Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

Leyland-DAB 6-31-TL11/5 (1982) leveret til HT som nr. 1517

Leyland-DAB 6-31-TL11/5

Indregistreret første gang 20. december 1982

Stelnr.: 8200633
Byggenr.: 31517

Bussens ejere og numre gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNote
NyleveringHT nr. 1517JC94113/JR35742-2/2-0HT
1990-10-15Busdivisionen nr. 1517JC94113/JR35742-2/2-0HT
1995-08Bus Danmark nr. 1517JC94113/JR35742-2/2-0HT
1996-06-02Bus Danmark nr. 1517JC94113/JR35742-2/2-0Ikke HT-kørsel
1999-05-30Arriva Danmark nr. 1517JC94113/JR35742-2/2-0Ikke HT-kørsel
Uddannelsescentret nr. 1517JC94113/JR35742-2/2-0
2002-09-05(Afmeldt)
2002-09-05Uddannelsescentret nr. 15172-2/2-0
2004(Udrangeret)
2005(Ophugget)

Hændelser:

Alle billeder af bussen:

Arriva 1517 på Kokkedal garage

Arriva 1517 på Kokkedal garage

I 2005-06 modtog Arriva en større serie nye Scania Omnilink-busser til linje 2A og 350S. Busserne blev nummereret fra 1518 til 1580, til trods for, at Arriva har ubenyttede numre helt nede fra 1474. Årsagen? Den gamle bus 1517 figurerede stadig i Arrivas lister, og der var således ikke "plads" til en nummerserie fra f.eks. 1474! Bus 1517, Leyland-DAB 6-31-TL11/5 fra 1982, på Kokkedal garage i 2001.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. september 2001.

Arrivas Leyland-ledbus 1517 på Kokkedal garage

Arrivas Leyland-ledbus 1517 på Kokkedal garage

Selvom billedet af Arrivas Leyland-DAB 6-31-ledbus nr. 1517 er taget i 2001, så var bussen nu ikke i almindelig drift på dette tidspunkt. HT fik i begyndelsen af 1980'erne leveret 10 stk. af typen, nr. 1510-1519, hvoraf de fleste udrangeredes 2. juni 1996. Én, nr. 1512, faldt dog lidt tidligere efter en brand (ledbusbrande er ikke noget helt nyt!), mens en anden, nr. 1518, blev skadet en januar-nat i 1996, da den rundede Køge station som natbus på linie 921. Omkring 1993-94 blev busserne "P64-renoverede", hvilket bl.a. dækker over en heloplakering i HT-gul og nyt sædebetræk. Her ses fronten af bus 1517. Bussen var i drift igen i en kort periode i september-oktober 1999, da HT fejrede sit 25 års jubilæum ved at indrette den som "jubi-bus" - med biografsæder mv. nede bag i bussen. Formålet med at beholde bus 1517 er dog noget helt andet, nemlig (formentlig) indøvning af chauffører, der skal kunne køre ledbusser.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. september 2001.

Arriva 1517 set fra siden

Arriva 1517 set fra siden

Ledbussen er på vej retur! HUR har besluttet, at ledbusserne udfases, så Hovedstadsområdet har nok set sin sidste nyleverede gule ledbus. I folkemunde er ledbusserne kendt som "harmonika-busser", opkaldt efter harmonika-overgangen i midten. Ledbussernes ejendommelige udseende er under alle omstændigheder fascinerende.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. september 2001.

Arriva 1517 set bagfra

Arriva 1517 set bagfra

Sad man bag i en ledbus, kunne man se forenden dreje, før man selv drejede med. Var den HT-ledbus, man sad bag i, skulle man samtidig sørge for at skynde sig ud, mens dørene var åbne. Dørene i det bageste led lukkede nemlig automatisk efter et antal sekunder - en virkelig praktisk indretning, når en fyldt myldretidsbus skal tømmes ved endestationen!

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. september 2001.