Leyland-DAB 6-35-TL11/6 (1981) leveret til HT som nr. 1298
Leyland-DAB 6-35-TL11/6
Indregistreret første gang 27. februar 1981
Stelnr.: 8002623
Byggenr.: 31298
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | HT nr. 1298 | HN91991/HS4242 | 2-1/1-0 | HT | |
1990-10-15 | Busdivisionen nr. 1298 | HN91991/HS4242 | 2-1/1-0 | HT | |
1995-08 | Bus Danmark nr. 1298 | HN91991/HS4242 | 2-1/1-0 | HT | |
1999 | (Udrangeret) | ||||
1999-06-29 | (Afmeldt) | ||||
1999 | Vejstruprød Busimport | 2-1/1-0 | |||
2003 | (Ophugget) |
Hændelser:
- Fra 1. februar 1998 S-bus på linje 150S.
- P64-renoveret ca. 1993.
Alle billeder af bussen:
HT 1298 bagfra på Rådhuspladsen, København
HT 1298, Leyland-DAB 6-35-TL11/6-ledbus årg. 1981, som linje 75E på Rådhuspladsen. Bussen kørte helt til 1999 og alle årene på ekspressen mellem City og Kokkedal - først med linjenummeret 75E, senere 173E og til sidst som linje 150S.
Foto: Andreas Szekacs, ukendt dato.
Bus Danmark 1298 ved Hovedbanegården, København
HT oprettede linje 150S mellem København og Kokkedal ad Helsingørmotorvejen på den iskolde søndag 1. februar 1998. Linjen erstattede det meste af linje 173E, der indtil da var en meget stor linje. Der blev købt nye busser til den nye S-buslinje, men de fleste var ikke klar til første driftsdag. Derfor blev ledbusserne fra linje 173E udstyret med blå og hvide S-busstriber og sat ind som S-busser. Kort efter oprettelsen blev det nødvendigt at indsætte flere ture på den succesrige nye linje, så linje 173E's gamle ledbusser fra begyndelsen af 1980'erne fik lov at køre videre... Bus Danmark 1298, en Leyland-DAB 6-35-TL11/6 fra 1981, ved linje 150S' første endestation ved Hovedbanegården i februar 1998.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Bus Danmark 1298 ved Nærum st.
Bus Danmark 1298, Leyland-DAB 6-35-TL11/6-ledbus årg. 1981, som linje 150S ved Nærum st. De første uger måtte den nye linje 150S, der oprettedes 1. februar 1998, køre med ældre ledbusser fra linje 173E. På grund af den store passagertilstrømning til den nye linje kom flere af disse "midlertidige" busser i øvrigt til at køre længe endnu!
Foto: Thomas de Laine, 16. februar 1998.