Myldretid

Menu

Billeder

Nye billeder 22. januar 2023

Disse 7 billeder blev tilføjet 22. januar 2023:

Transhand Slubice FSL G664 i Zielona Gora, Polen

Transhand Slubice FSL G664 i Zielona Gora, Polen

Busselskabet Transhand Slubice kørte 2001-2016 med denne Scania L113CLB/DAB fra 1990. Bussen er født til Poulsens Rutebiler i Assens, men overgik ved Fyns Amts udbud i 1995 til DSB busser, senere Combus, som bus 8093. Den nåede lige at blive Arriva-bus i 2001, inden den polske karriere begyndte. Her holder den pause på rutebilstationen i Zielona Gora, hvor der også kom mange andre DAB'er, men ikke med en Scania-motor placeret i bagenden! Ruten Zielona Gora-Slubice er omkring 90-100 km lang, og den foregår hele vejen inden for PKS Zielona Goras operationsområde.

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2013.

PKS Zielona Gora Z10533 i Zielona Gora, Polen

PKS Zielona Gora Z10533 i Zielona Gora, Polen

En bus, der nåede at køre fire gange så længe i Polen som i Danmark: Denne Leyland-DAB 7-1200L blev bygget til Kurt Jensen, Glumsø, i 1985, men gik til DAB i 1989. Herfra var den blandt de tidlige eksporter til Polen i midten af 1991, og den kørte hos PKS Zielona Gora (opr. PPKS Zielona Gora) helt frem til 2017. Her afgår den fra rutebilstationen i Zielona Gora mod Lipno.

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2013.

PKS Zielona Gora Z70022 i Zielona Gora, Polen

PKS Zielona Gora Z70022 i Zielona Gora, Polen

PKS Zielona Gora Z70022 afgår fra den regnvåde rutebilstation i Zielona Gora. Bussen er en Leyland-DAB 7-1200L leveret i 1987 til Dan Bjørn, Kragenæs, men blev opslugt af LF-bus i 1995. Den kom derved til at hedde bus 045. På dansk grund afsluttede den sin karriere hos NF Turistbusser i Holstebro, men herefter fulgte 18 års kørsel på de polske landeveje fra 2002 til 2020.

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2013.

PKS Zielona Gora Z90105 i Zielona Gora, Polen

PKS Zielona Gora Z90105 i Zielona Gora, Polen

Denne Leyland-DAB 7-1024L fra 1987 har, rigtigt gættet, kørt hos Wulff Bus, men blev egentlig bygget til vognmand Villy Andersen i Gjøl, hvorfra Hjørring Privatbaners busselskab Nordtrafik overtog den i 1995. Den kom til Wulff Bus med dette selskabs køb af Nordtrafik i 2003. Efter udrangering fra Danmark kom bussen i 2009 til PKS Zielona Gora som vogn Z90105, og her var den så vidt vides fortsat i drift ved indgangen til 2023, men man skal nok finde den på en skolebusrute ude i en lille flække i omegnen af Zielona Gora.

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2013.

PKS Zielona Gora Z70008 i Zielona Gora, Polen

PKS Zielona Gora Z70008 i Zielona Gora, Polen

PKS Zielona Gora Z70008 på rutebilstationen i Zielona Gora. Bussen er en Leyland-DAB 7-5-TL11/8 fra 1983, der de første ti år af sit liv kørte hos Brændekildes Rutebiler i Jels som vogn 59. Den gik til DAB i 1993 og kom til det store rutebilselskab i Zielona Gora i 1994, hvor den forblev i trafik helt til efteråret 2020 - efter 37 års trafik!

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2013.

PKS Zielona Gora Z40018 i Zielona Gora, Polen

PKS Zielona Gora Z40018 i Zielona Gora, Polen

PKS Zielona Gora i Polen har haft en stor vognpark af brugte danske DAB-busser. I den fine samling indgik 2004-2021 denne DAB 7-1800L-ledbus fra 1989. Bussen blev i sin tid bygget til Møns Omnibusser, hvor den kørte som vogn 8, navngivet "Klintekongen". Efter licitationen i 1996 kom den til LF-bus som bus 530, og derved kom den også til at køre hos NyBus og til sidst nogle få måneder hos Linjebus, indtil den i eftersommeren 1999 blev udrangeret. Her ses bussen ud for rutebilstationen i Zielona Gora.

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2013.

PKS Nowa Sol Z20095 i Nowa Sol, Polen

PKS Nowa Sol Z20095 i Nowa Sol, Polen

Denne Leyland-DAB 7-1200B blev i 1986 nyleveret til det kommunalt ejede Esbjerg Bybusser som vogn 78. Som de fleste nok nåede at bemærke, overtog selskabet Ri-Bus bybuskørslen i Esbjerg i maj 1994, og denne bus fulgte med. Den forblev i trafik hos Ri-Bus til 2000. I 2002 fik den nyt arbejde i Polen hos rutebilselskabet PKS Nowa Sol på hvis garageanlæg i Nowa Sol den her ses. Bussen havde internt vognnummer Z20095 og udgik af driften i 2014.

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2013.