Billeder ➜
Nye billeder 9. november 2024
Disse 10 billeder blev tilføjet 9. november 2024:
Keolis 2580 med solceller på taget på Tuborgvej, Hellerup
I foråret 2021 blev to af Keolis' busser på Københavns linje 21 forsøgsmæssigt forsynet med solceller på taget, der skal bidrage til, at bussernes batterier holdes opladet. Dermed skal generatoren arbejde mindre med sparet brændstofforbrug og CO2-udledning til følge. Bus 2580, Iveco Crossway LE årg. 2014, er den ene af forsøgsbusserne. Man skal lidt til vejrs for at kunne se selve solcellerne, men Movias "reklame" over venstre forhjul afslører også, at denne dieselbus er "grøn". Tuborgvej i Hellerup.
Foto: Thomas de Laine, 6. april 2024.
Nobina 6017 på Nordre Ringvej, Glostrup
Nobina 6017, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 300S på Nordre Ringvej mellem Glostrup og Ejby.
Foto: Thomas de Laine, 27. august 2024.
Arriva 1095 ved Rødovre st.
Arriva 1095, Scania OmniLink årg. 2011, på vej ind i busterminalen ved Rødovre st. I efteråret 2024 er linje 200S stort det eneste sted i Movialand, man stadig kan finde de engang så talrige OmniLink'er.
Foto: Thomas de Laine, 6. april 2024.
Keolis 2569 i Ryparken, København
Da Keolis måtte aflevere sin kørsel fra Helsinge garage i Nordsjælland til DitoBus og Nobina/De Blaa Omnibusser i december 2022, fik visse busser nye opgaver på andre garageanlæg. Bl.a. tilfaldt bus 2567 og 2569, Iveco Crossway LE årg. 2014, garagen på Naverland, der først brugte dem på linje 12. Senere har busserne været metrobusser og har kørt på linje 14. Bus 2569 soler sig her i linje 14's sløjfe i Ryparken, inden turen går i zig-zag tilbage til Nørreport st. I skyggen bag ved holder bus 8438.
Foto: Thomas de Laine, 4. august 2024.
Nobina 6039 på Nordre Ringvej, Ejby
Nobina 6039, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 300S på Nordre Ringvej ved Ejby. Hovedparten af denne serie busser, som blev leveret til Nobinas overtagelse af linje 300S og 400S, var i en alder af 16 år stadig i drift i efteråret 2024.
Foto: Thomas de Laine, 27. august 2024.
Nobina 6413 ved Rungsted Kyst st. vest
Ved køreplansskiftet 30. juni 2024 ophørte mange års busbetjening af Rungsted Kyst stations vestside; i køreplaner betegnet "Rungsted Kyst st. vest". Busser på visse linjer, der ankom til Rungsted Kyst st., tog først turen ned til vestsiden, hvor der vendtes på en lille holdeplads foran Heinrich Wencks fine gamle stationsbygning fra Kystbanens åbning i 1897. Derefter kørtes over broen nord for stationen til busterminalen på østsiden, hvor der var endestation. Efter afgang fra Rungsted Kyst kørtes der ikke via vestsiden af stationen. Arrangementet gav mulighed for, at man som ankommende buspassager kunne fortsætte rejsen med tog mod København uden at skulle forcere trapper. Nobina 6413, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2018, har netop rundet Rungsted Kyst st. vest på linje 383, "Hørsholm bybus", som også blev nedlagt ved køreplansskiftet.
Foto: Thomas de Laine, 26. juni 2024.
Nobina 6440 på Taastrup Hovedgade, Taastrup
Nobina 6440, Iveco Crossway LE årg. 2019, som linje 123 på Taastrup Hovedgade nord for Taastrup st.
Foto: Thomas de Laine, 6. april 2024.
De Blaa Omnibusser 4112 på Lyngbyvej, København
De Blaa Omnibusser 4112, Volvo B8RLE-60/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 184 på Lyngbyvej i København.
Foto: Thomas de Laine, 4. august 2024.
De Blaa Omnibusser 4111 på Lyngbyvej, København
De Blaa Omnibusser 4111, Volvo B8RLE-60/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 på Lyngbyvej i København.
Foto: Thomas de Laine, 4. august 2024.
Nobina 6047 på Nordre Ringvej, Glostrup
Nobina 6047, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 300S på Nordre Ringvej i Glostrup, lidt syd for Fabriksparken. To år efter nedlæggelsen af linje 30E bærer bussen stadig grønne hjørner, som til gengæld matcher de letbanevogne, der siden august 2024 kører prøvekørsel parallelt med linje 300S mellem Glostrup st. og letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter ved Ejby.
Foto: Thomas de Laine, 27. august 2024.