Volvo B12BLE-61/Vest (2007) leveret til Netbus som nr. 8487
Volvo B12BLE-61/Vest
Indregistreret første gang 19. oktober 2007
Stelnr.: YV3R8L4278A123136
Byggenr.: 3944
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Netbus nr. 8487 | VP90523 | 2-2-1 | Movia | |
Netbus nr. 8487 | VP90524 | 2-2-1 | Movia | ||
2011-01-01 | Nettbuss nr. 8487 | VP90524 | 2-2-1 | Movia | |
2014-09 | Keolis nr. 8487 | VP90524 | 2-2-1 | Movia | |
2015-12-13 | Arriva Danmark nr. 1687 | VP90524 | 2-2-1 | Movia | |
2022-02-02 | (Trafikskadet) | ||||
2022-02 | (Udrangeret) |
Hændelser:
- Nyleveret til Skibby garage (HURs 15. udbud).
- Nettbuss overgået til Keolis cirka ultimo september 2014.
- Nummerplade oprindeligt forbyttet. Korrekt nummerplade monteret mellem februar 2008 og januar 2010.
- Genindsat 2017 i Ejby på linje 350S.
- 2009-10-19: Meddelt overflyttet til Stamholmen og linje 5A og 84N (HURs 19. udbud) af JBN. Senere konstateret, at bussen har fået ABIT-display mm., men har bevaret kombinationsskilt.
- 2015-12-13: Busovertaget af Arriva med linje 5A i Movia-udbud A13. Herefter stationeret i Gladsaxe og fortsat anvendt på linje 5A.
- 2017-04-23: Taget ud af drift ved nedlæggelsen af linje 5A. Herefter miljøopgradering før genindsættelse.
- 2019-10-12: I drift på linje 350S ifølge PLO.
- 2019-10-13: Flyttet fra linje 350S til ny linje 7A og forinden forsynet med røde hjørner. Fortsat garage i Ejby.
- 2019-10-13: I drift på linje 7A ifølge PLO.
- 2022-01-17: I drift på linje 7A ifølge PLO.
- 2022-02-02: Trafikskadet ved kollision med Kombardo-fjernbus ved Polititorvet under kørsel på linja 7A. Herefter udrangeret og erstattet af 1688.
Kørte kilometer:
- 1.029.137 km pr. 19. december 2019
- 1.052.684 km pr. 2. august 2020
- 1.086.566 km pr. 2. januar 2021
- 1.150.089 km pr. 2. februar 2022
Alle billeder af bussen:
Netbus 8487 på Roskilde st.
I efteråret 2007 modtog Netbus 46 stk. 13,7 m lange Volvo B12BLE med norske Vest Center-karrosserier. De 43 tilfaldt linje 5A i København, mens Skibby-afdelingen fik de sidste tre. Skibby-busserne, nr. 8487-8489, adskiller sig designmæssigt ikke kun ved fraværet af de røde A-bushjørner, men også ved skyggebemalingen under frontruden. Bus 8487 på Roskilde st.
Foto: Sikandar Sahil, 12. februar 2008.
Netbus 8487 på Dronning Louises Bro, København
Netbus 8487, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Dronning Louises Bro. Bussen har de første år af sit liv kørt hos Netbus i Skibby, men i 2009 overførtes til den København og linje 5A/84N.
Foto: Sikandar Sahil, 2. januar 2010.
Keolis 8487 på Nørrebros Runddel, København
Et længerevarende vejarbejde på den ydre del af Nørrebrogade betyder, at linje 5A og 350S siden 1. november 2014 har kørt ad Mimersgade og Jagtvej til Nørrebros Runddel. Keolis 8487, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, foretager i den anledning sit venstresving i Nørrebros Runddel. Der køres ad normal rute ud af byen.
Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015.
Arriva 1687 ved Nørreport st., København
En af de 5A'ere, der var i drift til efter midnat ved omstillingen til Cityline: Arriva 1687, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Nørreport st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1687 og 1131 ved Hovedbanegården, København
To linje 7A-busser i busterminalen ved Hovedbanegården en mørk eftermiddag i november 2019, godt en måned efter åbningen af linjen. Forrest bus 1687, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, og bagest 1131, Scania OmniLink årg. 2011. De to busser arvede linje 7A ved oprettelsen fra linje 350S henholdsvis 6A.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 17. november 2019.