endestation for linje 10 og 142, og derudover førtes linje 21 via stationen. Netop linje 21 havde kørt forbi stedet ad Grøndals Parkvej i årtier, men havde dog siden 1989 i stedet kørt via Vanløse station. Efter nogle år fandt man på, at flere buslinjer skulle føres via Flintholm, og det førte i 2013 til et ombygningsprojekt, hvor linjer uden endestation fik nye stoppesteder på begge sider af en busø ude ved Grøndals Parkvej, mens de eksisterende busstoppesteder blev bibeholdt som endestationsstoppesteder. Flere linjer omlagdes derefter via Flintholm, men det har ændret sig noget i årenes løb, præcis hvilke linjer, der har betjent stationen. Bl.a. har linjerne 12, 13 og 22 kørt via Flintholm, og det har også været på tegnebrættet, at linje 123 skulle have endestation der. I dag er der endestation for linje 37 og 142, mens linje 9A, 10, 21 og 26 bruger busøen ved Gtøndals Parkvej. Endelig bør det nævnes, at linje 30 en kort periode omkring 2013 kørte ad Dirch Passers Allé og Flintholm Allé med endestation på Frederiksberg-siden af Flintholm st. Umove 7346, Yutong E12LF årg. 2021, som linje 10 ved Flintholm st. en vintereftermiddag. Broen over terminalen, der ses bag bussen, bærer metroens spor mod Nørreport.

Foto: Thomas de Laine, 13. december 2021.

City-Trafik 2514 som Copenhagen Historic Grand Prix-ekstrabus i Hillerødgade, København

City-Trafik 2514 som Copenhagen Historic Grand Prix-ekstrabus i Hillerødgade, København

"Temporær tirsdag" har tidligere vist en af de ekstrabusser, der hvert år kører mellem Flintholm st. og Copenhagen Historic Grand Prix-løbet på Bellahøj. Ekstrakørslen har, i hvert fald nogle år, formelt været ekstrakørsel på linje 21. I sommeren 2013 kørte City-Trafik ekstrabusserne, hvor også de ordinære linje 21-busser optrådte. Her bus 2514, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, på Hillerødgade. Udover ekstrakørslen giver løbet også anledning til en mængde afspærrede gader med deraf følgende busomlægninger.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2013.

Opel Blitz fra "Ude på noget" i Vanløse

Opel Blitz fra "Ude på noget" i Vanløse

I 1984 viste DR børneserien "Ude på noget", hvor hovedpersonerne Palle, Polle og Ruth over 13 afsnit lod sig transportere rundt i en gammel, rød snudebus. Der var tale om denne Opel Blitz med et 14-personers Næsby-karosseri fra 1953, som oprindeligt kørte hos De forenede Vognmænd (DfV), som senere var de første brugere af navnet Vikingbus for turistbuskørslen. Omkring 1965 kom bussen til Aage Sørensen i Gilleleje, der bl.a. brugte den til at køre arbejdere fra Nordsjælland til Bjørnbaks Konvolutfabrik på Østerbro i København. Den blev afmeldt cirka 1980, og veteranbilsamleren Viklit Graa Jørgensen i Nordsjælland overtog bussen i 1982. I forbindelse med tv-optagelserne blev den på flere måder bygget om og delvist skåret op, og efterfølgende henstod den i midten af 1980'erne på en tankstation i Måløv. Det var dér den nuværende ejer, som i dag bor i Vanløse, fik øje på den og købte den. Den har været indregistreret siden 2011 og kan af og til ses parkeret på Grøndals Parkvej i Vanløse, hvor dette billede også er taget.

Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2023.

Arriva 1045 på Borups Allé, København

Arriva 1045 på Borups Allé, København

Et vejarbejde i foråret 2023 medfører, at de københavnske linjer 68 og 250S ikke som normalt kan køre fra Bellahøj mod Hareskovvej i nordvestlig retning. I stedet er linjerne omlagt gennem Frederikssundsvejstunnelen under Bellahøj. På Arriva 1045, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, viser skiltet "Lyngby st. via Utterslev Torv", men det er løgn og latin, for omlægningen betyder, at bussen må køre ad Hareskovvej helt ud til Mosesvinget ved Utterslev Mose og ad Mosesvinget tilbage til den normale rute. Dermed kommer bussen et godt stykke uden om Utterslev Torv. Bussen er her på Frederikssundsvejstunneldelen af Borups Allé lige sydøst for Bellahøjs busterminal, der ligger på brodækket over tunnelen.

Foto: Thomas de Laine, 12. maj 2023.