Myldretid

Menu

Billeder

Nye billeder 3. august 2019

Disse 8 billeder blev tilføjet 3. august 2019:

Aalborg Omnibus Selskab 245 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Aalborg Omnibus Selskab 245 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Aalborg Omnibus Selskab 245, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1983, foran Hal 3 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen blev i december 2018 overtaget af Sporvejsmuseet og er efterfølgende kommet til ære og værdighed igen med korrekte AOS-bomærker, vognnumre osv.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2019.

KS 995 i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 995 i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns Sporveje 995, Leyland-DAB serie I årg. 1964, i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2019.

KS 531 i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 531 i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns Sporveje 531, prototypen på Volvo B59 med chassisnummer 1, i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen har været bevaret siden udrangeringen fra HT i 1984, oprindeligt hos Volvo i Göteborg. I 2011 kom den til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, der siden har fået den heloplakeret i den korrekte KS-gule farve, som det ikke helt var lykkedes for Volvos museum at ramme.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2019.

Combus 5202 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Combus 5202 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Combus 5202, DAB 15-1200C-LPG-gasbus årg. 1998, i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Omkring 230 busser af denne type leveredes i 1997-99 til Combus, Bus Danmark og Linjebus, og LPG-gasbusserne udgjorde en overgang næsten en fjerdedel af busparken i Hovedstadsområdet. DAB-busserne var karakteristiske med den store afskærmning af gasbeholderne på taget, som også gjorde det traditionelle destinationsskilt nødvendigt, hvor andre serie 15-busser jo havde høj forrude. Bussen forlod driften cirka januar 2009.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2019.

KS 314 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 314 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns Sporveje 314, en REO-benzinbus med karrosseri bygget af sporvejene selv, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen byggedes i 1934 til oprettelsen af linje 21 mellem Valby og Hellerup.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2019.

De Blaa Omnibusser 3603 på Farum Hovedgade

De Blaa Omnibusser 3603 på Farum Hovedgade

De Blaa Omnibusser satte i juli 2019 tre "nye" busser i drift på linjerne 332, 333 og 334. Busserne blev til overs hos Ørslev Turisttrafik i april, da dette selskab måtte aflevere sin kørsel i Hedehusene-området efter et udbud. Både Ørslev Turisttrafik og De Blaa Omnibusser er imidlertid i 2018-19 blevet opkøbt af Nobina, og busserne kunne bruges hos De Blaa til at frigøre tre lidt nyere Volvo B8RLE-busser, så linje 185 kan få Euro 6-busser, hvilket Københavns Kommune ønskede. Her ses den ene af de tre busser, nemlig De Blaa Omnibusser nr. 3603, Volvo B7RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2013, som linje 333 på Farum Hovedgade. Bussen har fået påsat De Blaa Omnibusser-bomærker, men kører altså videre med det internnummer, den havde hos Ørslev Turisttrafik, der igen havde arvet det fra Schmidts Turisttrafik i Glostrup, som oprindeligt fik leveret bussen.

Foto: Thomas de Laine, 24. juli 2019.

De Blaa Omnibusser 3604 på Farum Hovedgade

De Blaa Omnibusser 3604 på Farum Hovedgade

De Blaa Omnibusser 3604, Volvo B7RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2013, som linje 333 på Farum Hovedgade. Bussen og dens to søstervogne kørte fra leveringen til april 2019 på linje 116 i Høje Taastrup, Hedehusene, Fløng og Reerslev og har det for typen usædvanlige dørarrangement 2-2-0.

Foto: Thomas de Laine, 24. juli 2019.

De Blaa Omnibusser 3602 ved Farum st.

De Blaa Omnibusser 3602 ved Farum st.

De Blaa Omnibusser 3602 (opr. Schmidts Turisttrafik 3602), Volvo B7RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2013, forlader Farum st. som linje 334. En uge senere var nedrivningen af det karakteristiske tag over busterminalen i gang. Denne type tag er i de senere år også blevet fjernet fra Køge og Taastrup stationer.

Foto: Thomas de Laine, 24. juli 2019.