Scania IL94IB/Baltcoach (2005) leveret til Arriva Danmark som nr. 2889
Scania IL94IB/Baltcoach
Indregistreret første gang 13. december 2005
Stelnr.: YS2L4X20001849434
Byggenr.: 410983
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Arriva Danmark nr. 2889 | TZ97302 | 1-1-0 | STS | |
2007-01-01 | Arriva Danmark nr. 2889 | TZ97302 | 1-1-0 | Movia | |
2007 | Arriva Danmark nr. 5743 | TZ97302 | 1-1-0 | Movia | |
2010 | Arriva Danmark nr. 5743 | TZ97302 | 1-1-0 | Midttrafik | Aarhus |
2017-08-23 | (Afmeldt) | ||||
2017 | Arriva Danmark nr. 5743 | 1-1-0 | Hensat | ||
2020 | Vejstruprød Busimport | 1-1-0 | |||
(Videre skæbne ikke registreret) |
Alle billeder af bussen:
Arriva 5743 ved Næstved st.
Over 300 Scania OmniLine-rutebiler har kørt i Danmark, men temmelig ulige fordelt over landet, idet modellen stort set kun har været anvendt vest for Storebælt. Den blev heller ikke anskaffet af rutebusselskaberne i øst, dengang højgulvsbusser endnu var gangbare som rutebiler i forhold til trafikselskabernes krav. Da Arriva i 2005 modtog en serie Scania OmniLine-busser blev en enkelt, nr. 2889, dog indsat på kørslen for Storstrøms Trafikselskab (STS), nemlig bus 2889. Den huserede i Næstved-området, og fik i 2007 nyt vognnummer 5743, som den beholdt resten af sin levetid. Bussen blev udrangeret fra driften for Movia i foråret 2010, men flyttedes samme år til Aarhus-området og forblev i brug her, indtil den i 2017 sendtes på pension. Her ankommer bussen i STS-rutebilbemaling til Næstved station i marts 2010, kort før Arriva måtte aflevere kørslen i området, som havde været i udbud. Den er indsat på rute 73, Ringsted-Næstved, som i dag hedder linje 680. Selvom bussen kørte på STS-kontrakt, blev den fra ny ved en fejl leveret i orange og hvid designbemaling som specificeret af Vestsjællands Trafikselskab! Udover denne bus har kun fem OmniLine-busser i tidens løb kørt for Movia, og heraf har de tre kun kortvarigt været i brug af DitoBus på fast ekstrakørsel. Scania OmniLine blev udviklet i den periode, hvor DAB-fabrikken i Silkeborg var ejet af Scania, der var stærkt involveret i typens frembringelse, og modellen erstattede i Danmark da også Scania-rutebilen med DABs eget serie 15-lignende karosseri produceret siden midten af 1990'erne. OmniLine byggedes af Scania i årene 2000-09, men Silkeborg-fabrikken blev solgt fra i 2002 (og gik i februar 2003 konkurs). Scanias fabrikker i Tartu i Estland, Skt. Petersborg i Rusland og Slupsk i Polen byggede bussen de følgende år. Arriva 5743 blev sat i verden i Estland.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2010.