Billeder ➜
Nye billeder 19. november 2011
Disse 6 billeder blev tilføjet 19. november 2011:
Arriva 5674 på Stubbekøbing Havneplads
Arriva 5674, VDL Ambassador årg. 2011, holder pause på Stubbekøbing Havneplads.
Foto: Ronni Bjørn Svensson, 4. august 2011.
Arriva 1128 på Ålholm Plads, Valby
Arriva 1128, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 26 på Ålholm Plads i Valby.
Foto: Peter Hobel, 8. november 2011.
Arriva 1115 på Frederikssunsvej, København
Ved Arrivas overtagelse af linje 200S i oktober 2011 blev der leveret en enkelt ny 13,7 m-Scania OmniLink til linjen. Bussen var dog fra begyndelsen også at træffe på linje 350S. Glæden blev imidlertid kort, for allerede en måneds tid senere blev bussen overført til linje 6A. Arriva 1115, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 350S på Frederikssundsvej nær Bellahøj.
Foto: Thomas Weidekamp, 8. november 2011.
Arriva 3052 i Bornholmsgade, Aalborg
Arrivas busser flere steder i landet kører i november 2011 med "overskæg" som del af den såkaldte Movember-kampagne, der skal skaffe opmærksomhed og penge til mænds helbredsproblemer; dette år prostatakræft. Arriva 3052, Scania OmniLink årg. 2010, som metrobuslinje 2K i Bornholmsgade i Aalborg.
Foto: Klaus Nielsen, 31. oktober 2011.
Arriva 8955 på Emdrup Torv, København
Arriva i Gladsaxe havde en periode i efteråret 2011 lånt denne MAN-hybridbus, Movia-nummer 8955. Her ses bussen som linje 6A på Emdrup Torv.
Foto: Peter Hobel, 17. november 2011.
Arriva 1873 på Jersie Strandvej, Jersie
Både linje 121, Køge-Hvidovre, og linje 126, Solrød Strand-Taastrup, bliver nedlagt 11. december 2011. Her ses Arriva 1873 (opr. Combus 5105), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 121 på Jersie Strandvej ved Cordozasvinget - et trafikhistorisk ikke helt uinteressant sted. Cordozasvinget (og senere også den nærliggende Cordozavej) er opkaldt efter Harry Cordosa (uden 'z'), som var føreren i Danmarks første automobilulykke med tab af menneskeliv. Ulykken fandt sted i sommeren 1911 på et sted, hvor landevejen mellem Taastrup og Køge dengang gjorde et sving. Vejen Cordozasvinget ligger ikke præcist, hvor ulykken skete, men derimod hvor betonvejen langs Køge Bugt ved åbningen i 1935 stødte til Taastrup-Køge-landevejen, idet Cordozasvinget er en stump af denne landevejs gamle linjeføring. Her mødtes desuden busruten til Valby langs Køge Bugt (linje 121) med busruten til Taastrup (linje 126), og DSB havde i en årrække en opstillingsplads til rutebiler i umiddelbar nærhed af stedet. 100 år efter Cordosas uheld er der bare et relativt svagt benyttet busstoppested med 1-2 busser i timen. Fra december 2011 vil det være en ny linje 120, som er en slags sammenbinding af linje 121 og 126, der betjener stedet.
Foto: Thomas de Laine, 19. november 2011.