Billeder ➜
Nye billeder 1. april 2007
Disse 19 billeder blev tilføjet 1. april 2007:
Dyssells amerikanske skolebus
Dyssells Busser har en "amerikansk skolebus" i form af denne International fra 1987. Bussen har været hos Dyssell siden omkring 1996 og er her fanget på garageanlægget i Herlev. Rent faktisk har vognmanden to af slagsen, nemlig den her viste med 44 pladser og en lille med 20 pladser.
Foto: Jeppe Steensgaard, 20. april 2006.
Arriva 2825 i garagen i Fjerritslev
Arrivas bus 2825 er en Scania med Lahtis Flyer-karrosseri. Bussen er i VAFT-kontraktbemaling, der havde entreprenørens egen farve som grundfarve, hvorfor bussen er delvist turkis. 2825 på garageanlægget i Fjerritslev den sidste dag, der var noget, der hed VAFT. Dette hjørne af VAFT blev 1. januar 2007 indlemmet i NT, hvis bomærke allerede er placeret på bussen.
Foto: Jeppe Steensgaard, 31. december 2006.
Arriva 8493 i garagen i Fjerritslev
Arriva 8493 er en Scania med Lahtis nye Scala-karrosseri. Bussen er indregistreret første gang i oktober 2006 og er her fotograferet ved juletid på Arrivas garageanlæg i Fjerritslev.
Foto: Jeppe Steensgaard, 25. december 2006.
Tylstrup Bussers vogn 113 hos Stiholt i Sæby
Tylstrup Busser har siden 1999 haft denne Leyland-DAB 7-1200L årgang 1987, der kører med internnummer 113. Bussen har bl.a. tidligere tilhørt DSB busser/Combus som vogn 8064. Her ses den hos Stiholt i Sæby.
Foto: Jeppe Steensgaard, 29. december 2006.
Veolia 6226 ved Bella Center, København
Linje 75E blev forlænget fra Ørestad st. til Bella Center ved køreplansskiftet 22. oktober 2006. Veolias bus 6226, DAB 15-1200C-gasbus fra 1999, ved endestationen ved Bella Center.
Foto: Jeppe Steensgaard, 9. januar 2007.
Arriva 1808 i Nørre Voldgade, København
Arriva 1808 er blandt de Scania OmniLink-busser, der i 2003 leveredes til linje 150S. Busserne optræder i dag også fast på linjerne 20E og 173E. Nørre Voldgade i København.
Foto: Jeppe Steensgaard, 11. juli 2006.
City-Trafik 2820 på Center Boulevard, København
City-Trafiks dobbeltdækkere på linje 250S og 65E vil om et halvt års tid være de eneste tilbage i København. Arrivas bliver nemlig udrangeret, når de med linje 15 overtages af Veolia i oktober 2007. City-Trafik 2820 ses her på Center Boulevard, sandsynligvis på en tomkørsel på vej mod 250S-endestationen i Lufthavnen.
Foto: Jeppe Steensgaard, 4. oktober 2006.
Odense Bytrafik 130 i nypoleret udgave
Odense Bytrafik 130, en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1982, er bevaret og netop blevet poleret. Her ses bussen i forårssolskinnet. Bussen er den anden OB-museumsvogn med dette internnummer. I 1952 fik Odense Bytrafik sine første nye busser, der var af typen Volvo B655. En af disse havde nummer 30 og blev bevaret af Odense Bytrafik. Da man genbrugte vognnummer 30 i 1979, gav man B655'eren det nye nummer 130, som den dog måtte afgive til Volvo B10M-bus nr. 130 (på billedet) i 1982. B655'eren kom så til at hedde 230 - det hidtil højeste internnummer i Odense.
Foto: Thomas de Laine, 31. marts 2007.
Odense Bybusser 130 og Aalborg Omnibus Selskab 245
Der er for tiden to grupper under Busbevarelsesgruppen Danmark. De har ex. Odense Bytrafik 130 (tv.) og ex. Aalborg Omnibus Selskab 245 (th.).
Foto: Thomas de Laine, 31. marts 2007.
Aalborg Omnibus Selskab 245 i solskin
Aalborg Omnibus Selskab (AOS) findes ikke mere, men tre af selskabets busser har overlevet, nemlig vogn 79, der er en Volvo B655/Nordisk, vogn 151, Volvo B58/Aabenraa, og vogn 245, Volvo B10R/Aabenraa. Bus 245 i dejligt solskinsvejr.
Foto: Thomas de Laine, 31. marts 2007.
