⚠
Denne artikel er forældet. Indholdet var korrekt på det tidspunkt, hvor den blev skrevet, men artiklen opdateres ikke længere.
⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Baggrund & historie ➜ Forældede artikler ➜
Fakta om Larsen Turistbusser
Af Thomas de Laine
En af HURs mindre entreprenører var Larsen Turistbusser, der dog sad på en ganske stor mængde handicapkørsel, da det gik højest. Selskabet har dog kun haft kørsel for HUR med "rigtige busser" siden 1. januar 2001.Et udbud af shuttlebussen (linie 38, 2 busser) i Lufthavnen betød, at linien pr. 1. januar 2001 overgik til Larsen Turistbusser i Brøndby. Den 16. juni 2001 påbegyndte selskabet endvidere kørslen på den nye servicebuslinie 847 i Glostrup (1 bus), der også blev vundet i licitation.
Primo oktober 2001 inddrog Færdselsstyrelsen selskabets køretilladelser pga. gæld til Told og Skat. Kørslen blev fordelt som følger:
- Linie 38 overgik 24. september til City-Trafik
- Linie 847 overgik 8. oktober til ES Bus, Roskilde
- Handicapkørslen overgik ca. 12. oktober til Falcks Redningskorps, Arriva Person- og Handicapservice, Codan Taxi, Lyngby-Holte Taxi og Søren Andersen.
Selskabet udfører dermed ikke længere kørsel for HUR.
Larsen Turistbusser havde inden lukningen 104 busser og 220 ansatte. Heraf var ca. 80 busser handicapbusser. Udover kørslen for HUR havde selskabet kørsel for Københavns Amt og udførte tillige turistbuskørsel i traditionel forstand.