Volvo B10M-60/DAB (1992) leveret til Linjebus som nr. 8006
Volvo B10M-60/DAB
Indregistreret første gang 19. marts 1992
Stelnr.: YV31M2F18NA028765
Byggenr.: 33509
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Linjebus nr. 8006 | MV91306 | 2-2-1 | HT | |
1994 | Linjebus nr. 6006 | MV91306 | 2-2-1 | HT | |
2000 | Connex Danmark nr. 6006 | MV91306 | 2-2-1 | HT | |
2003 | Connex Danmark nr. 6006 | MV91306 | 2-2-1 | Hensat | |
2004-03-16 | (Afmeldt) | ||||
2004-03 | Connex Danmark nr. 6006 | 2-2-1 | Hensat | ||
2005 | Københavns Bushandel | 2-2-1 | |||
2005 | Atko Group | 854AVX | 2-2-1 | Estland | |
(Videre skæbne ikke registreret) |
Hændelser:
- 1998-05-24: Flyttet til Trafikkontor Gladsaxe og linje 153E/154E (HTs 7. udbud). Forinden opgraderet med punktmatrixskilte, nyt sædebetræk mv.
Alle billeder af bussen:
Connex' bus 6006 på Vesterport st. som linie 68
I forbindelse med overtagelse af kørsel ved HTs 3. udbud i 1992 modtog Linjebus i alt 34 nye busser; alle Volvo B10M. De 31 var singlebusser, hvoraf 2 stk. fik Aabenraa-karrosseri (nr. 8508-8509/6508-6509), 1 stk. fik Säffle-karrosseri (nr. 8000/6000) og 28 stk. fik DAB-karrosseri (nr. 8001-8028/6001-6028). De sidste 3 busser var ledbusser (nr. 8100-8102/6100-6102) og fik Säffle-karrosseri. Ledbusserne og 16 af DAB-busserne blev udrangeret i forbindelse med tab af samme kørsel i 1996, mens Säffle- og Aabenraa-singlebusserne først blev udrangeret i 1998. De resterende 12 DAB-busser kørte videre på en ny kontrakt på linie 153E og 154E helt til maj 2003. Herefter har der været mandefald blandt vognene, men i august 2003 kunne man fortsat se f.eks. vogn 6006 på linie 68 i København.
Foto: Thomas de Laine, 21. august 2003.