DAB 12-1200B (1992) leveret til City-Trafik som nr. 60
DAB 12-1200B
Indregistreret første gang 24. marts 1992
Stelnr.: UH9MV3JH1NBDA3024
Byggenr.: 32197
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | City-Trafik nr. 60 | MV91365 | 2-2-1 | HT | |
1996 | City-Trafik nr. 2060 | MV91365 | 2-2-1 | HT | |
2007-01-01 | City-Trafik nr. 2060 | MV91365 | 2-2-1 | Movia | |
2008 | De Blaa Omnibusser nr. 2060 | MV91365 | 2-2-1 | Lånevogn (skolebuskørsel) | |
2008 | City-Trafik nr. 2060 | MV91365 | 2-2-1 | Movia | |
2009-12 | Københavns Politi | FZ37190 | 2-2-1 | Lånevogn | |
2009-12 | City-Trafik nr. 2060 | MV91365 | 2-2-1 | ||
2011 | Slagelse Kommune | MV91365 | 2-2-1 | ||
2014-07-11 | (Afmeldt) | ||||
(Videre skæbne ikke registreret) |
Hændelser:
- Nyleveret til linje 9 (HTs 3. udbud).
- Udlånt en periode i 2008 til De Blaa Omnibusser som skolebus
Alle billeder af bussen:
City-Trafik 2060 på Lyngby st.
City-Trafik overtog 23. maj 2004 linje 200S, Friheden st.-Lyngby st., fra Connex. Selskabet har anskaffet i alt 13 nye busser til linien, men kun tre af dem er leveret. Indtil videre kører der derfor en 13,7 m Scania OmniLink som lånevogn, nr. 4050, og et antal højgulvsbusser. Her ses bus 2060, DAB 12-1200B årg. 1992, som linje 200S på Lyngby st. Bussen blev oprindeligt anskaffet, da City-Trafik i 1992 overtog linje 9 i København.
Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2004.
City-Trafik 2060 på Sundbyvester Plads
Hvert år kører der særlige ekstrabusser til Ullerup Marked. Busserne kører i en stor ottetalsrute med endestation ved Sundbyvester Plads. I 2005 stod City-Trafik for kørslen, der fandt sted i dagene 12.-14. august. Der anvendtes dels DAB serie 12-højgulvsbusser, dels serie 15-lavgulvsbusser, både mark II og III. Bus 2060, en DAB 12-1200B fra 1992, der oprindelig er bygget til linje 9, på Sundbyvester Plads optager passagerer inden afgang mod Ullerup Marked.
Foto: Thomas de Laine, 14. august 2005.
City-Trafik 2060 som festivalekstrabus på Roskilde st.
Ekstrabusserne til Roskilde Festivalen holder på Roskilde st. ved særlige stoppesteder, de er placeret på et vejstykke, der løber parallelt med banelegemet bag parkeringspladsen ud mod Ny Østergade og sygehuset. En del af parkeringspladsen er inddraget, så der er plads til de lange køer af festivalgæster. Hegnet mellem vejstykket og banelegemet er først etableret for ganske nylig - sandsynligvis for at undgå den uautoriserede trafik på tværs af sporene. Samtidig er et hegn mellem parkeringspladsen og vejstykket bortfaldet. City-Trafiks bus 2060, en DAB 12-1200B fra 1992, opsamler festivalgæster ved Roskilde st.
Foto: Thomas de Laine, 1. juli 2006.
City-Trafik 2060 ved Sundbyvester Plads
City-Trafiks serie 12-busser bruges flere gange om året til diverse ekstrakørsel. Bus 2060, DAB 12-1200B årg. 1992, holder hvil ved Sundbyvester Plads i forbindelse med årets ekstrakørsel til Dragør Marked.
Foto: Thomas de Laine, 10. juni 2007.
City-Trafik 2060 på Tømmerupvej
Årets Ullerup Marked med tilhørende ekstrakørsel fandt i 2007 sted i dagene 10.-12. august. City-Trafik kørte ekstrabusserne, der som vanligt udgik fra Sundbyvester Plads og kørte til Ullerup via Tårnby st. City-Trafik 2060, DAB 12-1200B årg. 1992, som Ullerup Marked-ekstrabus på Tømmerupvej nord for Viberup - med åbne døre pga. varme og lang kø.
Foto: Thomas de Laine, 11. august 2007.
City-Trafik 2060 ved Roskilde st.
City-Trafik 2060, DAB 12-1200B årg. 1992, forlader Roskilde st. som ekstrabus til Roskilde Festivalen.
Foto: Thomas de Laine, 5. juli 2008.
City-Trafik 2060 på Birkerød st.
Ekstrakørslen på linje 500S fandt sted i perioden 10. august-3. oktober 2008, og det krævede syv busser i løb. Der var derfor lejlighed til at genopleve den brune stue i form af DAB serie 12-bybusser med ægte brune træimitationer og brunt sædebetræk i almindelig køreplan! Altså et herligt gensyn med busser uden lysdiodeskilte, "skrigedøre" og hvad der ellers hører moderne busser til. City-Trafik 2060, DAB 12-1200B årg. 1992, inden afgang fra Birkerød st. Denne bustype har i øvrigt aldrig været anvendt regelmæssigt på linje 500S.
Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.