⚠
Denne artikel er forældet. Indholdet var korrekt på det tidspunkt, hvor den blev skrevet, men artiklen opdateres ikke længere.
⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Baggrund & historie ➜ Forældede artikler ➜
Aabenraa Karrosserifabrik under afvikling
Af Thomas de Laine
Det ligger helt fast. 1. oktober 2004 er sidste produktionsdag hos Aabenraa Karrosseri. En karrosserifabrik, der har bygget busser til det danske marked i over 75 år. Lukningen af fabrikken er samtidig afslutningen på dansk busproduktion.I denne sørgelige anledning arrangerede Foreningen Busfronten den 11. maj 2004 en afskedstur til fabrikken. Efter ankomsten var Aabenraa Karrosseri vært for en kop kaffe og et foredrag, hvorefter der var rundvisning i produktionen. Heldigvis har man hos Aabenraa et afslappet forhold til fotografering, så for turens deltagere var der lejlighed til at få foreviget busbygningsprocessen, mens den endnu finder sted i Danmark.
Beslutningen
Fabrikken i Aabenraa har siden 1994 været ejet af Volvo, og det var Volvo, der i december 2003 traf beslutningen om at lukke sin danske fabrik, til trods for, at det var en velfungerende fabrik med overskud.
De busser, der i dag bygges i Aabenraa, bygges også af andre Volvo-fabrikker, f.eks. fabrikken i Säffle i Sverige, der har bygget en del busser til Danmark, og en stor fabrik i Polen, der har en kapacitet på omkring 900 busser årligt. Det kan være ret svært at se forskel på busser bygget det ene og det andet sted. Når det skal gå hurtigt, har man da også fordelt en ordre mellem fabrikkerne ved flere lejligheder. I 1998 fik både Bus Danmark og Combus således bygget en del af deres leverancer til HT-området i Säffle. Desuden har Aabenraa forholdsvis dårlige forhold for at bygge ledbusser, så det har siden Volvos overtagelse altid foregået i Säffle.
Problemet for Volvo har været, at salget svigtede, hvorfor fabrikkerne havde ledig kapacitet. Det er dyrt at opretholde en fabrik, mens den ikke producerer. Aabenraa-fabrikken var en af de mindre, og det har nok været en af grundene til, at valget faldt på Aabenraa, da man skulle reducere kapaciteten.
Selve fabrikken i Aabenraa skal sælges, men Volvo har besluttet, at fabrikken ikke må sælges til ny busproduktion. Det ligger således fast, at produktionen ophører. Man er dog nødt til at udbyde servicering af Aabenraa-busser, også af de modeller, der byggedes før Volvos overtagelse, og der bliver derfor en virksomhed, der vil stå for det fremover. Beliggenheden af denne ligger endnu ikke fast, men det vil være et sted i Jylland fra Trekantsområdet og nedefter.
Afviklingen
Det er besluttet, at Aabenraa Karrosseri får lov til at bygge i alt 100 busser i 2004 med sidste produktionsdag den 1. oktober. Dette svarer til noget under normal produktion i løbet af ni måneder. En del af fabrikkens personale har allerede fundet andet arbejde, hvorfor nogle af de resterende medarbejdere dog alligevel må løbe hurtigere.
De absolut sidste Aabenraa-busser, der altså bliver historiens - i hvert fald foreløbigt - sidste danskbyggede busser bliver 26 stk. Volvo B12BLE-bybusser til Wulff Bus i Roskilde samt en enkelt Volvo B12M-lavbagperronbus til bybusserne i Nuuk, der presses ind i mellem Wulff-busserne. Wulff Bus bliver altså den lykkelige(?) ejer verdens sidste Aabenraa-bus.
Aabenraa vil i løbet af 2004 bl.a. have bygget følgende busser:
5 stk. Volvo B12BLE, 12 m, til City-Trafik i HUR-området (nr. 2516-2520)
3 stk. Volvo B12BLE, 13,7 m, til City-Trafik i HUR-området som S-busser
2 stk. Volvo B7RLE til Østtrafik som bybusser i Vordingborg
3 stk. Volvo B12BLE, 12 m, til De Blaa Omnibusser i HUR-området
26 stk. Volvo B12BLE, 12 m, til Wulff Bus i HUR-området
1 stk. Volvo B12M-lavbagperronbus til Nuup Bussii, Nuuk, Grønland
Et antal B12M-rutebiler, bl.a. i 13,7 m-version til NT-området
Leveringerne til HUR-området kan ikke nås til 23. maj, for så vidt angår busserne til Wulff Bus og De Blaa Omnibusser. Dette hænger sammen med, at udbuddet blev afgjort meget sent.
