Scania N112CLB/DAB (1984) leveret til HT som nr. 1581
Scania N112CLB/DAB
Indregistreret første gang 5. april 1984
Stelnr.: 1806480
Byggenr.: 31581
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | HT nr. 1581 | JM93127 | 2-2-1 | HT | |
1990-10-15 | Busdivisionen nr. 1581 | JM93127 | 2-2-1 | HT | |
1995-08 | Bus Danmark nr. 1581 | JM93127 | 2-2-1 | HT | |
1996-06-02 | City-Trafik nr. 1581 | JM93127 | 2-2-1 | HT | Lånevogn |
1996 | Bus Danmark nr. 1581 | 2-2-1 | Hensat | ||
1996 | TAK, Tallinn nr. 2717 | 717TAK | 2-2-1 | Estland | |
2007 | (Ophugget) |
Hændelser:
- Udrangeret hos TAK ca. 2006?
- Chassistype N112CL?
- Nyleveret HT-gul.
Alle billeder af bussen:
Bus Danmark 1581 på Sølvtorvet, København
I juni 1996 udrangeredes de sidste af HTs Scania-busser med DABs såkaldte serie 6½-karrosseri. Der leveredes 135 af disse mellem 1979 og 1984. Karrosseriet var i det ydre søgt tilnærmet Leyland-DABs serie 6-busser, men det var i mange henseender mere at sammenligne med serie 7, idet det var opbygget i Alusuisse M5438-systemet. Serie 7 introduceredes imidlertid ikke før 1982. Bus 1581, Scania N112CLB/DAB årg. 1984, som linje 10 på Sølvtorvet i maj 1996.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Busdivisionen 1581 på Sundbyvester Plads
De sidste af HTs Scania'er med DABs serie 6½-karrosseri var ikke af typen BR112, men N112CLB. Bus 1581 fra august 1984 er således en Scania N112CLB/DAB, og den er nyleveret i helgul bemaling. Den var fra december 1990 til januar 1992 totalreklame for Politiken, og derefter for Schweppes indtil december 1993. Her holder den i linje 2s endestation på Sundbyvester Plads i Schweppes-bemaling.
Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.