Billeder ➜
Nye billeder 15. maj 2015
Disse 33 billeder blev tilføjet 15. maj 2015:
De Blaa Omnibusser 4114 på Nørre Allé, København
De Blaa Omnibusser 4114, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 på Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1181 på Nørre Allé, København
Arriva 1181, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i +Sporet på Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Keolis 2838 på Tagensvej, København
Keolis 2838, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 42 på Tagensvej ved Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Keolis 8456 på Søtorvet, København
Keolis 8456, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 5A på Søtorvet.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1904 på Gyldenløvesgade, København
Arriva 1904 (ex. Veolia 6400), Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2006, som linje 68 på Gyldenløvesgade.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1114 i Fredensgade, København
Arriva 1114, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A i Fredensgade.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
De Blaa Omnibusser 4108 på Fredensbro, København
De Blaa Omnibusser 4108, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 184 på Fredensbro.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1097 på Tagensvej, København
Arriva 1097, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A på Tagensvej ved Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1095 på Tagensvej, København
Arriva 1095, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A på Tagensvej.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
De Blaa Omnibusser 4103 på Nørre Allé, København
De Blaa Omnibusser 4103, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 184 i +Sporet på Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1532 på Gyldenløvesgade, København
Arriva 1532, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Gyldenløvesgade.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Keolis 2833 i Fredensgade, København
Keolis 2833, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 42 i +Sporet i Fredensgade.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1176 på Nørre Allé, København
+Way'en gennem Tagensvej og Nørre Allé i København, der åbnede i efteråret 2014, blev i foråret 2015 kritiseret for dårlig sikkerhed, når fodgængere og cyklister krydser vejen uden for fodgængerfelterne og lysreguleringerne. Bustrafikken inde i +Sporet har ikke helt samme rytme som trafikken i de almindelige vejbaner, og de smalle rabatter på hver side af +Sporet inviterer måske nok til at blive brugt som "helle", men er ikke særlig velegnede til det. Der er derfor blevet lovet en bedre sikring af +Sporet, som dog fortsat ikke vil blive hegnet ind. Uanset dette kan man tænke, at fodgængerovergange indrettet som her ud for Universitetsparken og Fælledparken næppe heller er særlig fremmende for trafiksikkerheden. Arriva 1176, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i +Sporet på Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Linje 184, 185 og 150S i +Sporet på Nørre Allé, København
På søn- og helligdage er bustrafikken på den yderste del af +Way-strækningen, altså stykket fra Tagensvej til Hans Knudsens Plads, ikke just imponerende: 3 busser i timen på linje 150S og 2 busser i timen på hver af linjerne 184 og 185. Når busserne ydermere dukker op i grupper, kan man godt komme til at vente længe på en afgang. Kristi Himmelfartsdag 2015 udgjorde Rigshospitalets udrykninger og privatbiler, der med større eller mindre overlæg ulovligt gennemkørte +Sporet, en større andel af +Way-trafikken på Nørre Allé end Movias busser! Her er De Blaa Omnibusser 4106 på vej som linje 185 mod byen, mens Arriva 1181 på linje 150S og De Blaa Omnibusser 4108 på linje 184 kører mod Hans Knudsens Plads.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1178 og 1104 i Fredensgade, København
Den travleste del af Københavns første +Way er strækningen fra Fredensbro til Nørre Allé. Her kører både linje 6A og 150S. Fredensgade med Arriva 1178 forrest som linje 150S og Arriva 1104 bagest som linje 6A. Begge busser er af typen Scania OmniLink og leveret i 2012 hhv. 2011.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1164 på Tagensvej, København
I maj 2015 er der ved "Rigshospitalet Syd", dvs. +Way-stoppestederne på Tagensvej ved Blegdamsvej, opstillet Rejsekort-læsere på stoppestedsperronen, således at passagererne ikke kun kan checke ind og ud i bussen. Der er tale om et forsøg, der skal klarlægge, om man derved kan få folk hurtigere ind og ud af busserne med kortere stoppestedsophold og dermed rejsetid til følge. Standerne står diskret yderst til højre i billedet, mens en række store bannere fører kampagne for den nye mulighed. Det er næppe tilfældigt, at forsøget finder sted på +Way'en, og erfaringerne kan også tænkes at få betydning for den kommende +Way-udgave af linje 5A. Forsøget begyndte mandag 11. maj. Arriva 1164, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S ved det nys Rejsekort-berigede +Way-stoppested på Tagensvej.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Keolis 8450 på Søtorvet, København
