Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

Volvo B7RLE-60/Säffle (2009) leveret til Arriva Danmark som nr. 1974

Volvo B7RLE-60/Säffle

Indregistreret første gang 21. oktober 2009

Stelnr.: YV3R6R723AA136959
Byggenr.: S090156

Bussens ejere og numre gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNote
NyleveringArriva Danmark nr. 1974XN908322-2-1Movia
2019-04-14Arriva Danmark nr. 1974XN908322-2-1Ude af drift
2019Arriva Danmark nr. 1974XN908322-2-1Movia
2021-12-21(Afmeldt)
2021-12Arriva Danmark nr. 19742-2-1Hensat

Hændelser:

Kørte kilometer:

Alle billeder af bussen:

Arriva 1974 på Blegdamsvej, København

Arriva 1974 på Blegdamsvej, København

Arriva 1974, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 3A på Blegdamsvej nær Sankt Hans Torv.

Foto: Sikandar Sahil, 2. januar 2010.

Arriva 1974 på Østrup Trafikplads

Arriva 1974 på Østrup Trafikplads

Arriva 1974, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 216 på Østrup Trafikplads.

Foto: Kim Løvenskjold, 27. december 2018.

Arriva 1974 som linje 123 ved Hedehusene st.

Arriva 1974 som linje 123 ved Hedehusene st.

En af de ældre buslinjer i Hovedstadsområdet er linje 123, som kører mellem Glostrup station, Taastrup station, Høje Taastrup station, Hedehusene station og Roskilde station ad den gamle landevej Roskildevej-Københavnsvej med en sydlig afstikker mellem Taastrup og Høje Taastrup. Ruten blev oprettet af private vognmænd i sommeren 1920 og kørte oprindeligt fra endestationen for den daværende sporvognslinje 17 ad Roskildevej til Glostrup, Vridsløse og Klovtofte, hvorfra den året efter forlængedes ned til Taastrup Nykro lige ved Taastrup station. Fra 1922 blev den indre endestation flyttet til Ålholm Plads i Valby, hvor der også var omstigning til Københavns sporvejsnet. En periode i 1925-26 forlængedes ruten første gang længere mod vest til landsbyen Høje Taastrup og Hedehusene, men endestationen var i Taastrup i foråret 1934, hvor DSB overtog ruten. I den modsatte ende førtes den til gengæld ind til den nye Valby Langgade station, da den åbnede sammen med S-banedriften Valby-Vanløse i september 1941. Linjenummeret 123 fik ruten i maj 1951, hvor alle bilruter i Københavns Amt fik tildelt numre. 1. oktober 1972 blev linjen igen forlænget mod vest, nemlig gennem Hedehusene til Roskilde station til erstatning for DSBs øvrige rutebiler på samme strækning. To år senere indlemmedes ruten sammen med DSBs buskørsel i Hovedstadsområdet i HT, men den kørte i det væsentlige uændret frem til åbningen af Høje Taastrup station i 1986, hvor ruten flyttedes fra Roskildevej til at køre ad Høje Taastrup Vej og Blekinge Boulevard via City 2 og den nye station. Dette er den længste ruteføring, linjen har haft, og siden er den afkortet i øst: 2001 blev endestationen flyttet fra Langgade station tilbage til Ålholm Plads, og i marts 2013 afkortedes ruten til Glostrup station, idet 123'eren blev erstattet af den nye linje 9A og en omlægning af linje 13 mellem Glostrup og Valby. Efter at linjen i 1994 blev omfattet af udbud, har den skiftet operatør et par gange, og der har siden stået Linjebus, Bus Danmark, Arriva og fra 2019 Nobina på busserne. Arriva 1974, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, ses her dreje ind i busterminalen ved Hedehusene st. som linje 123 mod Roskilde et par dage inden Nobinas overtagelse.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2019.