Leyland-DAB LS 575-690/3 (1978) leveret til Hjørring Privatbaner som nr. 12
Leyland-DAB LS 575-690/3
Indregistreret første gang 22. december 1978
Stelnr.: 7803681
Byggenr.: 32683
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Hjørring Privatbaner nr. 12 | ET91526 | 1-0-2 | NT | |
1993 | Hjørring Privatbaner nr. 11 | ET91526 | 1-0-2 | NT | |
1995 | (Udrangeret) | ||||
1995 | Bushistorisk Selskab | 1-0-2 | Museumsbus | ||
2003-11-06 | Busbevarelsesgruppen Danmark | 1-0-2 | Museumsbus | ||
2005-07 | Roskilde Jernværk | ||||
2005 | (Ophugget) |
Alle billeder af bussen:
Ex. Hjørring Privatbaner/Nordtrafik nr. 11 hos City-Trafik i Fredericia

Den 6. november 2003 afhentedes ex. Hjørring Privatbaner/Nordtrafik nr. 11, tidl. 12, hos City-Trafik i Fredericia, hvor dette billede er taget. Bussen er en Leyland-DAB LS 575-690/3 fra 12.78, der indtil 1995 har kørt som bybus i Hjørring, hvorefter Bushistorisk Selskab overtog den. I 2003 har denne forening valgt at skille sig af med den, hvilket 11 busentusiaster - heriblandt fotografen - mente var lidt for ærgerligt. Så vi har overtaget den i fællesskab. Begge busserne i baggrunden har en fortid hos City-Trafik i København. Bussen til højre er nr. 2044, opr. 44.
Foto: Thomas de Laine, 6. november 2003.
Den bevarede Hjørring-bybus i Korsør

Efter over to måneders ufrivilligt ophold i Odense blev denne Hjørring-bybus 21. januar 2004 endelig transporteret resten af vejen til depotet i Storkøbenhavn. Bussen er af 10 busentusiaster overtaget med henblik på bevarelse. Her er bussen foreviget ved Korsør efter at have besteget højbroen over Storebælt.
Foto: Thomas de Laine, 21. januar 2004.
Ex. Hjørring Privatbaner 11 bagfra

Hjørring Privatbaner nr. 11 var en Leyland-DAB LS 575-690/3, også kendt som serie 4. Bussen kørte 1979-1995 som bybus i Hjørring og bar i øvrigt de første mange år internnummeret 12. Da Hjørring Privatbaner, fra 1995 Nordtrafik, tabte bybusserne i Hjørring i 1995 blev bussen udrangeret og overgik til Bushistorisk Selskab. I 2003 overtog en selvstændig gruppe busentusiaster bussen, da Bushistorisk Selskab valgte at reducere samlingen. Desværre havde bussen en del defekter, og i foråret 2005 blev den opgivet. I juli måtte bussen således lade livet på Roskilde Jernværk. Dog blev først og fremmest ruderne udtaget til brug for Sporvejshistorisk Selskabs museumsbusser, og bussen nåede også at gøre tjeneste som informationsbus for Stofrådgivningen på årets Roskilde Festival. Bussen ses her bagfra et par måneder inden skrotningen.
Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2005.