Volvo B12BLE-61/Vest (2007) leveret til Netbus som nr. 8480
Volvo B12BLE-61/Vest
Indregistreret første gang 12. oktober 2007
Stelnr.: YV3R8L4228A122833
Byggenr.: 3937
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Netbus nr. 8480 | VP90296 | 2-2-1 | Movia | |
2011-01-01 | Nettbuss nr. 8480 | VP90296 | 2-2-1 | Movia | |
2014-09 | Keolis nr. 8480 | VP90296 | 2-2-1 | Movia | |
2015-12-13 | Arriva Danmark nr. 1680 | VP90296 | 2-2-1 | Movia | |
2019-12 | Arriva Danmark nr. 1680 | VP90296 | 2-2-1 | Hensat | |
2020-01-21 | (Afmeldt) |
Hændelser:
- Totalreklame for Santa Maria fra senest ultimo 2009-08.
- Nyleveret til linje 5A og 84N (HURs 19. udbud). Stationeret på Stamholmen.
- Nettbuss overgået til Keolis cirka ultimo september 2014.
- Genindsat 2017 i Ejby på linje 350S.
- December 2019 udrangeret og hensat i Slangerup garage.
- 2009-10-25: Meddelt totalreklame for Byens Trafiksikkerhedsråd af JBN.
- 2009-12-20: Totalreklame fjernet omking denne dato.
- 2015-12-13: Busovertaget af Arriva med linje 5A i Movia-udbud A13. Herefter stationeret i Gladsaxe og fortsat anvendt på linje 5A.
- 2017-04-23: Taget ud af drift ved nedlæggelsen af linje 5A. Herefter miljøopgradering før genindsættelse.
- 2019-12-04: I drift på linje 350S ifølge PLO.
- 2019-12-05: I drift på linje 350S ifølge PLO.
- 2019-12-06: I drift på linje 350S ifølge PLO.
Alle billeder af bussen:
Netbus 8480 på Sundbyvester Plads, København
De nye busser på linje 5A fik bl.a. tv-omtale. Bus 8480 som linje 5A med journalist og fotograf fra TV2/Lorry på Sundbyvester Plads.
Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007.
Nettbuss 8480 ved Hovedbanegården, København
Omkring 2004 var Vest-fabrikken klar med nye karosserimodeller: Vest Center til bybusser og Vest Contrast til rutebiler. Det var et design, man måske lige skulle vænne sig til at se på... Til kørsel på landets største buslinje, linje 5A, anskaffede norske Nettbuss 43 Volvo B12BLE med Center-karosseri, som blev sat i drift i efteråret 2007. Busser af samme type blev af et andet norsk busselskab, Tide Bus, også indsat i Odense i et pænt antal. Nettbuss 8480 afgår fra Københavns Hovedbanegård som linje 5A mod Nørrebro og Husum. "Gå ikke over for rødt! Især unge bliver ramt," lyder kampagnefolieringen på bussen. Netop i den fodgængerovergang, bussen krydser på billedet, er der mange, der skynder sig over for rødt, men pigen til venstre for bussen har tydeligvis forstået budskabet!
Foto: Thomas de Laine, 16. december 2009.
Arriva 1680 ved Herlev st.
Arriva 1680 (opr. Nettbuss 8480), Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 350S ved Herlev st. Linje 350S er planlagt til at overleve åbningen af metrocityringen i sommeren 2019, men kun vest for Nørreport st., og ingen ture vil længere køre ind og have endestation ved Herlev st.
Foto: Thomas de Laine, 27. januar 2018.
Arriva 1680 ved Ny Ellebjerg st., København
Arriva 1680, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 7A ved Ny Ellebjerg st. De første par måneder af den nye linje 7A's levetid skete det, at busser med blå hjørner fra linje 350S optrådte på linjen. Arriva havde begge linjer garageret i Ejby, og begge linjer brugte busser af denne type. Herefter overgik linje 350S dog til Anchersen, og bus 1680 blev taget ud af drift. Da der samtidig med oprettelsen af linje 7A blev indført fri ind- og udstigning ad alle døre på A-buslinjerne, kan "fremmede" vogne på disse linjer give nogle udfordringer, fordi de ofte ikke har fået omstillet Rejsekort-læserne til A-bussernes anderledes passagerflow.
Foto: Peter Hobel, 15. november 2019.