Volvo B58-55/Wiima leveret til Storstockholms Lokaltrafik som nr. 5036
Volvo B58-55/Wiima
Stelnr.: 6240
Byggenr.: 3893
Bemærkninger: Årgang 1975
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Storstockholms Lokaltrafik nr. 5036 | HLL188 | 1-1/1-0 | Sverige | |
1975-05 | HT nr. 5036 | CY93427 | 1-1/1-0 | HT | Lånevogn |
1975-07 | Storstockholms Lokaltrafik nr. 5036 | HLL188 | 1-1/1-0 | Sverige | |
1997 | (Afmeldt) | ||||
1997-08 | (Ophugget) |
Hændelser:
- Lånt af HT, Lyshøjgårdsvej, og prøvekørt på linje 121 i to måneder fra maj 1975 for afprøvning af ledbus. Efter forsøget anskaffede HT Danmarks 10 første ledbusser, HT nr. 798-807, til brug på linje 121.
Alle billeder af bussen:
Storstockholms Lokaltrafik på linje 121
I to måneder fra maj 1975 lånte HT en helt ny Volvo B58-ledbus hos Storstockholms Lokaltrafik (SL), som blev prøvekørt på linje 121 mellem Valby/Vallensbæk og Køge. Formålet var at prøve, om ledbusser var en egnet mulighed på ruten, som havde meget store passagertal, og som tilbage i DSB-tiden havde kørt med flere former for store busser: først påhængsvogne med ekstra pladser og senere en blanding af sættevogne kaldet "Røde Orm" og dobbeltdækkere. I 1975 var S-banen endnu kun nået til Vallensbæk, og resten af vejen sydpå foregik med bus. Forsøget faldt tilstrækkeligt godt ud til, at HT i 1977 indsatte Danmarks første ledbusser på netop linje 121, hvor de blev brugt, indtil S-banen i efteråret 1983 var færdig hele vejen til Køge. Her ses prøvevognen, SL nr. 5036, på vej sydover et sted langs Køge Bugt.
Foto: Torben Liebst, ukendt dato.