DAB 15-1200C (1995) leveret til Bus Danmark som nr. 1950
DAB 15-1200C
Indregistreret første gang 22. september 1995
Stelnr.: UH9RV2GV8SCDA3090
Byggenr.: 39723
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Bus Danmark nr. 1950 | OC93613 | 2-2-2 | HT | |
1999-05-30 | Arriva Danmark nr. 1950 | OC93613 | 2-2-2 | HT | |
2006-10-22 | Arriva Danmark nr. 1950 | 2-2-2 | Hensat | ||
Københavns Bushandel | 2-2-2 | ||||
2007 | Busbevarelsesgruppen Danmark | 2-2-2 | Museumsbus | ||
2011-03-26 | Sporvejshistorisk Selskab | 2-2-2 | Museumsbus |
Alle billeder af bussen:
Bus Danmark 1950 i Knardrup
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, er nu tilbageført til sit oprindelige udseende som S-bus. Den blev leveret til oprettelsen af linje 350S i september 1995 og var en del af den første serie mk. III-busser, der blev bygget. Fra 1999 fik den andre kørselsopgaver, da linje 350S overgik til Linjebus ved en licitation, og næsten samtidig fulgte bussen med resten af Bus Danmark over til Arriva. Herfra udrangeredes den i 2006, og siden 2007 er den bevaret hos Busbevarelsesgruppen Danmark. Det er første gang, der bliver bevaret en S-bus, og da Busbevarelsesgruppen 25. maj 2008 holdt åbent hus, kunne bussen igen opleves med blå og hvide Matas-striber.
Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008.
Bus Danmark 1950 ved Flyvestation Værløse
Også Bus Danmark 1950 var et smut forbi Flyvestation Værløse. Som man kan se, støttede vejrguderne op om Busbevarelsesgruppens åbent hus-arrangement...
Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008.
Bus Danmark 1950 ved Husum Torv, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S ved Husum Torv. Her vender hver anden tur på 350S.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 ved Brønshøj Torv, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S på Frederikssundsvej ud for Brønshøj Torv.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 ved Hulgårds Plads, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S på Frederikssundsvej ved Hulgårds Plads.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 på Nørrebrogade, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S på Nørrebrogade. Kun hver anden 350S'er kører helt Dragør; resten vender ved Amager Centret.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 på Christianshavns Torv, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S på Christianshavns Torv.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 ved Sundbyvester Plads, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S på Amagerbrogade ud for Sundbyvester Plads. Her mødes linje 100S, 250S og 350S.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 ved Tårnby st.
I september 1998 omlagdes linje 350S til at køre via Tårnby st. i stedet for direkte ad Amager Landevej. Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S ved Tårnby st.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 i Tømmerup
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S på Englandsvej i Tømmerup.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 i Københavns Lufthavn
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III, som linje 250S i Københavns Lufthavn, Udenrigsterminalen.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 på Mozarts Plads, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 100S på Mozarts Plads.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 i Alsted
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, ved Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Alsted umiddelbart efter overdragelsen fra Busbevarelsesgruppen.
Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.
Bus Danmark 1950 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Bus Danmark 1950 er en DAB 15-1200C mk. III anskaffet i 1995 til oprettelsen af linje 350S mellem Ballerup, City og Dragør. Det var samtidig premieren på mk. III i trafik.
Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.
Bus Danmark 1950 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Det er efterhånden en del år siden, vi passerede det punkt, hvor lavgulvsbusser begyndte at dukke op på museer. DAB serie 15 mk. III var ikke en af de første typer lavgulvsbusser, der kom i brug i løbet af 1990'erne, men dog blandt de forholdsvis tidlige. Denne variant af serie 15-bussen, som ellers var blevet introduceret i 1992, kom første gang på gaden i september 1995. 25 af slagsen blev nemlig leveret til oprettelsen af HTs linje 350S mellem Ballerup, Nordvest, Nørrebro, København City, Amager og Dragør. Det var samtidig den første busanskaffelse, Bus Danmark foretog. Bus Danmark var "busselskabsdelen" af det gamle HT, som et halvt års tid forinden var blevet udskilt som et selvstændigt aktieselskab. Busserien nummereredes 1946-1970 og var dermed også nogle af de sidste med ægte "HT-busnumre", for efter bus 1999 måtte man begynde "forfra" fra nummer 1001. Endvidere var de nye busser til linje 350S fra den periode, hvor S-busser på forskellig vis stadig var indrettet lidt mere eksklusivt end almindelige busser. Derfor fik busserne bl.a. tonede sideruder og stik til høretelefoner, så siddende passagerer kunne høre radio undervejs! Det sidste var måske en inspiration fra DSBs succesfulde IC3-tog, som havde samme service. Markeringen med blå og hvide "bolsjestriber" i tagkanten kompletterede billedet. Én af busserne fra serien, nr. 1950, overgik efter udrangering i 2000'erne til bevaring hos Busbevarelsesgruppen Danmark, som fra 2011 overlod samlingen af busser fra "sporvejsbyerne" til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Her ses 1950 i en jubilæumsparade på museet i juni 2015. Bus 1950 repræsenterer både en bestemt bustype, S-buskonceptet og Bus Danmark - eller med andre ord de sene 1990'ere i København.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.