Billeder ➜
Nye billeder 20. marts 2023
Dette billede blev tilføjet 20. marts 2023:
MZK Koszalin 1144 på Jana Pawla II, Koszalin, Polen
DAB-busser har været ganske udbredte i Polen, men er nu mest historie. Faktisk er de nu så meget historie, at de er blevet museumsbusser! Bybusselskabet MZK Koszalin har i alt haft 28 DAB-busser - de første fik man i 1991, og DAB indgik i driftsvognparken i omkring 30 år. Flertallet af busserne fik man brugte, men også enkelte fabriksnye DAB serie 12 kom til MZK Koszalin. Tilmed var disse bygget lokalt i byen, hvor DAB på det tidspunkt forsøgte et etablere polsk busproduktion. En af de lokaltbyggede, fabriksnye busser er vogn 1144, DAB-Silkeborg 12-1200B årgang 1994, som selskabet har beholdt som museumsvogn. Den er nu blandt de busser, som trafikerer Koszalins linje 17, hvor et bestemt løb køres med en ældre højgulvsbus - som ikke nødvendigvis lige er nr. 1144 den enkelte dag. Man vil gerne etablere en egentlig turistmuseumsbuslinje i stedet for de særlige ture på 17'eren, sådan som man f.eks. har det i Warszawa, men det har endnu ikke været muligt, da der ikke er køreklare museumsbusser nok. I september 2019 var bus 1144 den ene af tre DAB-bybusser tilbage i drift i byen, og her ses den i morgenmyldretiden som linje 18 på Jana Pawla II. Bussen har beholdt sine oprindelige, sorte nummerplader frem til i dag, og MZK Koszalin 1144 er faktisk ikke engang den eneste danske bus, der er bevaret i udlandet. Blandt andet er en Volvo B59, som HT donerede til Riga i 1992, blevet bevaret i Letland, ligesom man i Ukraine gemte en ReBUS-renoveret HT-bybus, hvis nutid og fremtid nok må betegnes som usikker. Også i England findes der DAB-busser i bevaring.
Foto: Thomas de Laine, 16. september 2019.