Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv1999

Stort Linjebus-underskud

Af Thomas de Laine

Linjebus Danmark kommer ud af 1999 med underskud på omkring 25 mill. kr., hvilket er langt mere end budgetteret. Årsagen hertil skal søges i bl.a. de stigende oliepriser, hvilket udgør 6 mill. kr., og den forsinkede levering af de 34 Berkhof-busser og deraf følgende brug af erstatningsbusser, der har været dyre i drift, fordi de har stået uvirksomme i henved et år.

Adm. dir. Søren Clausen er blevet fyret fra årsskiftet, hvor han erstattes af franskmanden Christian Johns, der ifølge Børsen hverken taler eller forstår dansk. Linjebus er i dag ejet af franske CGEA Transport.

Den fyrede direktør har til Børsen udtalt, at begrundelsen for afskedigelsen er, at Linjebus' økonomi for 1999 "ikke ser for godt ud" samt, at man ikke kunne blive enige om, hvad der skulle ske i den givne situation. "Vi er nu ramt af, at den gamle koncernledelse accepterede, at vi tog mange underskudsgivende kontrakter ind ud fra devisen: Vind - eller forsvind," forklarer Søren Clausen. Derudover er oliepriserne som nævnt steget, og der har været meget store vanskeligheder med de 200 overtagne Arriva-chauffører, hedder det videre.

Endelig har Linjebus - ud over underskuddet - et krav fra Trafikministeriet på tilbagebetaling af 24-25 mill. kr., som ministeriet vil have, fordi Linjebus har eksporteret et antal handicapvenlige lavtgulvsbusser, som der var givet støtte til otte års anvendelse af. Linjebus eksporterede busserne efter fire år, fordi selskabet tabte en stor HT-kontrakt og ikke havde noget at bruge busserne til.

Kilde: Børsen 14.12.99