Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

Volvo B10M-60/Aabenraa (1982) leveret til Odense Bytrafik som nr. 130

Volvo B10M-60/Aabenraa

Indregistreret første gang 15. december 1982

Stelnr.: YV3B10M6000004497
Byggenr.: 1171

Bussens ejere og numre gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNote
NyleveringOdense Bytrafik nr. 130JB903892-0-2
2000Odense Bybusser nr. 130JB903892-0-2
2006Københavns Bushandel2-0-2
2006-10-08Busbevarelsesgruppen Danmark2-0-2
2006-10Busbevarelsesgruppen DanmarkUU927862-0-2Indregistreret ved udflugt for Foreningen Busfronten
2006-10Busbevarelsesgruppen Danmark2-0-2
2011-03-26Sporvejshistorisk Selskab2-0-2

Alle billeder af bussen:

Odense Bytrafik 130 ved Nørrebro station

Odense Bytrafik 130 ved Nørrebro station

Odense Bytrafik 130, en Volvo B10M-60/Aabenraa fra december 1982, er bevaret af en gruppe under Busbevarelsesgruppen Danmark. Denne bustype var meget karakteristisk i Odense, og de sidste vogne af typen blev først taget ud af drift i 2006. Bussen har 14. oktober 2006 fået en opgave som udflugtsbus for Foreningen Busfronten, og den har lige passeret et syn i september 2006. 27. juli samme år aflagde bussen besøg på Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2006.

Ex. Odense Bybusser 130 indefra

Ex. Odense Bybusser 130 indefra

Interiør af ex. Odense Bybusser nr. 130, en Volvo B10M/Aabenraa-bybus fra 1982. Bemærk de brune farver og enkeltsæderne i dørsiden. Sådan har mange bybusture i Odense set ud helt op til foråret 2006! Emdrup Torv.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2006.

Ex. Odense Bybusser 130 på Nørrebrogade i København

Ex. Odense Bybusser 130 på Nørrebrogade i København

En meget talrig bustype i Odense var Volvo B58 og B10M med den karrosserimodel, som Aabenraa Karrosserifabrik byggede i lidt forskellige udgaver i årene 1973-83. Odense Bytrafik fik de sidste eksemplarer i 1983, og først midt i 2006 udgik de sidste af typen - i øvrigt som del af en ekstraordinært stor udskiftning. Selvom Odense Bybusser fortsat har højgulvsbusser fra 1987-90 i drift, udrangerede man samtidig de første Volvo B10L/Säffle-lavgulvsbusser fra 1995-96! Odense Bybusser nr. 130 er fra december 1982 og har således kørt i Odense i mere end 23 år. Bussen besøger her Nørrebrogade i København. I København blev tilsvarende busser af samme årgange renoveret for omkring 500-700.000 kr. pr. bus. Det skete i 1992-95, men alligevel forsvandt de sidste af busserne i 2000-02. Odense-busserne er aldrig blevet renoveret.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2006.

Odense Bytrafik 130 i nypoleret udgave

Odense Bytrafik 130 i nypoleret udgave

Odense Bytrafik 130, en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1982, er bevaret og netop blevet poleret. Her ses bussen i forårssolskinnet. Bussen er den anden OB-museumsvogn med dette internnummer. I 1952 fik Odense Bytrafik sine første nye busser, der var af typen Volvo B655. En af disse havde nummer 30 og blev bevaret af Odense Bytrafik. Da man genbrugte vognnummer 30 i 1979, gav man B655'eren det nye nummer 130, som den dog måtte afgive til Volvo B10M-bus nr. 130 (på billedet) i 1982. B655'eren kom så til at hedde 230 - det hidtil højeste internnummer i Odense.

Foto: Thomas de Laine, 31. marts 2007.

Odense Bytrafik 130 i Knardrup

Odense Bytrafik 130 i Knardrup

Bybusserne i Odense har været kommunale siden 1. juli 1952, men i slutningen af juni 2008 overgår langt hovedparten til norske Tide Bus efter et udbud. Odense Bytrafik 130 er en Volvo B10M/Aabenraa fra 1982, og dengang var der fred og ingen farer for det kommunale selskab. Odense havde et meget stort antal busser af denne type, og de var i trafik helt til 2006. Heldigvis er et eksemplar bevaret hos Busbevarelsesgruppen Danmark, og det kunne beses i Knardrup ved gruppens åbent hus-arrangement.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008.