Myldretid

Menu

Billeder

Nye billeder 6. januar 2008

Disse 21 billeder blev tilføjet 6. januar 2008:

Århus Sporveje 341 i Emil Vetts Passage, Århus

Århus Sporveje 341 i Emil Vetts Passage, Århus

Bybusser fra DAB dominerede i mange år Århus, men det lakker mod enden: I slutningen af november 2007 var der kun 23 serie 12'ere tilbage i drift hos Århus Sporveje, nemlig vognene 311, 313, 315, 317, 322-331 og 341-349, der er leveret 1995-97. Bus 341 som linje 5 i Emil Vetts Passage, Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 344 ved Klostertorvet, Århus

Århus Sporveje 344 ved Klostertorvet, Århus

Alle bybusser i Århus er nu i den mørkegule bemaling, idet de sidste busser i farverne gul, hvid og grå forsvandt i efteråret 2007. Bus 344, DAB 12-1200B årg. 1997, som linje 1 på Klostertorvet i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 370 ved Klostertorvet, Århus

Århus Sporveje 370 ved Klostertorvet, Århus

En af Århus Sporvejes mange Volvo B10M-60/Aabenraa-busser, nr. 370 fra 1999, som linje 10 ved Klostertorvet i Århus. Der er ikke længe til disse busser begynder at stå forrest i udrangeringskøen.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 326 ved Viby Torv, Århus

Århus Sporveje 326 ved Viby Torv, Århus

Viby Torv i Århus passeres af flere bybus- og regionalbuslinjer. En af dem er bybuslinje 25, hvor man 30. november 2007 blandt andet kunne møde Århus Sporvejes bus 326, en DAB 12-1200B fra 1996.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 434 ved Klostertorvet, Århus

Århus Sporveje 434 ved Klostertorvet, Århus

Århus Sporveje 434, en Volvo B10MA-55/Säffle-ledbus årg. 1995, som linje 11 ved Klostertorvet i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 339 ved Klostertorvet, Århus

Århus Sporveje 339 ved Klostertorvet, Århus

Bus 339 er fra en af de første serier Volvo-singlebusser, Århus Sporveje anskaffede. Det skete i 1997, og på dette tidspunkt var DAB normalt den foretrukne leverandør. Volvo havde dog siden 1994 leveret ledbusser. Århus Sporveje 339 som linje 56 ved Klostertorvet i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 103 ved Klostertorvet, Århus

Århus Sporveje 103 ved Klostertorvet, Århus

Som en slags forsøg anskaffede Århus Sporveje 20 lavgulvsbusser i 2001. Det blev Scania OmniLink'er, og man var ikke tilfreds med typen, hvorfor man efterfølgende fortsat indkøbte højgulvsbusser. Bus 103 er en af disse forsøgsbusser, og den ses her på linje 7 ved Klostertorvet i Århus. Linje 7 er i udbud for tiden, og i udbuddet betragtes Scania OmniLink-busserne som busser med lav kapacitet!

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 349 ved Viby Torv, Århus

Århus Sporveje 349 ved Viby Torv, Århus

Den absolut sidst leverede DAB serie 12-bus til Århus Sporveje er bus 349 fra 1997. Her ses den som linje 55 ved Viby Torv dagen inden sin 10 års fødselsdag.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 328 ved Klostertorvet, Århus

Århus Sporveje 328 ved Klostertorvet, Århus

Bybuslinje 24 i Århus er for tiden i licitation sammen med linjerne 4, 6, 7, 8 og 16. Tilsammen kræver de seks linjer 33 busser. Århus Sporveje opsplittedes for et par år siden i en trafikselskabsdel, der siden januar 2007 har været en del af det midtjyske trafikselskab Midttrafik, og en busselskabsdel kaldet Busselskabet Århus Sporveje. Busselskabet ÅS har mulighed for at deltage ved licitationen og vil temmelig sikkert forsøge at genvinde kørslen. I de senere år er der gennemført store rationaliseringer i busselskabet. Bus 328, DAB 12-1200B årg. 1996, som linje 24 ved Klostertorvet i det centrale Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 313 ved Klostertorvet, Århus

Århus Sporveje 313 ved Klostertorvet, Århus

En af de ældste DAB serie 12'ere i drift hos Århus Sporveje er bus 313 fra 1995. Den ses her som linje 3 ved Klostertorvet. På optagelsestidspunktet var linjerne 3, 7 og 14 omlagt via Klostertorvet og busgaderne pga. et vej- og kloakarbejde omkring Skolebakken og Kystvejen.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 433 i Emil Vetts Passage, Århus