De Blaa Omnibusser får i alt 19 busser, men kun de tre bygges i Aabenraa. Resten bygges i Säffle. Alle Wulffs bliver til gengæld bygget i Aabenraa - de leveres så også først en del senere.
City-Trafik, der skulle bruge 13 stk. 13,7 m-busser til linie 200S, ønskede egentlig Volvo-busser, som dem man allerede har kørende på linie 1A. Skulle Volvo levere alle 13, måtte City-Trafik imidlertid vente længe, da der ikke var plads til dem i produktionen. Derfor får City-Trafik kun 3 Volvo-busser, mens Scania har fået resten af ordren. De 5 12 m-busser er til gengæld primo maj leveret til City-Trafik.
Den opmærksomme læser har bemærket, at Østtrafik skulle have to styk Volvo B7RLE. Som R'et indikerer, er der tale om hækmotorbusser, og LE'et fortæller, at det er laventrébusser. Aabenraa Karrosseri har tidligere bygget Volvo B7R-busser til Norge, men i dansk sammenhæng er det nogle ret specielle busser, Østtrafik har bestilt. Busserne får dørpl. 1-1-0 og var under produktion ved besøget.
Øverst til venstre: Østtrafik får 2 stk. Volvo B7RLE med Aabenraa-karrosserier - de eneste nogensinde, kan jeg vist godt love. Busserne er laventrébusser med sideperron og ekstra brede døre. De skal anvendes som bybusser i Vordingborg.
Øverst til højre: Her ses den anden af Østtrafiks nye B7RLE-busser. Karrosseriets sider er lavet af et andet materiale (aluminium) end for og bag, hvilket er særligt tydeligt på dette billede. Den gule stang er stangen til bilen, der flytter busserne rundt i hallen.
Nederst til venstre: Volvo B7RLE er en laventrébus, altså en bus med lavt gulv i den forreste del og højt gulv i den bageste del. At Volvo B7R ikke er tænkt som laventrébus fremgår tydeligt af billedet. Der er hele tre trin op bag i (den gule stribe nederst i billedet markerer det første), hvilket er ret meget for en laventrébus.
Nederst til højre: Forfra ligner Volvo B7RLE/Aabenraa er hvilken som helst Volvo-bus af nyere dato. Chassisnummeret på bussen er 10147.
I produktion var også Volvo B12BLE-busserne til De Blaa Omnibusser og nogle Volvo B12M-rutebiler, bl.a. nogle lavbagperronbusser, der var på vej til landevejene i Nordjylland. Nogle af disse busser var mere færdige end andre. De Blaas bliver dog ikke færdige til tiden. De Blaa Omnibusser lejer busser fra Arriva, indtil de nye busser kan leveres. I produktionshallen stod også et Volvo B12BLE-chassis, der angiveligt skulle have karrosseri til Wulff Bus. Dén har et stykke vej endnu, til den er på gaden...
Uden for fabrikken stod nogle færdige eller næsten helt færdige busser, heriblandt et par NT-rutebiler og de tre 13,7 m-busser til City-Trafik i København.
Slut med danskbyggede busser
Når den 1. oktober oprinder, er det som nævnt slut med dansk busbyggeri - i hvert fald foreløbigt. Den næstsidste fabrik, DAB i Silkeborg, bukkede som bekendt under sidste forår. Man skal næppe regne med, at der påbegyndes ny produktion i Danmark. Den generelle tendens er, at sådanne opgaver løses i lande, hvor lønnen er lavere. Både Scania, der i 2002 afhændede DAB, og Volvo har f.eks. store fabrikker i Polen, og i dag bygges Scanias rutebiler til det danske marked i Estland. Samtidig er de fleste aftagere af busser vist enige om, at kvaliteten i dag er lavere end tidligere.
En større og væsentligere årsag til, at kvaliteten af nye busser er dalet i de senere år, skal formentlig ses i, at prisen på fabriksnyt materiel er presset - bl.a. pga. købernes (busselskabernes) konkurrencesituation. Samtidig er der krav om lav gulvhøjde i byområder og mere miljøvenlige busser overalt, og det tvinger buskonstruktørerne til at lave busser, der på nogen punkter bliver mindre hensigtsmæssigt indrettede. Skulle tendensen vende, rykker produktionen dog næppe tilbage til Danmark. Når alt kommer til alt, så kan polakkerne vel bygge lige så gode busser, som vi kan i Danmark?
Til venstre: Aabenraa Karrosseris forplads med færdige busser, telt, skorsten, og den nyeste produktionshal i baggrunden.