Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

DAB 12-1200B (1992) leveret til City-Trafik som nr. 53

DAB 12-1200B

Indregistreret første gang 20. marts 1992

Stelnr.: UH9MV3JH1NBDA3017
Byggenr.: 32190

Bussens ejere og numre gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNote
NyleveringCity-Trafik nr. 53MV913462-2-1HT
1996City-Trafik nr. 2053MV913462-2-1HT
2007-01-01City-Trafik nr. 2053MV913462-2-1Movia
2014-07-01Keolis nr. 2053MV913462-2-1Movia
2017-07-18(Afmeldt)
2017Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Hændelser:

Alle billeder af bussen:

City-Trafik 2053 på Sundbyvester Plads

City-Trafik 2053 på Sundbyvester Plads

City-Trafiks bus 2053 er en DAB 12-1200B-højgulvsbus fra 1992, der er anskaffet i forbindelse med overtagelsen af linje 9 i HTs 3. udbud. Bussen er nu 13 år gammel, men stadig i live. I august 2005 blev den brugt som ekstrabus til Ullerup Marked, og det var i den forbindelse, at den holdt pause ved Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2005.

City-Trafik 2053 på Tømmerupvej

City-Trafik 2053 på Tømmerupvej

City-Trafik 2053, DAB 12-1200B årg. 1992, på Tømmerupvej i Ullerup som ekstrabus til Ullerup Marked. Dørene er åbne for at køle passagererne lidt af.

Foto: Thomas de Laine, 11. august 2007.

City-Trafik 2053 ved Slagelse st.

City-Trafik 2053 ved Slagelse st.

City-Trafik har siden foråret 2008 kørt på bybusserne i Slagelse. De ordinære ture køres med VDL Ambassador-busser, men som ekstravogn på linje 301 og 302 kan man også opleve bus 2053, en DAB 12-1200B årg. 1992, som oprindeligt blev anskaffet til privatiseringen af københavnske linje 9 seksten år tidligere. Her ses bussen ved Slagelse st.

Foto: Jacob Breinholt Hansen, 9. februar 2011.

City-Trafik 2053 bagfra ved Slagelse st.

City-Trafik 2053 bagfra ved Slagelse st.

City-Trafik 2053, DAB 12-1200B årg. 1992, bagfra ved Slagelse st.

Foto: Jacob Breinholt Hansen, 9. februar 2011.

City-Trafik 2053 som ekstrabus ved Slagelse st.

City-Trafik 2053 som ekstrabus ved Slagelse st.

City-Trafik 2053, DAB 12-1200B årg. 1992, ved Slagelse st. efter en overstået morgenekstratur på linje 35. Morgenturene på linje 34 og 35 køres af City-Trafik i Slagelse, mens kørslen efter kl. ca. 8 udføres af Arriva.

Foto: Jacob Breinholt Hansen, 4. marts 2011.

City-Trafik 53 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

City-Trafik 53 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Busselskabet City-Trafik blev dannet af HTs eksisterende private entreprenører i 1989, da trafikselskabet gik i gang med at gennemføre de udbud af busdriften, som var et pålæg i den nye HT-lov, vedtaget tidligere på året. City-Trafik lykkedes også med at vinde HT-kørsel i København, som man i både 1990 og 1992 fik nyleveret DAB serie 12-bybusser til. I marts 1992 skulle man således overtage linje 9 mellem Østerbro og Lufthavnen, og til indsættelse her anskaffedes 13 stk. DAB-Silkeborg 12-1200B, der nummereredes 48-60 (i "baglæns forlængelse" af nr. 61-67, leveret i 1990). Serie 12-busserne fik en ret lang levetid hos City-Trafik, hvor enkelte af dem i 2014 nåede at komme under det nye navn Keolis, der indførtes efter sammenlægningen med Nettbuss i Danmark. På det tidspunkt havde de oprindelige danske ejere af City-Trafik forlængst solgt busselskabet til Keolis' franske ejere. Selvom mange af serie 12'erne indgik i vognparken i en lang årrække, blev de dog ret hurtigt fortrængt fra deres oprindelige opgaver. Mindre end et år efter nyleveringen til linje 9, skiftede City-Trafik nemlig halvdelen af busserne på linjen ud med det nye vidunder: lavgulvsbusser! Især fra 1996 og frem havde serie 12'erne mest opgaver som reserve- og ekstravogne. De nåede også at optræde andre steder i landet, bl.a. en kort overgang hos City-Trafik i Roskilde. Bus 53, der siden 1996 hed bus 2053, blev i en alder af 18 år i 2010 flyttet til City-Trafik i Slagelse, hvor den benyttedes til fast ekstrakørsel i en årrække - til sidst som Keolis-bus. Den blev udrangeret som 25-årig i 2017 og tilgik derefter Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm med henblik på indvinding af reservedele til museets andre busser. Man har dog et standpunkt, til man tager et nyt, og fra 2025 er bus 53 blevet placeret i busudstillingshallen på museet. Den er blevet genoplakeret i HT-gul og forsynet med City-Trafiks grønne "guirlande" i tagkanten, grønne fælge osv. Som entreprenørbus fra "privatiseringens" tidlige år har den også fået den særlige udgave af HT-bomærket med teksten "Kontraktkørsel for HT" placeret langs den venstre side af H'et. Foto fra busudstillingshallen.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2025.