DAF SB200/Berkhof (2004) leveret til (Ukendt)
DAF SB200/Berkhof
Indregistreret første gang 16. juni 2004
Stelnr.: XMGDE02CS0H011642
Byggenr.: 1136-01
Bemærkninger: Cummins-motor.
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | (Ukendt) | 1-2-0 | Holland | ||
2005-12 | Arriva Danmark nr. 1000 | TZ89305 | 1-2-0 | HT | Lånevogn |
2006-06 | De Hvide Busser nr. 8741 | TZ89305 | 1-2-0 | HT | Lånevogn |
2006-10-22 | De Blaa Omnibusser nr. 4066 | TZ89305 | 1-2-0 | HT | Lånevogn |
DitoBus nr. 645 | TZ89305 | 1-2-0 | Movia | Lånevogn | |
2007 | Gråhundbus nr. 8 | TZ89305 | 1-2-0 | ||
2017-12-14 | (Afmeldt) | ||||
VDL | 1-2-0 | Holland | |||
2008 | Syntus, Doetinchem nr. 1449 | BPLD65 | 1-2-0 | Holland | |
(Videre skæbne ikke registreret) |
Hændelser:
- Først lånevogn hos Arriva Danmark, Ryvang garage. Bl.a. afprøvning af, om busser med døre 1-2-0 kunne anvendes i HUR-regi.
- Modtaget af De Hvide Busser ca. juni 2006. Afleveret senest oktober 2006.
- I drift hos De Blaa Omnibusser 2006-10-22 til 2006-12-29.
- Lånevogn hos DitoBus i begyndelsen af 2007.
Alle billeder af bussen:
Berkhof-prøvebussen set fra vinduessiden på Toftegårds Plads i Valby
I månederne december 2005-februar 2006 prøvekører HUR og Arriva en VDL Berkhof Ambassador 200, der bl.a. adskiller sig fra de gængse busser ved at være cirka 20 procent lettere med lavere brændstofforbrug til følge. 2. december blev bussen præsenteret på Slothspladsen foran HURs hovedsæde i Valby. Myldretids udsendte var naturligvis til stede! Prøvebussen er 11,95 meter lang og har en 6 liters Cummins-dieselmotor. Karrosseriet er af rustfrit stål, men bygget på en måde, så det sammen med den lille motorstørrelse bliver en let bus. Eksemplaret, der er på prøve har ZF-gear, men typen kan også leveres med Voith-gear.
Foto: Thomas de Laine, 2. december 2005.
Berkhof-prøvebussen set fra dørsiden på Toftegårds Plads i Valby
Prøvebussen er indrettet med dørarrangement 1-2-0, 34 siddepladser og 46 ståpladser, lille midterperron og enkeltsæder i dørsiden mellem for- og midterdør. Denne indretning med få døre egner sig selvfølgelig ikke godt til kørsel i det indre København, men på mange linjer uden for byen giver det god mening. Skal typen køre i HUR-området fremover vil det også være med 1-2-0-døre, ca. 40 siddepladser inkl. klapsæder og med sideperron i stedet for midterperron. I første omgang prøvekøres bussen på linjer i Helsingør-Hornbæk-Gilleleje-området, og der kommer man vist næppe til at savne de "manglende" døre. Bussen er på billedet skiltet "346 Espergærde st.".
Foto: Thomas de Laine, 2. december 2005.
Berkhof-prøvebussen set bagfra på Toftegårds Plads i Valby
Den sølvgrå lakering er meget passende, taget i betragtning af, at prøvebussen i første omgang skal køre hos Arriva i Kokkedal på linje 340, 345, 346, 347, 803 og 806. Her kørte Hornbækbanen og Helsingør-Bussen jo netop i gamle dage med sølvgrå busser. Der stod dog ikke "VDL" og "Strength through co-operation" på dem!
Foto: Thomas de Laine, 2. december 2005.
Berkhof-prøvebussen set indefra
Efter midterdøren har prøvebussen to små trin op til det skrånende gulv i den bageste del af bussen. Bussen er indrettet med et lidt spraglet sædebetræk, gule holdestænger og den krævede ramme til taksttabellen og køreplansholdere mv. ved midterdørene.
Foto: Thomas de Laine, 2. december 2005.
Letvægtsprøvebussen ved Østerport st.
HUR og Arriva har siden begyndelsen af december 2005 prøvekørt denne letvægtsprøvebus fra VDL. Bussen har DAF-chassis, men Cummins-motor, og karrosseriet er bygget hos Berkhof. I første omgang var bussen indsat i Kokkedal garage på linjer i Helsingør-området, men senere overførtes den til Roskilde. I marts kom den i trafik på Ryvang garage, hvor den hovedsageligt har trafikeret linje 19. Primo april blev bussen igen indsat i Kokkedal garage. Lørdag 1. april kunne man møde prøvebussen, vogn nr. 1000, ved Østerport st.
Foto: Thomas de Laine, 1. april 2006.
De Hvide Busser 8741 (prøvebussen) på Helsingør st.
Letvægtsprøvebussen fra VDL har efterhånden været vidt omkring i HUR-området. Først kørte den hos Arriva i Kokkedal, dernæst i Roskilde, hvorfra den kom til Ryvang, der senere måtte afgive den til Kokkedal igen. Hos Arriva kørte bussen med nr. 1000. Nu er den kommet til De Hvide Busser i Hørsholm, der har givet den nr. 8741. Tirsdag 4. juli 2006 kørte bussen på linje 353, Helsingør st.-Rungsted Kyst st., og blev fotograferet under optagelse af passagerer på Helsingør st.
Foto: Thomas de Laine, 4. juli 2006.
De Hvide Busser 8741 (prøvebussen) som linje 353 på Helsingør st.
Destinationsskiltet drillede lidt, men det lykkedes at få den korrekte destination på inden afgang. LED-skiltene på prøvebussen har dog aldrig været særlig fotogene... De Hvide Bussers letvægtsprøvebus 8741 på Helsingør st.
Foto: Thomas de Laine, 4. juli 2006.