Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

Volvo B7RLE-60/Säffle (2009) leveret til Arriva Danmark som nr. 1050

Volvo B7RLE-60/Säffle

Indregistreret første gang 7. oktober 2009

Stelnr.: YV3R6R726AA135983
Byggenr.: S090142

Bussens ejere og numre gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNote
NyleveringArriva Danmark nr. 1050XN908012-2-1Movia
2023-10-15Arriva Danmark nr. 1050XN908012-2-1Hensat
2023-12-10DitoBus nr. 1050XN908012-2-1MoviaLånevogn
2024Arriva Danmark nr. 1050XN908012-2-1Movia
2024-03-24Arriva Danmark nr. 1050XN908012-2-1Hensat
2024-04-16GoCollective nr. 1050XN908012-2-1Hensat
2024-04-22(Afmeldt)
2024Vejstruprød Busimport2-2-1

Hændelser:

Alle billeder af bussen:

Arriva 1050 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Arriva 1050 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Arriva 1050, en helt ny Volvo B7RLE-60/Säffle, som linje 66 på Danneskiold-Samsøes Allé på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2009.

Arriva 1050 som linje 66 ved Vesterport st.

Arriva 1050 som linje 66 ved Vesterport st.

Gennem 15 år var linje 66 en ikke helt ubetydelig linje i København. Den blev nærmest oprettet som en slags eftertanke til de mange linjeændringer, der i 2002 og 2003 var foretaget som følge af de første metroåbninger i byen. Man havde dels en kort linje 48, som var resterne af den gamle linje 8, der kørte mellem Rådhuspladsen, Hovedbanegården, Christiansborg, Christianshavn og Refshaleøen, og dels savnede man linje 69 på Lygten og Tagensvej. Linje 69 var nemlig blevet omlagt ad Frederiksborgvej i stedet for Lygten-Tagensvej til erstatning for den nedlagte linje 16 og havde desuden fået korte ture, som kun gik mellem Rådhuspladsen og Emdrup Torv. 17. oktober 2004 blev der ryddet op, idet linje 48 og de korte ture på linje 69 faldt bort, og linje 69 fik sin rute ad Lygten og Tagensvej tilbage. I stedet kom en ny linje 66 fra Emdrup Torv ad Frederiksborgvej til Nørrebro st. og ad Rantzausgade mv. til Vesterport st., Hovedbanegården, Christiansborg, Christianshavn og Refshaleøen. Da Opereen åbnede nogle måneder efter oprettelsen, fik linjen i forbindelse med forestillinger ført enkelte ture via Operaen, indtil endestationen ved maj-køreplansskiftet 2005 flyttedes til Operaen, og Refshaleøen blev overladt til den daværende linje 47. Herefter skete der ikke det store, før 24. marts 2013, hvor den nye linje 9A overtog betjeningen mellem Hovedbanegården og Operaen. Linje 66 førtes i stedet gennem bl.a. Holbergsgade til endestation ved Kvæsthusbroen og Sankt Annæ Plads. Det pudsige herved var, at der faktisk 1982-91 havde eksisteret en linje 66 mellem Hovedbanegården og Kvæsthusbroen, som gav forbindelse fra og til Bornholmsfærgen og havde fået linjenummer som en slags reference til Dampskibsselskabet af 1866 (ligesom Gråhundbus' Bornhomerbus med rutenummer 866 og en lokal buslinje 566, nu linje 106, mellem Køge st. og Bornholmsfærgens senere færgeleje i Køge). Den sene linje 66 fortsatte frem til 13. oktober 2019, hvor den forsvandt, og et nyt busnet tilpasset den netop åbnede Metrocityring blev indført. Linje 66 blev i hele sin levetid kørt af Arriva - først med blandede dieselbusser, men fra efteråret 2005 delvist med DAB-gasbusser, som efter et udbud blev enerådende på linjen pr. oktober 2006. Gasbusserne blev tre år senere erstattet af en serie fabriksnye Volvo B7RLE-busser, som kørte linjen de resterende ti år af dens levetid. En af disse, Arriva 1050, ses her ved Vesterport st. i retning mod Kvæsthusbroen, Sankt Annæ Plads og det relativt nye skuespilhus.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2017.

Arriva 1050 på Bellahøj, København

Arriva 1050 på Bellahøj, København

Arriva 1050, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, ankommer til Bellahøj på en af linje 68' korte ture med endestation her, som blev indført ved overgangen til "Nyt Bynet" i oktober 2019.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2020.