Keolis 8450, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 5A på Søtorvet.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1086 på Fredensbro, København
Arriva 1086, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A på Fredensbro.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
De Blaa Omnibusser 4113 på Nørre Allé, København
De Blaa Omnibusser 4113, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 184 i +Sporet i Nørre Allé ved Niels Bohr Instituttet.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1178 i Fredensgade, København
Arriva 1178, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i +Sporet i Fredensgade.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1536 på Tagensvej, København
En 2A-bus på afveje som linje 6A: Arriva 1536, Scania OmniLink årg. 2005, som Tagensvej ved Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Keolis 8421 på Gyldenløvesgade, København
Keolis 8421, VDL Citea XLE 137 årg. 2012, som linje 250S på Gyldenløvesgade.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
De Blaa Omnibusser 4106 på Nørre Allé, København
De Blaa Omnibusser 4106, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 i +Sporet på Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1566 på Søtorvet, København
Arriva 1566, Scania OmniLink årg. 2006, som linje 350S på Søtorvet.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Lokalbus 9051 ved Køge st. vest
Gislinge Turistfart anskaffede til nyvunden kørsel for Vestsjællands Trafikselskab tilbage i 2005 landets fire første Jonckheere Transit-busser. Alle fire kom sidenhen til Lokalbus i Køge, hvor to kører ordinær rutekørsel for Movia med vognnumrene 4444-4445, og to anvendes til fast ekstrakørsel og togbuskørsel mv. og har vognnumre i den særlige 9050-serie, som Lokalbus benytter til sådanne busser. Lokalbus 9051, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, ankommer til Køge st. som morgenens ekstrabus på linje 260R - en linje, der ellers køres af Arriva i Ringsted.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Lokalbus 4002 ved Ølby Center
Lokalbus 4002, Volvo 7700-hybridbus årg. 2011, ved Ølby Center som linje 120 fra Søparken.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Lokalbus 4431 ved Ølby st.
Lokalbus 4431, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 120 ved Ølby st. I baggrunden to af de "korte" Crossway-busser fra linje 103/245, nemlig 4424 (til venstre) og 4443 (til højre). Den mørkegrå bygning til højre i billedet rummer chaufførernes lokale mv. Den blev opført, efter at omlægningen af bustrafikken i Køge-området i december 2010 havde gjort Ølby station til endestation for en række linjer. Indtil denne bygning var klar, havde man placeret en slags campingvogn ved terminalen.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Strøby Turist 8601 ved Ølby st.
Strøby Turist 8601, en Iveco Daily-minibus årg. 2012, ved Ølby st. som linje 242 mod Lille Salby.
Foto: Thomas de Laine, 6. maj 2015.
Strøby Turist DF 95 414 ved Køge st. vest
A-bus - nu også med Volvo B13R! Strøby Turist udfører fast morgenekstrakørsel på linje 101A fra Køge st. via Ølby st. til Campus Køge, og selskabets turistbusser kan opleves på disse ture. Her i form af en Volvo 9700 på B13R-chassis af årgang 2012, der ses på Køge stations vestside en majmorgen i 2015.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Lokalbus 9052 ved Køge st. vest
Lokalbus 9052, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, afgår fra Køge st. som ekstrabus på linje 101A mod Køge Gymnasium.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Lokalbus 9051 ved Ølby st.
Lokalbus 9051, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, ved Ølby st. som ekstravogn på linje 101A mod Campus Køge med en ordinær 101A i baggrunden.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Lokalbus 4411 ved Køge st. vest
På linje 253 kører hver morgen på skoledage en ekstratur fra Store Heddinge til Køge. Turen køres af Lokalbus i Køge med en bus, der fortsætter i den almindelige drift som linje 101A til ud på eftermiddagen. Derfor køres ekstraturen i reglen med en bus med røde A-bushjørner, som efter at have afsat passagerer ved Køge st. har 9 minutter til at drøne tom til Ølby st. før sin første ordinære afgang derfra. Lokalbus 4411, Irisbus Crossway LE årg. 2011, ses her ankomme som linje 253-ekstra ved det nordgående linje 101A-stoppested på vestsiden af Køge st., selv om bussen tydeligt skilter, at den kører til østsiden af stationen (ligesom de ordinære 253-busser). Som om det ikke var rodet nok, kan det oplyses, at turistbussen til venstre i billedet netop holder og opsamler passagerer som linje 101A!
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Lokalbus 4002 ved Ølby st.
Lokalbus har et par Volvo 7700-hybridbusser som lånevogne, og de anvendes meget på linje 120's korte myldretidsture mellem Ølby st. og Søparken. Her forlader vogn 4002 Ølby st. mod Søparken. Vognnummeret stammer fra dens tid hos De Blaa Omnibusser i Holte, hvor den kørte i 2013-14. Inden da var den to år hos City-Trafik som vogn 2000, bl.a. på linje 1A, som del af Movias forsøg med hybridbusser. Bussen er en Volvo B5LH/Wroclaw (7700 Hybrid) årg. 2011.
Foto: Thomas de Laine, 6. maj 2015.