Volvo B7RLE-60/Säffle (2009) leveret til Arriva Danmark som nr. 1980
Volvo B7RLE-60/Säffle
Indregistreret første gang 28. oktober 2009
Stelnr.: YV3R6R728AA137041
Byggenr.: S090162
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Arriva Danmark nr. 1980 | XN90842 | 2-2-1 | Movia | |
2021-12-21 | (Afmeldt) | ||||
2021-12 | Arriva Danmark nr. 1980 | 2-2-1 | Hensat |
Hændelser:
- Nyleveret til linje 3A og 80N (Movia-udbud A4). Stationeret i Ryvang.
- Ude af drift en periode fra 13. december 2015, hvor linje 3A overgik til Umove.
- Senest primo februar 2016 i drift i Roskilde. Ikke mere røde hjørner.
- April 2019 flyttet fra Roskilde til Ejby. Inden drift fra Ejby kortvarigt i brug i Gladsaxe på linje 200S.
- Fra senest medio september 2019 udlånt fra Ejby til Gladsaxe garage pga. vognmangel på linje 200S.
- Ca. 1. december 2019 returneret fra Gladsaxe garage til Ejby garage.
- December 2021 udrangeret og hensat i Slangerup.
- Hensat december 2021 i Slangerup garage.
- 2019-06-27: I drift på linje 147 ifølge PLO.
- 2019-09-20: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-09-24: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-09-25: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-10-10: I drift på linje 2A ifølge PLO.
- 2019-10-11: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-10-12: I drift på linje 68 ifølge PLO.
- 2019-10-14: I drift på linje 6A ifølge PLO.
- 2019-10-18: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-10-28: I drift på linje 68 ifølge PLO.
- 2019-10-31: I drift på linje 68 ifølge PLO.
- 2019-11-08: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-11-11: I drift på linje 2A og 200S ifølge PLO.
- 2019-11-13: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-11-14: I drift på linje 68 ifølge PLO.
- 2019-11-15: I drift på linje 68 og 200S ifølge PLO.
- 2019-11-18: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-11-19: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-11-20: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-11-21: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-11-25: I drift på linje 10 ifølge PLO.
- 2019-11-26: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-11-28: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-11-29: I drift på linje 200S ifølge PLO.
- 2019-12-02: I drift på linje 147/156/157 ifølge PLO.
- 2019-12-03: I drift på linje 147/156/157 ifølge PLO.
- 2019-12-06: I drift på linje 7A ifølge PLO.
- 2019-12-07: I drift på linje 147/156/157 ifølge PLO.
- 2019-12-08: Efter ikrafttrædelse af udbud A17 ikke længere anvendt på linje 147, 156, 157, 158, 163 og 217, men fortsat på linje 133 og fast ekstrakørsel. Stadig i Ejby garage.
- 2019-12-09: I drift på linje 161 ifølge PLO.
- 2021-08-23: I drift på linje 7A ifølge PLO.
- 2021-12-12: I drift på linje 133 ifølge KL.
- 2021-12-13: Denne dag kørt til hensættelse i Slangerup ifølge KL.
Kørte kilometer:
- 542.000 km pr. 27. august 2019
- 631.030 km pr. 1. marts 2020
- 737.121 km pr. 18. december 2021
Alle billeder af bussen:
Arriva 1980 i Århusgade, Østerbro, København
Arriva 1980, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 3A i Århusgade på Østerbro.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1980 som linje 156 ved Ballerup st.
Ballerup Bybus blev oprettet 2. oktober 1967 af vognmand Jørgen Andersen, der etablerede en ny busforretning i byen. Han var til dels var i konkurrence med De gule Busser i Herstedøster, som også så Ballerup som deres hjemmebane. Bybussen fik linjenummeret 1 og udgangspunkt ved S-togsstationen, hvorfra der kørtes ad Baltorpvej, Vestbuen, Ågerupvej, den nuværende Hold-an Vej og Magleparken til den store Magleparken-bebyggelse og endestation ved Sydbuen. Bybussen blev betjent med en enkelt bus, som en stor del af tiden havde vognmanden selv ved rattet, og busantallet har principielt holdt sig frem til i dag. Ruten var oprindeligt en traditionel punkt til punkt-linje, men ændredes allerede i december i åbningsåret til at køre direkte ad nuværende Hold-an Vej på tilbagevejen til Ballerup st. Nogle få måneder i 1969-70 var dette ændret således, at der i myldretiden også kørte en linje 2, som betjente Baltorpvej, Vestbuen og Ågerupvej, mens linje 1 kørte direkte til og fra Magleparken i samme tidsrum, men dette var altså kun ordningen for en kort bemærkning. Til gengæld ændredes linje 1 i oktober 1972 til at køre som ringlinje, nemlig ad Vestbuen og Sydbyen fra Baltorpvej til Magleparken i stedet for Ågerupvej og Hold-an Vej. 20. september 1974 blev linjenummeret ændret til 156, som den har haft siden, og 1. april 1975 kom den ind under HT-systemet, idet vognmand Jørgen Andersen - mod sin vilje - blev HT-entreprenør. Herefter fulgte kun småjusteringer af ruten i mange år, og disse ændringer var mest i området lige omkring Ballerup station, hvor der med årene skete en del vejændringer. 1. april 1994 overtog Linjebus alle Jørgen Andersens HT-linjer i Ballerup-området ved HTs 4. udbud, og Linjebus kørte frem til maj 2003 - dog de sidste tre år under navnet Connex. Siden 2003 har Arriva kørt linjen, som fra december 2019 fik elbusser. Den eneste væsentlige ændring i det 21. århundrede fandt sted i oktober 2006, hvor aftenkørslen ophørte, og S-buslinje 400S i stedet fik en særlig aftenudgave, linje 400 uden 'S', med stop ved alle stoppesteder. Linje 400 førtes desuden ad Magleparken i stedet for den sydligste del af Hold-an Vej, således at denne del af Ballerup Bybus' rute fortsat betjentes om aftenen. Aftenkørslen vil nok bortfalde helt, hvis planerne om BRT på linje 400S gøres til virkelighed. Arriva 1980, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, afgår fra Ballerup st. som linje 156 lørdag 7. december 2019 - den sidste dag med dieselbusser på linjen. Dagen efter begyndte en ny kontraktperiode, og når den er til ende i 2029-31, vil Arriva have kørt Ballerup Bybus længere tid end Jørgen Andersen selv, omend Arriva Danmarks navn må forventes ændret inden da.
Foto: Thomas de Laine, 7. december 2019.