Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2000

Combus-køber fundet

Af Thomas de Laine

Arriva, der er landets næststørste busselskab, står efter al sandsynlighed til at blive køberen af det statsejede Combus. Og købesummen bliver måske negativ! Ifølge Børsen vil overtagelsen blive præsenteret i løbet af meget kort tid, og er køberen ikke Arriva, så er det et andet britisk busselskab. Det kommer nok til at koste staten 300-400 mill. kr. at komme af med Combus - ligeledes ifølge Børsen.

For et par måneder siden udtalte Combus' adm. dir. Ole Trolle til Børsen, at selskabets penge ville være brugt fire måneder senere. Rygtet siger, at datoen skulle være den 27. december. Til den tid ville Combus altså enten indstille driften, eller også skulle et salg være på plads inden. Alternativt kunne man endnu engang skyde penge i selskabet.

Det var, hvad den daværende trafikminister Sonja Mikkelsen (S) gjorde i forsommeren 1999, da Combus (sidste gang) var på kanten af konkurs. Dengang var 200 mill. kr. fra Trafikministeriet ny egenkapital, mens yderligere 100 mill. kr. var et lån. Udover diskussionen om, hvorvidt dette statstilskud var i strid med EUs regler, har der været en del politisk ballade om Combus. Februar 2000 blev Sonja Mikkelsen afløst af partifællen Jacob Buksti, der har videreført arbejdet med at få Combus solgt. Dette arbejde løb ind i problemer efteråret 1999, da Arriva trak sig som interesseret køber pga. diskussionen om eventuel indførelse af markedsbegrænsning, så ét busselskab f.eks. maksimalt måtte have 25 pct. af busdriften. Arriva har senere erklæret sig interesseret igen.

Hvis Arriva køber Combus får Arriva en markedsandel i Danmark på 53 pct. I Hovedstadsområdet kommer det op i nærheden af 70 pct. Combus' køber vil overtage hele Combus, og altså også kørslen i Hovedstadsområdet.

Arriva kom til Danmark i 1997 ved købet af Unibus Rutetrafik, der dengang havde ca. 8 pct. af kørslen i Hovedstadsområdet og lidt i resten af landet. 1999 fulgte købet af Bus Danmark, det der engang var busdelen af HT og hvis historie kan føres tilbage til Københavns Sporveje. Dette selskab var blevet udskilt fra HT i 1995 som et selvstændigt aktieselskab og kunne herefter deltage i licitationerne. Salget fra ejerne, der var de fem amtskommunale enheder i Hovedstadsområdet, blev egentlig sat igang, fordi der var udsigt til ringere økonomi i Bus Danmark.

Combus er det tidligere DSB-Busser, der opstod, da statsbanerne begyndte at køre med rutebiler i 1930'erne. I 1995 blev statsbanernes rutebiler på tilsvarende måde udskilt i et selvstændigt aktieselskab med henblik på licitationerne. Det var dengang meningen, at de første 25 pct. af aktierne skulle sælges i 1998, men det skete ikke. Første halvår af 1998 var første gang, der virkelig viste sig økonomiske problemer i Combus.

Kilder: Børsen 15.11.00 og 16.11.00