Scania BR112/DAB (1982) leveret til HT som nr. 1388
Scania BR112/DAB
Indregistreret første gang 25. marts 1982
Stelnr.: 1802795
Byggenr.: 31526
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | HT nr. 1388 | HX96756 | 2-2-1 | HT | |
1990-10-15 | Busdivisionen nr. 1388 | HX96756 | 2-2-1 | HT | |
1995-08 | Bus Danmark nr. 1388 | HX96756 | 2-2-1 | HT | |
1996-06-02 | City-Trafik nr. 1388 | HX96756 | 2-2-1 | HT | Lånevogn |
1996 | HT-Museet nr. 1388 | 2-2-1 | |||
2003 | Sporvejshistorisk Selskab nr. 1388 | 2-2-1 |
Alle billeder af bussen:
Ex. HT 1388 nær Skjoldenæsholm
HTs Scania/DAB-bybusser var i mange år fast inventar på bl.a. linje 16 og Ørnevej garage. Heldigvis er der bevaret en sådan Ørnevej-Scania, nemlig vogn 1388 fra 1982, der tilhører Sporvejshistorisk Selskab. Bussen er for tiden under istandsættelse. Den ses her nær Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i oktober 2005 under en lille fototur.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005.
HT 1388 et sted i nærheden af Sporvejsmuseet
Heldigvis besluttede HT sig i midten af 90'erne for at bevare et eksemplar af en karakteristisk bustype, nemlig Scania BR112 med DABs såkaldte serie 6½-karrosseri. Man valgte bus 1388 fra marts 1982, der forlod driften i 1996 efter at have kørt som lånevogn hos City-Trafik i den aller sidste tid. Bussen blev sat til side, men desværre blev den udsat for hærværk under et ophold på Ørnevej garage, ved hvilken lejlighed næsten alle ruder blev knust. I 2003 overgik bussen med resten af HT-Museets samling til Sporvejshistorisk Selskab, der har kastet sig over at sætte 1388 i stand. I oktober 2005 fik fotografen en tur i den, og billedet er taget ved et fotostop et sted i nærheden af Sporvejsmuseet. Bussen afventer bl.a. at få malet den nederste del af karrosseriet i den gamle cremegule farve, men den har nu fået de fleste ruder i igen. Bussen var i mange år tilknyttet Ørnevej garage, hvor mange af Scania-busserne hørte hjemme, da denne garage ligger i et boligområde, og Scania'erne havde et meget lavt støjniveau. Bustypen var således også yderst udbredt på Ørnevej garages linjer, altså f.eks. linje 10, 16, 21/23 og 42/43.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005.
HT 1388 får strøm fra KS 571 på Sporvejsmuseet
Efter at have stået stille lidt, måtte 1388 lige have strøm for at kunne starte. Det blev en anden museumsbus, nemlig Volvo B59'eren KS 571, der leverede. Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005.
Den bevarede HT 1388 bliver plejet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Sporvejsmuseets arbejdshold var midt i oktober 2005 blandt andet igang med at fjerne rust fra 1388' undervogn. Her ses dele af holdet i gang under og på venstre side af bussen, mens den holder i remise I på museet.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005.
HT 1388 i remise 1 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Mens der arbejdes på HT 1388 opholder den sig i remise I på Sporvejsmuseet mellem danske og udenlandske sporvogne af helt andre årgange. Det orange skilt for linje F2 mod Ryparken stammer fra den intensive S-togserstatningskørsel, Arriva udførte mellem Ryparken og Vanløse i 2001-02, mens Ringbanen blev renoveret. 1388 har dog aldrig været anvendt til dette formål.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005.
HT 1388 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
HT 1388 er netop blevet flot istandsat af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Ved kavalkaden i juni 2015 kunne den ses i Ørnevej-udførelse som linje 43 til Holmens Bro med femkant, Ørnevej-mærke og det hele. Bussen er en Scania BR112/DAB fra 1982 og var i drift i København til 1996, hvor de sidste vogne af typen udrangeredes.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HT 1388 i kavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
HT 1388, Scania BR112/DAB årg. 1982, i kavalkaden i juni 2015 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.