De Hvide Busser 31 i Kamstrup
De Hvide Bussers vogn 31 fra 1988 er nu i privat eje med bevaring for øje. Bussen er en Volvo B10M-60/Aabenraa, der har kørt hele sit aktive liv hos De Hvide Busser i Nordsjælland. Bussen har bl.a. brune træimitationer og rødt polstrede sæder med nakkestøtter. Den gør her fotostop i Kamstrup ved Roskilde.
Foto: Thomas de Laine, 31. marts 2007.
To tidligere museumsbusser ved Spjald
Bushistorisk Selskab overtog engang disse to Leyland-busser til bevarelse. Til venstre er det en Leyland-DAB serie 2 fra 1971 og til højre en Leyland-DAB GC4 fra 1974. Bussernes sidste bruger var Spjald Rutebiler, og dette selskabs bemaling kan delvist skimtes bag et tykt lag alger. I 1991 og 1995 hensattes busserne, og i 1996 overtog Bushistorisk Selskab dem. Denne forening måtte senere opgive vognene, og de endte med at blive stående på stedet, hvor de på fototidspunktet havde været i omkring 12-16 år!
Foto: Thomas de Laine, 10. marts 2007.
Ex. Spjald Rutebiler vogn 17 ved Spjald
Denne Leyland-DAB LIDRT 12/2 fra 1971 blev oprindeligt leveret til De Forenede Bilruter i Løgstør. Den kom i 1978 til De Graa Busser, Ryomgaard, og i 1981 til Holger Nielsen, Spjald, hvor den fik nr. 17 og blev overtaget med firmaet af Viggo Steffensen i 1991. Bussen blev hensat på Grønbjergvej ved Spjald samme år, hvor dette billede er taget i marts 2007.
Foto: Thomas de Laine, 10. marts 2007.
Ex. Spjald Rutebiler vogn 20 ved Spjald
Bussen her er et eksemplar af den forholdsvis sjældne Leyland-DAB LIDRT 6857/3 type GC4, der var en slags mellemtype mellem serie 2 og serie 3. GC4'eren havde en specielt udformet destinationskasse, og nogle af dem havde også en anderledes udseende front. Bussen er leveret til Carl E. Sørensen, Aars, i 1974 og kom i 1983 til Holger Nielsen i Spjald som vogn 20. I 1991 fulgte den med over til Viggo Steffensen, og i 1995 blev den hensat på det sted, hvor billedet er taget.
Foto: Thomas de Laine, 10. marts 2007.
Interiør af ex. Spjald Rutebiler 20
Her ses interiøret af den tidligere Spjald Rutebiler vogn 20, en Leyland-DAB LIDRT 6857/3 type GC4 fra 1974.
Foto: Thomas de Laine, 10. marts 2007.
Herning Turisttrafik 12 på garagen i Herning
Herning Turisttrafik råder over denne DAB 7-1200B fra 1989, der bærer internnummer 12. Bussen har, som det måske kan gættes, en fortid i Hovedstadsområdet. Bussen blev i 1989 leveret til A.P. Hansen, Roskilde Turisttrafik, som vogn 7, og den blev overtaget af City-Trafik, hvor den beholdt sit nummer, i 1990. I 1994 kom den via DAB til Unibus og blev ombygget fra dørarrangement 2-2-0 til 2-2-1. Denne bus, og dens søstervogn, nåede som en af de få brugte busser, Unibus købte i 1994, ikke at blive S-bus.
Foto: Thomas de Laine, 10. marts 2007.
En af Politiets Mercedes O.303-busser i København
Politiet må have Danmarks største vognpark af Mercedes-Benz O.303-busser. I hvert fald tæller samlingen af den efterhånden aldrende bustype mindst fem styk leveret i årene 1983-86. Alle busserne er grønne og har dørarrangement 1-2-0. I dagene omkring rydningen af Ungdomshuset havde Politiet inddraget en del af Hambrosgade i København, der benyttedes til ekstra opstillingsplads for bl.a. hollændervogne. Politiets busser holder formentlig normalt i garageanlægget ved Hambrosgade, men opstilledes i denne periode i Niels Brocks Gade.
Foto: Thomas de Laine, 7. marts 2007.
Mercedes O.303-bus i København
Mercedes-Benz O.303-bus på Center Boulevard, København. Bussen, der bærer reg.nr. YJ 57 973, er muligvis en slags campingbus.
Foto: Jeppe Steensgaard, 3. januar 2007.
Arriva 8504 i Fjerritslev
Arriva 8504 er en 13,7 m lang Volvo B12M-65/Carrus, der benyttes som X-Bus i Jylland. Her ses bussen indsat på rute 970X i Fjerritslev.
Foto: Jeppe Steensgaard, 23. december 2006.