Volvo B12BLE-62/Säffle (2008) leveret til Concordia Bus som nr. 6038
Volvo B12BLE-62/Säffle
Indregistreret første gang 15. oktober 2008
Stelnr.: YV3R8N1249A129655
Byggenr.: S080130
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Concordia Bus nr. 6038 | XC88248 | 2-2-1 | Movia | |
2009-12-01 | Nobina Danmark nr. 6038 | XC88248 | 2-2-1 | Movia | |
2019-02-11 | (Afmeldt) | ||||
2019-02-14 | Nobina Danmark nr. 6038 | BY54841 | 2-2-1 | Movia |
Aktuel garage og anvendelse:
Glostrup - linje 300S
Hændelser:
- Nyleveret til linje 92N, 93N, 96N, 300S, 400 og 400S (Movia-udbud A2). Stationeret i Glostrup.
- I ny kontrakt i A11 helgul og primært på linje 330E.
- Cirka primo februar 2016 forsynet med grønne hjørner til ny linje 30E.
- August 2022 overført fra linje 30E til linje 300S i forbindelse med midlertidig nedlæggelse af linje 30E og flere busser på linje 300S for at imødegå trafikale problemer under byggeriet af letbanen på Ring 3.
- 2022-08-08: I drift på linje 300S ifølge PLO.
Kørte kilometer:
- 964.000 km pr. 21. januar 2019
Alle billeder af bussen:
Nobina 6038 på Ringvejsbroen, Herlev
![Nobina 6038 på Ringvejsbroen, Herlev](/busbilleder3/nobina6038_ringvejsbroen_tn.jpg)
Nobina 6038, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2010, som linje 300S på Ringvejsbroen i Herlev. Linjen har i den nye køreplan fra foråret 2010 endestation i Glostrup på hver anden tur i myldretiderne.
Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010.
Nobina 6038 på Gladsaxe Ringvej
![Nobina 6038 på Gladsaxe Ringvej](/busbilleder3/nobina6038_gladsaxeringvej_tn.jpg)
Nobina 6038, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2008, som linje 300S på Gladsaxe Ringvej.
Foto: Thomas de Laine, 25. april 2011.
Nobina 6038 afgår som linje 400S fra Hundige st.
![Nobina 6038 afgår som linje 400S fra Hundige st.](/busbilleder3/myldretiddk5770_tn.jpg)
Linje 400S mellem Lyngby, Bagsværd, Ballerup, Høje Taastrup, Ishøj og Hundige stationer var den ene af de tre første S-buslinjer, som åbnede 21. oktober 1990. Selve ruten er ikke ændret meget i linjens snart 33-årige historie, men frekvensen blev sat op i flere omgange i forhold til det oprindelige kørselsomfang. Linjen blev indtil 1996 kørt af Busdivisionen/Bus Danmark i Ballerup, hvorefter linjen kom i udbud og blev vundet af Unibus. Ved samme lejlighed fik den Volvo B10L-lavgulvsbusser. I 1999 var Arriva dog blevet ejer af både Unibus og Bus Danmark, som nu samledes under Arriva-navnet, og Arriva genvandt desuden linje 400S for årene 2002-2006. B10L'erne udskiftedes da med Volvo B10BLE-busser. Da linjen på ny kom i udbud, løb Concordia Bus med den som del af dette foretagendes første buskontrakt på dansk jord. Der blev ved den lejlighed leveret en stor serie Volvo B12BLE-busser til linje 300S og 400S, og i serien indgik bus 6038, som her afgår fra Hundige station mod Lyngby som linje 400S. Concordia skiftede snart navn til Nobina og kører stadig linje 400S, som dog i 2014 fik udskiftet busserne nok engang, nemlig til Mercedes-Benz O530LE Citaro-busser. Den nyeste udvikling er optræk til, at dele af linjen kan udbygges til BRT-standard.
Foto: Thomas de Laine, 6. juli 2013.
Nobina 6038 på Søndre Ringvej, Glostrup
![Nobina 6038 på Søndre Ringvej, Glostrup](/busbilleder3/myldretiddk5578_tn.jpg)
Søndre Ringvejs viadukt over jernbanen i Glostrup befares siden begyndelsen af august 2022 ikke længere af busser, da linje 30E er blevet nedlagt, og ressourcerne i stedet er overført til linje 300S, som dermed forhåbentlig bedre kan holde stand i forhold til trafikproblemerne på Ring 3 under letbanebyggeriet. Dette billede illustrerer også, hvorfor anlægsarbejdet forstyrrer trafikken: Letbanen går fra at ligge i midten af Ringvejen til østsiden for at nå rampen ned til Glostrup station, og dermed skærer den kørebanerne diagonalt. Nobina 6038, Volvo B12BLE/Säffle (8500LE) årg. 2008, som nordgående 30E-bus i krydset mellem Ring 3 og Hovedgaden i Glostrup på linjens næstsidste driftsdag.
Foto: Thomas de Laine, 3. august 2022.