Kruse
Fjord-Jesper (skrevet 2007-01-02 01:46) | | Link | Følgende to busser har jeg noget på: 18 ST90784 2004-04-13 Mercedes-Benz O.905 WDB9056131R572956 19 ST90785 2004-04-13 Mercedes-Benz O.905 WDB9056131R572054
|
Ronni Bjørn Svensson (skrevet 2007-01-04 22:40) | | Link | Hej Mercedes-Benz O.905. - Er det en fejl?, da jeg aldrig har hørt om bustypen før
|
Thomas de Laine (skrevet 2007-01-04 23:15) | | Link | Jeg ved ikke meget om Mercedes-minibusser, men det er muligt, det skal være O.805. |
Fjord-Jesper (skrevet 2007-01-04 23:25) | | Link | Sorry, En lille tastefejl gik lidt hurtigt. Beklager det ska self. være O.805 og ikke 905 |
Ronni Bjørn Svensson (skrevet 2007-10-01 11:03) | | Link | Undskyld jeg puster liv denne ældre trÃ¥d, men Mercedes-Benz O.805 har jeg aldrig hørt om bustypen før. Er der nogen der kan fortælle mere om dem? |
Thomas de Laine (skrevet 2007-10-01 13:15) | | Link | Google kender i hvert fald kun en Mercedes-Benz O.805 fra Myldretid.dk, så vi kan vist godt antage, at den model ikke eksisterer. |
Fjord-Jesper (skrevet 2007-10-01 13:59) | | Link | Jeg må rette mig selv igen: Det er O.815 |
Mugge (skrevet 2007-10-02 14:23) | | Link | Sådan kort forklaret er Mercedes Lastbiler normalt opbygget med et nummersystem i typebetegnelsen, dette er også tilfældet for minibusserne. En O 815 er en 8 tons minibus, med 150 hestekræfter, en O 805 ville således blive en 8 tons med 50 heste, hvilket ikke er helt sandsynligt findes. |
Fjord-Jesper (skrevet 2007-10-02 19:46) | | Link | Har lige været inde på Applus og der står Kruse 18 & 19 som O.905! |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2007-10-02 20:07) | | Link | Interessant, hvis der faktisk er logik bag Mercedesbetegnelserne. Skulle en Mercedes-Benz Integro O.550 sÃ¥ være en 5 tons bus, altsÃ¥ lettere end en minibus? |
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-10-02 20:17) | | Link | Næppe, for en O.550 ville, som Peter skriver, være en 5 t. bus, men med 500 hk! "Hold GODT fast under kørslen." Det vil da i alle tilfælde være noget af en racer...! ;-) Morten |
Thomas de Laine (skrevet 2007-10-02 20:22) | | Link | Nu skrev Mugge jo egentlig også kun, at det gjaldt lastbiler og minibusser... ikke "rigtige" busser. |
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-10-02 21:00) | | Link | Mit svar var egentlig også til Peter - altså at det i hvert fald ikke kunne gælde dén bus. Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvorvidt det gælder minibusserne, men sikkert rigtigt som Mugge skriver... Og til Jef: Nej, det kan man have sin tvivl om; især når man ser de "flotte" eksemplarer på 300S. Det er ikke busser, men VRAG - selv de, som blev shinet op (var det sidste år?)! |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2007-10-02 21:56) | | Link | Nej vel... hehe, men fx O.405 og O.550 mÃ¥ da egentlig betyde noget? Tallene mÃ¥ vel have en betydning? Eller vælger tyskerne bare "sjove" tal? Ligesom man ogsÃ¥ kan overveje en manglende logik i MANs talbetegnelser... |
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-10-02 22:19) | | Link | Det skulle man mene - tyskerne har jo orden på alt;-) - men hvordan de "dekodes" kan jeg ikke lige gennemskue! F.eks. Volvo bruger jo logiske betegnelser på såvel busser som lastvogne... Nuvel; måske er der en som kan komme med de forløsende guldkorn?! |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-10-02 22:22) | | Link | MAN er faktisk meget logisk: Fx. MAN NL 313: N - Niederflur (Lavgulv) L - Linienbus eller G - Gelenkwagen (Ledbus) 31 - 310 hk's motor (MAN NL 243 som var på prøve i hovedstaden havde altså så en 240 hk's motor) 3 - Er udviklingsstadiet, altså en mark betegenlse. |
Jørgen Krog (skrevet 2007-10-03 08:54) | | Link | Det ser ikke ud til, at Mercedes's betegnelser er sÃ¥ logisk opbyggede, som normal tysk grundighed ellers byder. Men "o" stÃ¥r for Omnibus. Ved nogle minibusser hedder typen "l", hvilket stÃ¥r for Lastkraftwagen - altsÃ¥ lastvogn, idet man har anvendt et modificeret varevognschassis. Tilsyneladende er der knap sÃ¥ meget orden i tallene. Men man har i halvtredserne haft modeller i 31x- og 32x-serierne, der i 1965 blev til 30x-serierne (store busser). I 1980'erne kom sÃ¥ 40x-modellerne og endelig er her senest kommet 5x0-modellerne - nu ogsÃ¥ med navne som 530 Citaro. Minibusser startede i 1956 med o319, fra 1967 o309 og sidst i 1980'erne o6xx. Sideløbende kom fra 1971 206-serien overtaget fra Hanomag, som blev til de firkantsnudede 306, 308, 309 osv. Men her uden o først. Nummermæssigt er der højst en tendens til, at et senere mark-nr. fÃ¥r et nummer højere - hvis f.eks. 302 blev til 303. Mange modeller har ogsÃ¥ haft et bogstav efter nummeret til at angive type. "G" betyder sÃ¥ledes Gelenkwagen, "T" Trolleybus, "N" Niederflur, "R" Reisebus, "U" Ãœberland (regional); "HD" High Decker (pÃ¥ engelsk!!!). Disse kan kombineres, sÃ¥ en GNT er en lavgulvs led trolleybus. I øvrigt kan der læses videre pÃ¥ siden: http://www.kwmosgaard.dk/mercedesbus.htm, hvor dette er beskrevet med mange flere ord;-). Og der er i øvrigt sikkert meget mere om det, hvis man gÃ¥r i dybden. Men der er ikke noget, der tyder pÃ¥, at numrene som pÃ¥ lastbiler har noget med vægt og hestekræfter at gøre. |
Thomas de Laine (skrevet 2007-10-03 11:25) | | Link | Her kan der læses lidt mere: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_buses (engelsk) http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus (tysk) |
Mugge (skrevet 2007-10-03 17:02) | | Link | Og til dem som rent faktisk LÆSTE mit indlæg, dette galt KUN lastbiler og MINIBUSSER! |
Ronni Bjørn Svensson (skrevet 2008-05-21 11:05) | | Link | Hej Jeg har muligvis fundet lidt nyt om vogn 18 & 19 (VDL Kusters Parade) fra Kruse. I følge http://www.fahrzeuglisten.de/index.php skulle chassistype være en MB 6.. sprinter CDI Det eneste chassistype jeg kan komme i tanker om er en MB 616, nÃ¥r karrosseri kommer fra VDL Kusters. Det er mit et bud pÃ¥ chassistype pÃ¥ vogn 18 & 19. - Men for at være for den sikker side sÃ¥ vil jeg spørge om : Kan nogen be eller afkræfte oplysninger om chassistype pÃ¥ de 2 busser? |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|