Volvo B10BLE-60/Aabenraa (1994) leveret til Partner Bus som nr. 31
Volvo B10BLE-60/Aabenraa
Indregistreret første gang 22. december 1994
Stelnr.: YV3R43B12SA001720
Byggenr.: 2397
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Partner Bus nr. 31 | NX90964 | 2-2-1 | HT | |
1998 | Partner Bus nr. 8431 | NX90964 | 2-2-1 | HT | |
2007-01-01 | Partner Bus nr. 8431 | NX90964 | 2-2-1 | Movia | |
2007-06-01 | Netbus nr. 8431 | NX90964 | 2-2-1 | Movia | |
2010-12 | Sporvejshistorisk Selskab | NX90964 | 2-2-1 | Museumsbus |
Hændelser:
- Nyleveret til linje 229 m.fl. (HTs 4. udbud).
Alle billeder af bussen:
Partner Bus 8431 i Skibby
Partner Bus har en enlig Volvo B10BLE med Aabenraas eget karrosseri. Med 10-12 år på bagen er disse busser efterhånden kommet på udskiftningsbænken mange steder, men Partner Bus kan stadig bruge sin som skolebus. Da det var skolesommerferie, da billedet blev taget, var den dog i brug som reservevogn på linje 226, Skibby-Roskilde. Bus 8431 holder her på garageanlægget i Skibby. I garagen skimtes ex. Partner Bus 8412, en DAB 12-1200B fra 1992, der tilhører firmaet Alex Jensen.
Foto: Christian Lynge, 23. juni 2005.
Netbus 8431 på Jernbanegade, Roskilde
Netbus 8431, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2004, som linje 226 på Jernbanegade i Roskilde. (Hverken cyklisten eller Nybolig har betalt for placeringen på billedet!) Bussen er den eneste af typen tilbage i drift i Movias område og stort set også i Danmark. Bussen sikres for eftertiden på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Sikandar Sahil, 29. juni 2009.
Partner Bus 8431 i Sjælsmark
En ret ny museumsbus er denne Volvo B10BLE-60/Aabenraa fra 1994 - et eksempel på den sidst konstruerede karrosserimodel fra Aabenraa-fabrikken. Bussen blev i sin tid anskaffet af Partner Bus i Skibby, hvor den havde nummer 31; senere 8431. Aabenraa Karrosserifabrik blev overtaget af Volvo i 1994, og fabrikkens egne modeller udfasedes de følgende par år til fordel for Säffle System 2000, som allerede i en årrække havde været bygget på Volvos fabrik i Säffle i Sverige.
Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.