Myldretid

Menu

Garagefakta ➜ Historiske garager ➜

Fakta om HT Driftsområde Islevdalvej (historisk)

Islevdalvej 119-123, 2610 Rødovre

HTs Driftsområde Islevdalvej i Rødovre åbnede 26. april 1981 på en grund og i bygninger, der tidligere havde tilhørt en Fiat-forhandler. Fra garagens åbning fik bl.a. linje 5, der overflyttedes fra Husum, og linje 28/41, som kom fra Valby, garage her.

En del af de overtagne bygninger var en udstillingshal ud mod Islevdalvej, som blev indrettet til HT Museet, der slog dørene op på trafikselskabets 10-årsjubilæumsdag 1. oktober 1984. Her var udstillet en mængde sporvogne, busser og andre effekter, uden at Islevdalvej dog rummede alt museumsmateriel.

Da Husum garage lukkede 1. april 1990 ved den første privatiseringsrunde, blev linje 7E og 17E overført til Islevdalvej, der fortsatte gennem Busdivisionen- og Bus Danmark-tiden, selvom linje 27/28 (tidl. linje 28/41) i 1994 blev tabt til Linjebus. Fra september 1995 fik den store nye linje 350S, der bl.a. afløste linje 7E, garage i Islev, som driftsområdet nu kaldtes, da man hos Bus Danmark ikke længere ønskede sine anlæg opkaldt efter vejnavne.

I juni 1996 lukkede Driftsområde Amager, tidligere Artillerivej, da Bus Danmark ikke havde haft heldet med sig ved HTs 5. udbud af buskørsel, og den største del af Amager-kørslen, nemlig linje 11 og 250S, blev flyttet til Islev. Ved den lejlighed annoncerede Bus Danmark internt, at herefter ville det være slut med garagelukninger, men da man tre år senere tabte to af Islevs store linjer - 5 og 350S - til Linjebus, blev det alligevel besluttet, at også Islev måtte lukke.

Lørdag 29. maj 1999 var sidste driftsdag for Driftsområde Islev. Det blev en kort driftsdag, da chaufførerne viste deres utilfredshed med lukningen ved at nedlægge arbejdet fra om formiddagen. Linjekomplekset 2/11/28 overflyttedes til Ryvang garage, mens linje 250S kom til Ballerup. På opstillingspladsen parkeredes herefter i nogen tid udrangerede Arriva-busser.

HT Museet blev på adressen, men store besparelser i HTs afløser Hovedstadens Udviklingsråd førte i 2003 til, at museet måtte nedlægges. Den sidste åbningsdag blev 16. november 2003, og allerede dagen efter begyndte flytningen af de første udstillede museumsvogne. Hele samlingen overgik til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.