Saurer/Leyland-DAB SLG 18-550/3 (1977) leveret til HT som nr. 801
Saurer/Leyland-DAB SLG 18-550/3
Indregistreret første gang 14. marts 1977
Stelnr.: 7730801
Byggenr.: 33801
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | HT nr. 801 | DZ95423/ | 2-1/1-0 | HT | |
1990-10-15 | Busdivisionen nr. 801 | DZ95423/ | 2-1/1-0 | HT | |
1994 | HT-Museet | 2-1/1-0 | |||
2003 | Sporvejshistorisk Selskab | 2-1/1-0 |
Hændelser:
- Oprindeligt Saurer-motor, men senere udskiftet med Volvo-motor.
Alle billeder af bussen:
HT 801 i Alsted
HT-ledbus 801, Saurer-Leyland-DAB SLG 18-550/3 årg. 1977, i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Alsted. Bussen er fra den første serie ledbusser i Danmark, som HT indsatte på linje 121 mellem Valby og Køge. Efter færdiggørelsen af S-banen langs Køge Bugt fik busserne nye opgaver i Nordsjælland. Midt i 1990'erne overgik 801 til bevaring. Desværre fik den, mens den opholdt sig på den lukkede Ørnevej garage, smadret alle ruderne.
Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.
Århus Sporveje 095 og HT 801 i Sporvejsmuseet Skjoldesnæholms depot i Alsted
Århus Sporveje 095, en Leyland-DAB serie 4 årg. 1978, og HT 801, Saurer-Leyland-DAB serie 3-ledbus årg. 1977, i en af Sporvejsmuseet Skjoldesnæsholms hellige haller, nemlig depotet i Alsted.
Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2015.
HT 801 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Det hedengange HT-Museet udtog HT-ledbus nr. 801 til bevaring tilbage i 1990'erne. Bussen er af serien på HTs første 10 ledbusser, nr. 798-807, anskaffet til kørslen langs Køge Bugt, som inden S-banens åbning var af meget stort omfang. Ledbusserne var samtidig den første almindelige anvendelse af ledbusser i Danmark, og de var et udkomme af samarbejdet mellem Leyland-DAB og schweiziske Saurer. I de år leverede Leyland-DAB således også busser til Schweiz. Vognnummer 801 blev efter sigende valgt til museet på grund af sammenfaldet med nummeret på den første Düwag-ledsporvogn til Københavns Sporveje i sin tid, idet disse 100 vogne havde haft numrene 801-900. Desværre blev ledbussen senere udsat for hærværk, så alle andre ruder end forruden knustes, men kavalkaden i anledning af Sporvejshistorisk Selskabs 50 års jubilæum var en sjælden chance for at se bussen røre på sig. Her ses den på Sporvejsmuseet skiltet som linje 75E mod Rådhuspladsen - en forgænger for linje 150S, som efter åbningen af S-banen til Køge bl.a. blev hjem for denne bustype.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.