Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

Volvo B10BLE-63/Aabenraa (2001) leveret til Arriva Danmark som nr. 1417

Volvo B10BLE-63/Aabenraa

Indregistreret første gang 11. juni 2001

Stelnr.: YV3R4A6161A007629
Byggenr.: S010014

Bussens ejere og numre gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNote
NyleveringArriva Danmark nr. 1417RX938842-2-1HT
2007-01-01Arriva Danmark nr. 1417RX938842-2-1Movia
(2008)(Videre skæbne ikke registreret)

Alle billeder af bussen:

Arriva 1417 på Nørrebrogade, København

Arriva 1417 på Nørrebrogade, København

Nørrebrogade er den strækning i København, hvor busserne proppes aller mest med mennesker. Gaden løber fra søerne til Nørrebro st., og i dag trafikeres den af linje 5A og 350S. Før voldenes fald var Nørrebro et landområde med spredt og sparsom bebyggelse, men fra 1852, hvor demarkationslinjen blev flyttet ud, gik omfattende byggeri igang. Frem til århundredskiftet tidobledes befolkningstallet på Nørrebro. Nørrebrogade eksisterede allerede i den landlige periode, hvor den som landevej blev benyttet at nordsjællandske bønder, der leverede landbrugsprodukter til torvehandlen i København. Den kollektive trafikforsyning kom i 1857, hvor de første hestesporvogne forbandt gaden med Kgs. Nytorv, og Nørrebrogade havde sporvognsdrift helt til linje 5 som den sidste københavnske sporvognslinje omstilledes til busdrift i 1972. Siden da har busserne været enerådende. Og busser kom der faktisk først ret sent på Nørrebrogade, nemlig da sporvognslinje 16 i 1970 blev bus. Linjerne 5, 7 og 16 var de klassiske Nørrebrogade-linjer, mens 5A og 350S først er oprettet i 2002 henholdsvis 1995. Arriva 1417, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 2001, som linje 5A ved Nørrebros Runddel i august 2007. Dette er allerede nu et historisk billede, idet Netbus to måneder senere overtog linjen.

Foto: Thomas de Laine, 19. august 2007.