Volvo B10M-60/Aabenraa (1983) leveret til HT som nr. 1596
Volvo B10M-60/Aabenraa
Indregistreret første gang 16. september 1983
Stelnr.: YV3B10M6000006040
Byggenr.: 1260
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | HT nr. 1596 | JH90272 | 2-2-2 | HT | |
1990-10-15 | Busdivisionen nr. 1596 | JH90272 | 2-2-2 | HT | |
1995-08 | Bus Danmark nr. 1596 | JH90272 | 2-2-2 | HT | |
Bus Danmark nr. 1596 | JH90272 | 2-2-2 | Skolevogn | ||
1997 | Uddannelsescentret nr. 15 | JH90272 | 2-2-2 | Skolevogn | |
Uddannelsescentret nr. 15 | 2-2-2 | ||||
1999-12-29 | Uddannelsescentret nr. 15 | RV37758 | 2-2-2 | Skolevogn | |
2008-12-15 | (Afmeldt) | ||||
2008 | Sporvejshistorisk Selskab | 2-2-2 | Museumsbus |
Alle billeder af bussen:
Busdivisionen 1596 i Valby garage
Ved HTs køreplansskift 28. april 1991 blev Valby garage nedlagt. Dette skete til trods for, at der ikke blev privatiseret nogen linjer dette år. En del af busanlægget i Valby var tidligere sporvognsremise, der anvendtes til opstilling af busser, og netop her fangede fotografen bus 1596. Ifølge litteraturen blev 1596 totalreklame for Frisko Is i maj 1991, altså måneden efter ("litteraturen" er "Busdivisionen 1984-1995"), så vi kan nok konkludere, at 1596 lige var blevet totalreklame, da billedet blev taget... Bussen er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra september 1983 og fra den serie, der havde bagperron og dørarrangement 2-2-2. De fleste vogne fra denne serie blev i 1994-95 ReBUS-renoveret, men 1596 slap og blev i stedet skolevogn for HT-Områdets Uddannelsescenter, der stadig har bussen - nu i blå og hvid bemaling.
Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.
Uddannelsescentret 15 hos Arriva i Ballerup
Uddannelsescentret for Kollektiv Trafik råder over et antal skolevogne, heriblandt ex. HT 1596, Volvo B10M-60/Aabenraa med dørarrangement 2-2-2. Bussen fremstår nu i Uddannelsescentrets hvide og blå bemaling, og ses her på Arrivas busanlæg i Ballerup, hvor Uddannelsescentrets vogne hører hjemme.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
HT 1596 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Gennem en årrække havde HT den opfattelse, at chaufførerne ikke var i stand til at overvåge sikker udstigning af mere end midterdørene i en bus, og derfor blev alle nyleverede bybusser til HT og entreprenørerne frem til omkring 1980 bygget uden mulighed for udstigning fra den bageste del af bussen. Det kunne bl.a. give problemer med at få de rejsende til at gå langt nok tilbage og udnytte bagenden af bussen, da man risikerede ikke at kunne kæmpe sig frem til midterdørene i en fyldt bus hurtigt nok, når man skulle af. Trafikselskabets holdning ændrede sig efter et vellykket forsøg med et par "rigtige" bybusser med en ekstra dør bagest, og 1981-85 gik man så langt, at man fik leveret 91 busser med tre sæt dobbeltdøre og en stor bagperron. Disse busser havde plads til rigtig mange passagerer og kunne tillige udveksle dem hurtigt ved stoppestederne, men det virkede ikke altid som om, busserne blev tildelt linjer ud fra overvejelser om, hvor de egenskaber ville være nyttige. I 1992 blev 17 af busserne solgt til Linjebus i forbindelse med privatiseringen af HTs kørsel, og herefter blev de siddepladsfattige, men dørrige busser anvendt på nærtrafik- og landruter kørt af Linjebus' garager i Hørsholm og Roskilde! HT 1596, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1983, var en af "bagperronbusserne", og den er flot sat i stand og bevaret på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. De fleste busser i denne serie blev i 1994-95 ReBUS-renoveret, men enkelte - herunder 1596 - bevarede det oprindelige interiør. Her ses bussens mange døre tydeligt, mens den står på tværs af forpladsen foran remise 1 på Sporvejsmuseet i sommeren 2011.
Foto: Thomas de Laine, 8. august 2011.
HT 1596 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
HT 1596, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1983, i den store 50 års jubilæumskavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i juni 2015.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.