Billeder ➜
Nye billeder 4. januar 2020
Disse 16 billeder blev tilføjet 4. januar 2020:
HT 356 på Brønshøjvej, København
HT 356, Leyland-DAB serie II årg. 1968, på Brønshøjvej i Brønshøj lige ved Vandtårnet og umiddelbart før linje 2's mangeårige endestation på Brønshøj Torv. HT 356 var blandt de busser, HT i 1980'erne gav en renovering, hvorved den fik den helgule farve og i øvrigt omkring 20 år i drift. Billedet er taget i februar 1988.
Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.
HT 556 på Christianshavns Torv, København
Ved køreplansskiftet 13. oktober 2019 forsvandt linje 9 for anden gang fra Christianshavns Torv på grund af en metroåbning. Men i 1980'erne, mens alt endnu åndede fred og ro, var linje 9 en stor linje, som i myldretiderne blev suppleret med faste ekstravogne, de såkaldte karrusel-9'ere, mellem Christianshavns Torv og Østerport st. HT 556, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, som linje 9x på Christianshavns Torv. i juni 1988.
Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.
HT 373 på Prøvestenen, København
Gennem en længere årrække betjente først Københavns Sporveje og senere HT Prøvestenen med den særlige linje 42. Fast bus på linjen var i en periode i 1980'erne kunstbus 373, "bykortet", som her ses forlade Prøvestenen som linje 42 mod Christmas Møllers Plads i februar 1988. Det hedder sig, at bus 373 blev anvendt på linje 42, fordi linjen kørte med de samme passagerer hver dag, således at chaufførerne slap for de evindelige spørgsmål om den specielt udseende bus! Vogn 373 var en Leyland-DAB serie II leveret til Københavns Sporveje forud for bussificeringen af linje 6 i april 1969.
Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.
HT 358 i Kildesvældsgade, København
HT 358, Leyland-DAB serie II årg. 1968, som linje 39 i Kildevældsgade på Østerbro i april 1988.
Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.
HT 674 på Frederikssundsvej, København
HT 674, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1976, på Frederikssundsvej i Husum marts 1988 som linje 7 mod Husum Torv, der på det tidspunkt skiltedes som "Husum, Islevhusvej".
Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.
HT 1105 på Gladsaxe Trafikplads
HT 1105, Leyland-DAB serie 6 årg. 1980, indsat på den daværende linje 166 på Gladsaxe Trafikplads i maj 1988.
Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.
Arriva 1970 på Østerbro, Slagelse
Arriva 1970, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 234 på Østerbro i Slagelse. Da en række af disse busser, oprindeligt anskaffet til linje 3A i København, blev til overs fra Roskilde i foråret 2019, flyttede Arriva dem til kørsel på Vestsjælland.
Foto: Kim Løvenskjold, 29. august 2019.
Arriva 1008 ved Hillerød st.
Arriva 1008, Scania K280UB/Lahti årg. 2016, som linje 600S ved Hillerød st.
Foto: Kim Løvenskjold, 11. april 2019.
Keolis 2544 ved Hillerød st.
Keolis 2544, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som ekstravogn på linje 380R ved Hillerød st. i foråret 2019. Bussen blev efter 16 års indsats, heraf de første 13 på linje 500S, udrangeret nogle måneder senere. Den nåede at køre 1,2 millioner kilometer.
Foto: Kim Løvenskjold, 11. april 2019.
Arriva 1426 på Børsbroen, København
Arriva 1426 (opr. Fjord-bus 7486), DAF SBR4000/Jonckheere Transit årg. 2008, svinger fra Børsbroen ind i Børsgade som linje 350S. Det blev den sidste sommer for busser ad denne rute, idet linje 350S fra oktober 2019 er afkortet til ruten Ballerup st.-Nørreport st.
Foto: Kim Løvenskjold, 11. juli 2019.
Anchersen 3004 på Ålekistevej, Vanløse
Anchersens nye BYD-elbusser til linje 18 fik forpremiere på Anchersens andre linjer i tiden op til selskabets overtagelse af 18'eren i december 2019. Her er det 3004 som linje 22 på Ålekistevej ved den gamle linje 13-sløjfe i midten af november.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 19. november 2019.
Arriva 1687 og 1131 ved Hovedbanegården, København
To linje 7A-busser i busterminalen ved Hovedbanegården en mørk eftermiddag i november 2019, godt en måned efter åbningen af linjen. Forrest bus 1687, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, og bagest 1131, Scania OmniLink årg. 2011. De to busser arvede linje 7A ved oprettelsen fra linje 350S henholdsvis 6A.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 17. november 2019.
Arriva 1680 ved Ny Ellebjerg st., København
Arriva 1680, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 7A ved Ny Ellebjerg st. De første par måneder af den nye linje 7A's levetid skete det, at busser med blå hjørner fra linje 350S optrådte på linjen. Arriva havde begge linjer garageret i Ejby, og begge linjer brugte busser af denne type. Herefter overgik linje 350S dog til Anchersen, og bus 1680 blev taget ud af drift. Da der samtidig med oprettelsen af linje 7A blev indført fri ind- og udstigning ad alle døre på A-buslinjerne, kan "fremmede" vogne på disse linjer give nogle udfordringer, fordi de ofte ikke har fået omstillet Rejsekort-læserne til A-bussernes anderledes passagerflow.
Foto: Peter Hobel, 15. november 2019.
Lokalbus 4437 på Jersie Strandvej
Den gamle linje 121 langs Køge Bugt genopstod delvist ved køreplansskiftet 15. december 2019 som en rute fra Trylleskoven nord for Solrød Strand til Køge station til erstatning for sydenden af den afkortede linje 120. Den nye linje 121 har samme linjeføring som den gamle ad strandvejene fra Trylleskov Allé ved Solrød Strand forbi Jersie Strand til Egedesvej på Ølsemagle Strand samt igen på det korte stykke fra Lyngvej til Tangmosevej i det nordlige Køge. Lokalbus 4437, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 121 på Jersie Strandvej ved Cordozasvinget - lige syd for det, der engang hed stop 65.
Foto: Thomas de Laine, 4. januar 2020.
Busser ved midlertidige stoppesteder på Aarhus rutebilstation
Midttrafik-rutebiler i Ny Banegårdsgade ved den delvist afspærrede Aarhus rutebilstation på "premieredagen" for de midlertidige stoppestedsplaceringer, som i al hast måtte indføres, da det ikke længere blev betragtet som sikkert at holde på selve rutebilstationen. En kvinde i refleksvest ses hjælpe med at dirigere slagets gang.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. oktober 2019.
Arriva 3114 ved Aarhus rutebilstation
Arriva 3114, Scania OmniExpress årg. 2012, som linje 113 ved Aarhus rutebilstation. Stoppestedet er flyttet, fordi rutebilstationen er delvist afspærret på grund af risiko for, at det betondæk, den ligger på, skal kollapse.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. oktober 2019.