Århus Sporveje 433 i Emil Vetts Passage, Århus

Mellem 1994 og 2000 indkøbte Århus Sporveje i alt 34 ledbusser af typen Volvo B10MA-55/Säffle. Sammen med de 18 DAB-ledbusser, hvoraf de sidste forlod driften i 2007, har det gjort Århus til en af landets største ledbusbyer, og i 2008 er Århus det eneste sted i Danmark, hvor ledbusser anvendes i større omfang. Den store serie Volvo-ledbusser er imidlertid så småt på vej ud. Bus 433 fra 1995 som linje 56 i Emil Vetts Passage.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 466 ved Klostertorvet, Århus

Århus Sporveje 466 ved Klostertorvet, Århus

Selvom Århus i sin tid var med til at udvikle landets første lavgulvsbus, har man i mange år været modstandere af konceptet. Derfor anskaffede Århus Sporveje fortsat højgulvsbusser mere end 10 år længere end andre byer. Men i 2006-07 er der indkøbt 26 lavgulvsledbusser, og på de linjer, der for tiden er i licitation, skal nye busser også være lavgulvsbusser. Århus Sporveje 466, en helt ny Solaris Urbino 18-ledbus, som linje 11 ved Klostertorvet.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 330 ved Holme Kirke, Århus

Århus Sporveje 330 ved Holme Kirke, Århus

Den sydlige endestation for Århus' linje 24 er Holme Kirke, hvor man 30. november 2007 endnu kunne være så heldig at træffe serie 12-busser, som nu f.eks. sporvejsbus 330, DAB 12-1200B årg. 1996.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 330 bagfra ved Holme Kirke, Århus

Århus Sporveje 330 bagfra ved Holme Kirke, Århus

Århus Sporvejes bus 330 med Holme Kirke i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 345 i Emil Vetts Passage, Århus

Århus Sporveje 345 i Emil Vetts Passage, Århus

Den sidste leverance af DAB serie 12-busser til Århus Sporveje fik samme motortype som i DABs serie 15. Århus Sporveje 345 fra 1997 som linje 5 i Emil Vetts Passage, Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 384 i Frydenlund, Århus

Århus Sporveje 384 i Frydenlund, Århus

Efter mange år som fast kunde hos DAB, begyndte Århus Sporveje i 1990'erne i stedet at købe Volvo-busser. En meget talrig type blev således Volvo B10M med Aabenraas System 2000-karrosseri. Bus 384 er et eksemplar af racen leveret i 2000. Den ses her i Frydenlund-endestationen, hvor linje 4 og 24 vender. Begge linjer indgår i det igangværende første udbud af Århus Sporveje-kørsel.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 605 ved Klostertorvet, Århus

Århus Sporveje 605 ved Klostertorvet, Århus

En af Århus Sporvejes mange Volvo B12M-busser som linje 3 ved Klostertorvet i Århus. Denne bus, nr. 605, er bygget i Aabenraa og er 13,7 meter lang.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 324 ved Klostertorvet, Århus

Århus Sporveje 324 ved Klostertorvet, Århus

Århus Sporvejes bus 324, DAB 12-1200B årg. 1996, som linje 55 mod Tilst på Klostertorvet i det indre Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Århus Sporveje 343 ved Viby Torv, Århus

Århus Sporveje 343 ved Viby Torv, Århus

Århus Sporvejes bus 343 som linje 26 ved Viby Torv. Bussen er en DAB 12-1200B årgang 1997 og fra den sidste levering af typen.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007.

Arriva 1093 ved Operaen, København

Arriva 1093 ved Operaen, København

I december blev to af Arrivas gasbusser udsmykket som totalreklamer for Operaen. Begge busserne kører på linje 66 med endestation ved Det Kongelige Teaters operahus på Holmen, og her ses bus 1093, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 ved Operaen. Den anden totalreklamebus er nr. 1147.

Foto: Per M. Jensen, 15. december 2007.

Arriva 1783 som første linje 144 på Ballerup st.

Arriva 1783 som første linje 144 på Ballerup st.

Ballerup Kommune har valgt at bekoste en særlig buslinje mellem Ballerup st. og Ballerup Idrætsby. Linjen kører hele ugen, men kun uden for myldretiderne, hvor f.eks. linje 350S i stedet kan benyttes. Arriva 1783, Scania OmniLink årg. 2003, som første linje 144 på Ballerup st. 6. januar 2008 kl. 9.38.

Foto: Peter Hobel, 6. januar 2008.