Volvo B10M-60/Aabenraa (1998) leveret til Linjebus som nr. 3059
Volvo B10M-60/Aabenraa
Indregistreret første gang 20. maj 1998
Stelnr.: YV31MA517WA049331
Byggenr.: 2845
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Linjebus nr. 3059 | PE94507 | 1-0-1 | STS | |
2000 | Connex Danmark nr. 3059 | PE94507 | 1-0-1 | STS | |
Connex Danmark nr. 3059 | PE94507 | 1-0-1 | VT | ||
2006-05-01 | Veolia Transport Danmark nr. 3059 | PE94507 | 1-0-1 | VT | |
2007-01-01 | Veolia Transport Danmark nr. 3059 | PE94507 | 1-0-1 | Movia | |
2007-09-01 | Arriva Danmark nr. 3059 | PE94507 | 1-0-1 | Movia | |
2007 | Arriva Danmark nr. 5575 | PE94507 | 1-0-1 | Movia | |
2009 | Arriva Danmark nr. 5575 | PE94507 | 1-0-1 | Hensat | |
2010-01-28 | (Afmeldt) | ||||
2010 | Vejstruprød Busimport | 1-0-1 | |||
2010-06-29 | Tide Bus nr. 8191 | BF88492 | 1-0-1 | Fynbus | Lånevogn |
2010-11-05 | (Afmeldt) | ||||
2010 | Vejstruprød Busimport | 1-0-1 | |||
2013 | (Eksport) | 1-0-1 | Makedonien | ||
2014 | ELEM, Bitola | 1-0-1 | Makedonien | ||
2015 | ELEM, Bitola | BT2809AC | 1-0-1 | Makedonien | |
(Videre skæbne ikke registreret) |
Hændelser:
- Nyleveret til kørsel i STS' 3. udbud.
Alle billeder af bussen:
Ex. Linjebus 3059 ved REK Bitola-kraftværket ved Novatsi, Makedonien
Denne bus' fortid på de vestsjællandske landeveje fornægter sig ikke, men den er kommet langt væk hjemmefra. Den blev nemlig i 2013 solgt til Republikken Makedonien, senere Nordmakedonien, hvor den blev taget i brug af det statslige energiforsyningsselskab ELEM i Bitola. Bussen er oprindeligt leveret til Linjebus på Lolland-Falster i 1998, hvor Linjebus overtog en stor mængde kørsel fra NyBus. Bussen havde derfor nummer i 3000-serien, som Linjebus benyttede i STS-land, men blev dog efter nogle år overført til Vestsjælland, hvorved den fik det hvide og orange VT-kontraktdesign. Den var omfattet af Arrivas overtagelse i 2007 og kørte frem til udrangeringen som Arriva-bus 5575. Den danske karriere sluttede med nogle måneder som lånevogn hos Tide Bus på Fyn i 2010. Da bussen efter flere års henstand kom ud at køre igen hos ELEM sammen med nogle andre danske busser, var dens nye opgave øjensynligt at køre medarbejdere til og fra REK Bitolas kulkraftværk uden for byen Novatsi. Her ses bussen på vej mod byen med kraftværket i baggrunden.
Foto: Thomas de Laine, 3. juni 2015.