Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Kruse

Kruse

 Fjord-Jesper (skrevet 2007-01-02 01:46)| Link 
Følgende to busser har jeg noget pÃ¥: 
 
18 ST90784 2004-04-13 Mercedes-Benz O.905 WDB9056131R572956  
19 ST90785 2004-04-13 Mercedes-Benz O.905 WDB9056131R572054  
 

 Ronni Bjørn Svensson (skrevet 2007-01-04 22:40)| Link 
Hej 
Mercedes-Benz O.905. - Er det en fejl?, da jeg aldrig har hørt om bustypen før 

 Thomas de Laine (skrevet 2007-01-04 23:15)| Link 
Jeg ved ikke meget om Mercedes-minibusser, men det er muligt, det skal være O.805.

 Fjord-Jesper (skrevet 2007-01-04 23:25)| Link 
Sorry, En lille tastefejl gik lidt hurtigt. Beklager det ska self. være O.805 og ikke 905

 Ronni Bjørn Svensson (skrevet 2007-10-01 11:03)| Link 
Undskyld jeg puster liv denne ældre trÃ¥d, men Mercedes-Benz O.805 har jeg aldrig hørt om bustypen før.  
Er der nogen der kan fortælle mere om dem?

 Thomas de Laine (skrevet 2007-10-01 13:15)| Link 
Google kender i hvert fald kun en Mercedes-Benz O.805 fra Myldretid.dk, så vi kan vist godt antage, at den model ikke eksisterer.

 Fjord-Jesper (skrevet 2007-10-01 13:59)| Link 
Jeg må rette mig selv igen: Det er O.815

 Mugge (skrevet 2007-10-02 14:23)| Link 
SÃ¥dan kort forklaret er Mercedes Lastbiler normalt opbygget med et nummersystem i typebetegnelsen, dette er ogsÃ¥ tilfældet for minibusserne. 
 
En O 815 er en 8 tons minibus, med 150 hestekræfter, en O 805 ville således blive en 8 tons med 50 heste, hvilket ikke er helt sandsynligt findes.

 Fjord-Jesper (skrevet 2007-10-02 19:46)| Link 
Har lige været inde på Applus og der står Kruse 18 & 19 som O.905!

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2007-10-02 20:07)| Link 
Interessant, hvis der faktisk er logik bag Mercedesbetegnelserne. Skulle en Mercedes-Benz Integro O.550 så være en 5 tons bus, altså lettere end en minibus?

 Fjord-Jesper (skrevet 2007-10-02 20:13)| Link 
Og en O.405 en 4 tons?

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-10-02 20:17)| Link 
Næppe, for en O.550 ville, som Peter skriver, være en 5 t. bus, men med 500 hk!  
"Hold GODT fast under kørslen." Det vil da i alle tilfælde være noget af en racer...! ;-)  
 
Morten

 Thomas de Laine (skrevet 2007-10-02 20:22)| Link 
Nu skrev Mugge jo egentlig også kun, at det gjaldt lastbiler og minibusser... ikke "rigtige" busser.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-10-02 20:48)| Link 
Har Mercedes lavet rigtige busser?

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-10-02 21:00)| Link 
Mit svar var egentlig ogsÃ¥ til Peter - altsÃ¥ at det i hvert fald ikke kunne gælde dén bus. Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvorvidt det gælder minibusserne, men sikkert rigtigt som Mugge skriver... 
 
Og til Jef: Nej, det kan man have sin tvivl om; især når man ser de "flotte" eksemplarer på 300S. Det er ikke busser, men VRAG - selv de, som blev shinet op (var det sidste år?)!

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2007-10-02 21:56)| Link 
Nej vel... hehe, men fx O.405 og O.550 mÃ¥ da egentlig betyde noget? Tallene mÃ¥ vel have en betydning? Eller vælger tyskerne bare "sjove" tal? 
 
Ligesom man også kan overveje en manglende logik i MANs talbetegnelser...

