Myldretid

Menu

Garagefakta ➜ Historiske garager ➜

Fakta om HT Driftsområde Irlandsvej (historisk)

Irlandsvej 93, 2300 København S

HT-bus i Irlandsvej garage
Den sidste bus kører i drift fra Irlandsvej garage lørdag 28. marts 1992. Foto: Dennis Holm Petersen.

Københavns Sporveje åbnede i 1966-67 Irlandsvej garage lidt over en kilometers kørsel fra Sundbyvester Plads. Sporvejene havde tidligere planlagt en forlængelse af sporvognslinje 2 ad Amagerbrogade og Gyldenrisvej til et nyt remiseanlæg her, men i stedet blev der altså tale om en busgarage. Opstillingspladsen, en klargøringshal og visse lokaler blev taget i brug i oktober 1966, men blev kun benyttet af linje 9-busser. Garagen åbnede først for alvor fra 30. april 1967. Fra og med bussificeringen 19. oktober 1969 fik linje 2 garage på Irlandsvej, men derudover kørte garagen flere af 30'er-linjerne på Amager, hvoraf mange blev drevet af KS og Amagerbanen i fællesskab.

HT videreførte garagen som Driftsområde Irlandsvej fra 1974, og den var blandt de garager, der i første del af 1980'erne fik de støjsvage Scania-busser, fordi den lå i et boligområde.

Garageanlægget lukkede 29. marts 1992 i forbindelse med HTs 3. udbud, hvor flere linjer i København ved køreplansskiftet samme dato overgik til private entreprenører. Det meste af Irlandsvejs kørsel, bl.a. linje 2, flyttedes ved denne lejlighed til Driftsområde Artillerivej. Selve garageanlægget blev liggende nogle år, men der er efter årtusindskiftet bygget rækkehuse, bebyggelsen Oxford Have, på stedet.