Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2000

Århus Amt har afgjort 2. udbud

Af Thomas de Laine

Århus Amt har nu afgjort sit 2. udbud af buskørsel, der omfattede 100 busser og 58 pct. af regionalbuskørslen i amtet. Der var indkommet 151 tilbud fra 19 busselskaber, og amtet har valgt de økonomisk mest fordelagtige tilbud. Årligt forventer amtet at spare ca. 16,5 mill. kr. Tilbuddene er valgt ud fra kriterier som sikkerhed for uforstyrret drift, pris, kvalitet, erfaring med kollektiv trafik m.fl.

Resultatet blev, at Combus mister en stor mængde kørsel og at Wulff Bus øger sin kørselsandel betydeligt. Afgørelsen betyder også et farvel til seks busselskaber. Det er Linjebus, Todbjerg, Rougsø Ruten, Voldum Busselskab, Lars Esbensen og Fris Busser. Tre selskaber er nye, nemlig Bent Thykjær, Vestbus (tidligere Vestbanen), og Svidt, Mundelstrup. Sidstnævnte har dog tidligere kørt for amtet, men tabte sin kørsel ved 1. udbud i 1999. Ruterne blev fordelt som følger:

Wulff Bus A/S, Hedensted:
Rute 119, 120, 121, 122, 123, 217, 221, 351 og 361.

Vestbus A/S, Varde:
Rute 102/103, 306 og 331.

Bent Thykjær Turistbusser A/S, Horsens:
Rute 109.

Combus a/s, Århus:
Rute 107, 213, 214, 311 og flybussen Århus-Tirstrup.

Svidt, Mundelstrup:
Rute 211, 212 og 330.

De nye kontrakter løber i 6 år og træder i kraft ved overgangen til sommerkøreplanen d. 28. maj 2000. Af de 100 busser vil 29 være nye fra kontraktbegyndelse, mens i alt 73 af de 100 busser vil blive nyleveret i kontraktperioden.

Et af de busselskaber, der må forlade arenaen er Fris Busser. Fris Busser er et gammel familiefirma, der har betjent ruten mellem Århus og Hornslet siden 1931. Adm. dir. Steen Fris, der tillige er formand for Danske Busvognmænd og direktør i busselskabet Bus 2000, fortæller bl.a., at han er glad for, at det var et privat selskab og ikke Combus, der vandt Fris Bussers kørsel. "Jeg er glad for det mangeårige samarbejde med Århus Amt, men nu kan jeg se, at der kun bliver set på, hvad prisen er. At vi har kørt på ruten mellem Århus og Hornslet i årtier til kundernes tilfredshed tæller ikke, så derfor er jeg nu nødt til at lukke," siger han. Steen Fris fortryder dog ikke, at han ikke bød billigere. "For det ville være en umulig økonomisk situation." Steen Fris overvejer nu sit formandskab i DB og direktørposten i Bus 2000.

Bus 2000 var et af de busselskaber, der deltog i licitationen men altså uden held. Også "de fire store" var med: City-Trafik, Arriva Danmark, Combus og Linjebus. Desuden havde De Grønne Busser, Rougsø Ruterne, Voldum Busselskab, Fris Busser, Todbjerg City, Lars Esbensen, Svidt, Abildskous Rutebiler og Klaus Busch, der alle i forvejen kører for amtet, samt Odder Turistfart og Centrum Turist, der var og fortsat vil være uden kørsel for Århus Amt, lagt billet ind på kørslen.

Herefter har al kørsel for Århus Amtskommune været i udbud, idet de første 42 pct. blev udbud til kontraktbegyndelse 30. maj 1999. Århus Amt har ikke med planlægningen og driften af lokal- og bybusser at gøre; det klarer de enkelte kommuner selv. Således er det også Århus Kommune, der skal foretage et eventuelt udbud af bybusserne i Århus, hvilket man dog indtil videre har besluttet ikke skal ske.

Kilde: Berlingske Tidende 13.01.00; pressemeddelelse fra Århus Amt 11.01.00; liste over indkomne tilbud på Århus Amts hjemmeside.