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-10-02 22:19)| Link 
Det skulle man mene - tyskerne har jo orden pÃ¥ alt;-) - men hvordan de "dekodes" kan jeg ikke lige gennemskue! 
F.eks. Volvo bruger jo logiske betegnelser pÃ¥ sÃ¥vel busser som lastvogne... 
 
Nuvel; måske er der en som kan komme med de forløsende guldkorn?!

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-10-02 22:22)| Link 
MAN er faktisk meget logisk: 
Fx. MAN NL 313: 
N - Niederflur (Lavgulv) 
L - Linienbus eller G - Gelenkwagen (Ledbus) 
 
31 - 310 hk's motor (MAN NL 243 som var pÃ¥ prøve i hovedstaden havde altsÃ¥ sÃ¥ en 240 hk's motor) 
 
3 - Er udviklingsstadiet, altså en mark betegenlse.

 Jørgen Krog (skrevet 2007-10-03 08:54)| Link 
Det ser ikke ud til, at Mercedes's betegnelser er sÃ¥ logisk opbyggede, som normal tysk grundighed ellers byder. Men "o" stÃ¥r for Omnibus. Ved nogle minibusser hedder typen "l", hvilket stÃ¥r for Lastkraftwagen - altsÃ¥ lastvogn, idet man har anvendt et modificeret varevognschassis. Tilsyneladende er der knap sÃ¥ meget orden i tallene. Men man har i halvtredserne haft modeller i 31x- og 32x-serierne, der i 1965 blev til 30x-serierne (store busser). I 1980'erne kom sÃ¥ 40x-modellerne og endelig er her senest kommet 5x0-modellerne - nu ogsÃ¥ med navne som 530 Citaro. 
Minibusser startede i 1956 med o319, fra 1967 o309 og sidst i 1980'erne o6xx. Sideløbende kom fra 1971 206-serien overtaget fra Hanomag, som blev til de firkantsnudede 306, 308, 309 osv. Men her uden o først. Nummermæssigt er der højst en tendens til, at et senere mark-nr. fÃ¥r et nummer højere - hvis f.eks. 302 blev til 303. 
Mange modeller har ogsÃ¥ haft et bogstav efter nummeret til at angive type. "G" betyder sÃ¥ledes Gelenkwagen, "T" Trolleybus, "N" Niederflur, "R" Reisebus, "U" Ãœberland (regional); "HD" High Decker (pÃ¥ engelsk!!!). Disse kan kombineres, sÃ¥ en GNT er en lavgulvs led trolleybus. 
I øvrigt kan der læses videre på siden: http://www.kwmosgaard.dk/mercedesbus.htm, hvor dette er beskrevet med mange flere ord;-). Og der er i øvrigt sikkert meget mere om det, hvis man går i dybden. Men der er ikke noget, der tyder på, at numrene som på lastbiler har noget med vægt og hestekræfter at gøre.

 Thomas de Laine (skrevet 2007-10-03 11:25)| Link 
Her kan der læses lidt mere: 
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_buses (engelsk) 
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus (tysk)

 Mugge (skrevet 2007-10-03 17:02)| Link 
Og til dem som rent faktisk LÆSTE mit indlæg, dette galt KUN lastbiler og MINIBUSSER!

 Ronni Bjørn Svensson (skrevet 2008-05-21 11:05)| Link 
Hej  
Jeg har muligvis fundet lidt nyt om vogn 18 & 19 (VDL Kusters Parade) fra Kruse. 
I følge http://www.fahrzeuglisten.de/index.php skulle chassistype være en MB 6.. sprinter CDI 
Det eneste chassistype jeg kan komme i tanker om er en MB 616, nÃ¥r karrosseri kommer fra VDL Kusters.  
 
Det er mit et bud pÃ¥ chassistype pÃ¥ vogn 18 & 19. - Men for at være for den sikker side  
så vil jeg spørge om : Kan nogen be eller afkræfte oplysninger om chassistype på de 2 busser?

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
21. maj 2008

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/475
Copyright © 1999-2025 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.