Saurer/Leyland-DAB SLG 18-550/3 (1977) leveret til HT som nr. 806
Saurer/Leyland-DAB SLG 18-550/3
Indregistreret første gang 15. juni 1977
Stelnr.: 7730806
Byggenr.: 33806
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | HT nr. 806 | EB89553/ | 2-1/1-0 | HT | |
1990-10-15 | Busdivisionen nr. 806 | EB89553/ | 2-1/1-0 | HT | |
1994 | Ståling | 2-1/1-0 | |||
1995 | (Ukendt busselskab i Magnitogorsk) | 2-1/1-0 | Rusland | ||
1999 | (Udrangeret) |
Hændelser:
- Oprindeligt Saurer-motor, men senere udskiftet med Volvo-motor.
Alle billeder af bussen:
HT 806 i Køge garage
I årene 1977-83 kørte HT med ledbusser på linje 121 mellem Valby og Køge, mens Køge Bugt-banens tredje og fjerde etaper Hundige-Solrød Strand-Køge blev bygget. Det var Danmarks første ledbusser (udover forsøgsvogne), og de blev bygget af Leyland-DAB i Silkeborg, som i de år havde et samarbejde med schweiziske Saurer. Det var ikke mindst motoren, Saurer leverede, men senere i livet fik busserne i stedet Volvo-motorer. HT fik 10 ledbusser af typen, nr. 798-807, som efter 1983 blev flyttet til Nordsjælland. HT 806, Saurer-Leyland-DAB SLG 18-550/3 årg. 1977, på HTs garageanlæg i Køge en gang mellem 1978 og 1983.
Foto: Nils Støttrup, ukendt dato.