Scania CL94UB/Katrineholm (2001) leveret til Scania
Scania CL94UB/Katrineholm
Indregistreret første gang 20. april 2001
Stelnr.: YS4L4X20001837679
Bemærkninger: Tidligere registreret som DAB-bygget.
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Scania | RV92043 | 2-2-1 | Demobus | |
2001 | Arriva Danmark nr. 1765 | RV92043 | 2-2-1 | HT | Lånevogn |
2001-07-18 | City-Trafik nr. 2028 | RV92043 | 2-2-1 | HT | |
2001-10-09 | Fjord-bus nr. 7412 | RV92043 | 2-2-1 | HT | Lånevogn |
2002-01-07 | City-Trafik nr. 2028 | RV92043 | 2-2-1 | HT | |
2005-07-01 | Københavns Lufthavn (CPH) | RV92043 | 2-2-1 | ||
2005 | City-Trafik nr. 2028 | RV92043 | 2-2-1 | HT | |
2007-01-01 | City-Trafik nr. 2028 | RV92043 | 2-2-1 | Movia | |
2012-10-21 | Nobina Danmark nr. 2028 | RV92043 | 2-2-1 | Movia | Lånevogn |
2012 | City-Trafik nr. 2028 | RV92043 | 2-2-1 | Movia | |
2014-07-01 | Keolis nr. 2028 | RV92043 | 2-2-1 | Movia | |
2019-11 | Danmarks Busmuseum | RV92043 | 2-2-1 | Museumsbus | |
2019-12-05 | (Afmeldt) | ||||
2019-12 | Danmarks Busmuseum | 2-2-1 | Museumsbus |
Hændelser:
- Flyttet til 2014 fra Naverland til Helsinge.
- Tilbageleveret fra Københavns Lufthavn ca. december 2005.
- Udrangeret oktober eller november 2019.
- 2012-10-21: Umiddelbart efter 21. oktober 2012 i trafik hos Nobina Danmark, Glostrup, på linje 165, 167 og 168.
- 2014-07-01: Navneskift til Keolis.
Kørte kilometer:
- 763.000 km pr. 29. marts 2019
- 763.822 km pr. 7. november 2019
Alle billeder af bussen:
City-Trafik 2028 som lånevogn hos Københavns Lufthavne
1. juli 2005 overtog Københavns Lufthavne selv kørslen på shuttlebussen i Lufthavnen. Ruten, der kører mellem Indenrigsterminalen (Terminal 1) og Udenrigsterminalen (Terminal 2 og 3) med nogle enkelte stoppesteder undervejs, er gratis at benytte, og kører hvert 10. minut - dog oftere morgen og eftermiddag. I sin tid oprettedes linjen i 1995, hvor DSB busser for Lufthavnen udførte kørslen med DAB-servicebusser, der kørte i mørkeblå CPH-bemaling (2 i rute og 1 i reserve). Fra 1. juli 2000 blev det overladt til HUR at stå for kørslen, og ved den lejlighed fik shuttlebussen linjenummer 38. I første omgang fortsatte Combus som entreprenør, men efter licitation tog Larsen Turistbusser over med virkning fra 1. januar 2001. I forbindelse med dette selskabs kollaps, overgik kørslen 24. september samme år til City-Trafik, der efterfølgende også vandt det egentlige genudbud af ruten. Larsen Turistbusser skulle have indsat Mercedes Cito-midibusser, men disse nåede ikke at blive leveret. Den ene af de to anvendte busser var dog en Mercedes Cito-lånevogn i lysegul, mens den anden gerne var en handicapbus fra selskabets HUR-handicapkørsel. (De bestilte Cito'er endte i øvrigt senere i Aalborg som servicebusser, mens lånevognen kom til Grenå.) City-Trafik indsatte egne busser, og nu begyndte 12 m-busserne at husere på linjen - dog havde man en enkelt DAB-servicebus en overgang. I hele HUR-perioden har linjen fortsat været gratis at benytte. Ved Lufthavnens egen overtagelse af kørslen, er linjenummer 38 bortfaldet, og City-Trafik er ikke længere entreprenør på linjen. I stedet udfører Lufthavnen for første gang selv kørslen. Til dette formål lejedes fra City-Trafik busserne 2028, DAB-bygget Scania OmniLink, og 2307-2308, DAB serie 15. De sidstnævnte har dog ikke været anvendt - det har Lufthavnens egne Mercedes-Benz O.405-højgulvsbusser til gengæld. At Københavns Lufthavne har ønsket at overtage kørslen selv hænger formentlig sammen med et ønske om at kunne integrere kørslen med øvrige kørsler i Lufthavnen, som man i forvejen selv udfører. 16. august 2005 var det den lejede City-Trafik 2028, der blev brugt på shuttlebuslinjen. Bemærk det overdækkede linjenummer.
Foto: Thomas de Laine, 16. august 2005.
City-Trafik 2028 i Roskilde
City-Trafik udfører hvert år særlig ekstrakørsel i forbindelse med Roskilde Festivalen. Der køres i år flere ruter: Dels ruterne mellem Roskilde station (sygehussiden) og festivalpladsen til hhv. East- og West-indgangen, dels en shuttlebusforbindelse mellem indgang East og Camping South. Endelig køres der natbusser mellem festivalpladsen og København H. Shuttlebussen er noget nyt i forhold til tidligere år, og derfor er der nu brug for cirka 18 busser plus reserve for at dække behovet. Det er lidt mere end de foregående år, og samtidig har City-Trafik solgt en del af deres højgulvsbusser siden sidste festival. Derfor kan man nu møde lavgulvsbusser i trafik, og således benyttes bl.a. bus 2028, en DAB-bygget Scania OmniLink fra 2001, der her ses under en pause på Roskilde st. Bussen er normalt stationeret i Helsinge. 28. juni 2006, hvor billedet er taget, anvendtes busserne 2028, 2051-2053, 2055-2059, 2061, 2064 og 2067 på ruterne til og fra Roskilde station, mens shuttlebussen benyttede bus 2307-2308, 2523, 2525 og 2526.
Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2006.
City-Trafik 2028 ved Femøren st.
De fleste busser på linje 12 har fået rettet destinationsskiltet fra "Sundbyøster, Hedegaardsvej" til "Femøren st., Hedegaardsvej". Men endnu ikke bus 2028. Denne bus er i øvrigt kommet på Hedegaardsvej mange gange i sit liv, idet City-Trafik med årene har benyttet den på linjerne 9/19, 20 og det seneste års tid på linje 12. Bussen holder her pause på parkeringspladsen ved SAS på Hedegaardsvej inden næste tur mod byen.
Foto: Thomas de Laine, 30. september 2007.
City-Trafik 2028 på Viemosevej, Islev
City-Trafik 2028, Scania OmniLink årg. 2001, som linje 12 i sløjfen på Viemosevej i Islev.
Foto: Peter Hobel, 31. januar 2011.
City-Trafik 2028 i Ingerslevsgade, København
City-Trafik 2028, Scania OmniLink årg. 2001, som "turistbus" i Ingerslevsgade i København. Bussen er én blandt flere City-Trafik-busser, der også lejlighedsvis anvendes til turistkørsel.
Foto: Thomas Weidekamp, 1. april 2011.