Billeder ➜
Nye billeder 30. april 2019
Disse 11 billeder blev tilføjet 30. april 2019:
Aarhus Letbane 1209-1109 i Lystrup
I slutningen af august 2016 kørte det sidste dieseltog på Grenaabanen og 30. april 2019, bare 139 ugers erstatningsbusdrift senere, indledte Aarhus Letbane trafikken på strækningen, der betjenes af en ny linje L1. Samtidig begyndte letbanen at køre på den nyanlagte strækning mellem Lisbjerg og Lystrup, der køres som en gren på linje L2. Med disse åbninger er hele letbanen langt om længe i drift. Første ordinære vogn i Lystrup blev en linje L2, der ankom kl. 5.06 og returnerede kl 5.12 med en enkelt passager. Det var vogn 1209-1109.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.
Aarhus Letbane 1209-1109 i Humlehuse
Den første vogn på linje L2 fra Lystrup, Variobahn-vogn 1209-1109, er nået til Humlehuse, hvor "huse"-delen af navnet endnu mangler at blive bygget, idet holdestedet ligger midt i ingenting. Humlehuse kan udover letbanen kun nås ad en cykel-/gangsti.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.
Aarhus Letbane 1102-1202 i Lystrup
Stadler Variobahn-vogn 1102-1202 som linje L2 i Lystrup den første morgen med letbanedrift her.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.
Aarhus Letbane 2207-2107 i Lystrup
Første vogntog fra Grenaa mod Aarhus på Aarhus Letbane ankommer til Lystrup, mens solen er ved at stå op. Få sekunder inden afgik L2 via Lisbjerg uden at afvente forbindelsen fra Djursland, hvilket fotografen observerede mindst tre gange på premieremorgenen! Vognen er 2207-2107, og den kunne - som alle andre indtil cirka kl. 10 - ikke skilte korrekt, hvorfor der kørtes med papirsskilt i forruden.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.
Aarhus Letbane 2207-2107 ved Torsøvej station
Første vogn fra Grenaa på Aarhus Letbane ved ankomsten til Torsøvej station i Risskov ved halv syvtiden på premieredagen. Der var mange problemer med bommene ved jernbaneoverskæringerne den første dag, så letbaneføreren på denne tur måtte selv lukke og åbne bommene ved Viengevej lidt nord for Torsøvej station. Det endte derfor med en forsinket krydsning ved Torsøvej med en forsinket vogn fra Aarhus H. Vognen på billedet er nr. 2207-2107.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.
Aarhus Letbane 2103-2203 på Torsøvej station
Tango-vogn 2103-2203 mod Ryomgård ruller cirka 10 minutter forsinket ind på Torsøvej station. Til højre afventer 2207-2107 den forsinkede krydsning.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.
Aarhus Letbane 2112-2212 og 1211-1111 i Lystrup
I Lystrup har linje L2 endestation og skal ifølge køreplanen være koordineret med linje L1 til og fra Grenaa, så der er forbindelse mellem Grenaa, Hornslet mv. og strækningen via Lisbjerg og Universitetshospitalet. Til venstre (i spor 1) Tango-vogntog 2112-2212 på linje L1 mod Ryomgård og til højre (i spor 2) Variobahn-vogn 1211-1111 på linje L2 via Universitetshospitalet om morgenen den første dag. Lidt efter ankom linje L1 fra Djursland, men inden da var L2 kørt.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.
Aarhus Letbane 2208-2108 i Lystrup
Lidt før kl. 8 på premieremorgenen krydser Stadler Tango-vogntog nr. 2208-2108 Sønderskovvej på vej ind til Lystrup station. På dette tidspunkt var de korte L1-skoledagsture mellem Aarhus og Hornslet allerede blevet aflyst resten af ugen...
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.
Aarhus Letbane 2112-2212 ved Kankbøllevej, Hjortshøj
Aarhus Letbane 2112-2212 ved Kankbøllevej i Hjortshøj. Papirsskiltet i forruden siger "L1" og "Ryomgård".
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.
Aarhus Letbane 2212-2112 ved Kankbøllevej, Hjortshøj
Aarhus Letbane vogn 2212-2112 som linje L1 mod Aarhus i Hjortshøj ved Kankbøllevej.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.
Aarhus Letbane 2107-2207 ved Kankbøllevej, Hjortshøj
Aarhus Letbanes Stadler Tango-vogntog 2107-2207 ved Kankbøllevej mellem Hjortshøj og Kankbølle - lidt efter at destinationsskiltene op ad formiddagen begyndte at kunne skilte linje L1 korrekt.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.