Volvo B7LT Pusher/East-Lancs (2001) leveret til Arriva Danmark som nr. 1451
Volvo B7LT Pusher/East-Lancs
Indregistreret første gang 8. november 2001
Stelnr.: YV3R7C81X1A000716
Byggenr.: C38511
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Arriva Danmark nr. 1451 | SB95593 | 2-2-1 | HT | |
2007-01-01 | Arriva Danmark nr. 1451 | SB95593 | 2-2-1 | Movia | |
2008-01-15 | (Afmeldt) | ||||
2007-10 | Ensign Bus | 2-2-1 | Storbritannien | ||
2017 | Big Bus Company | 2-2-1 | San Francisco |
Hændelser:
- Nyleveret til Ryvang og linje 10 (HTs 10. udbud).
- 2003-05-25: Flyttet til linje 15.
- 2007-10-21: Taget ud af drift på linje 15.
- 2007-10-28: Kørt fra Ryvang til Esbjerg for afskibning til England.
Alle billeder af bussen:
Arriva 1451 ved Husum Torv, København
Arriva 1451, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, som linje 15 på Frederikssundsvej ved Husum Torv.
Foto: Thomas de Laine, 5. august 2007.
Arriva 1451 på Holmens Kanal, København
Holmens Kanal i det centrale København er opkaldt efter en egentlig kanal af samme navn, som gaden indtil 1860'erne forløb parallelt med. Kanalen udgjorde den sydvestlige grænse af Gammelholm, der ikke altid har været landfast med resten af København. Kollektiv trafik fik Holmens Kanal stort set samtidig med, at man var færdig med at fylde kanalen op, nemlig i december 1863, hvor Københavns første sporvognslinje, der havde sin anden endestation ved Frederiksberg Runddel, forlængedes fra Frihedstøtten til Skt. Annæ Plads. Linjen blev drevet af det kortlivede engelske selskab Copenhagen Railway Company (CRC), men blev ved årsskiftet 1865/66 overtaget af det nye Kjøbenhavns Sporvei-Selskab. De sporvognslinjer, der siden begyndelsen af det 20. århundrede hed 1, 6, 9 og 10, var i mange år fast inventar i Holmens Kanal, men den sidste af linjerne, linje 6, omstilledes til busdrift i 1969. I dag betjenes gaden af linje 1A, 15, 19, 26, 29 og 65E. Linjerne 15, 19 og 26 er resterne af de gamle linjer 1, 9 hhv. 6. Linje 1, der altså nu hedder linje 15, er i øvrigt den linje, CRC i sin tid oprettede. CRC anvendte toetages sporvogne, hvor førstesalen var åben. I årene 2003-07 har det ligeledes engelskejede Arriva betjent linje 15 med dobbeltdækkerbusser. Busserne er enddog efter endt anvendelse i København solgt til et engelsk firma, der ombygger dem med åbne førstesale! Arriva 1451, Volvo B7L/East-Lancs-dobbeltdækker årg. 2001, i Holmens Kanal som linje 15.
Foto: Thomas de Laine, 6. august 2007.