Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2000

Slut med faste minuttal i København?

Af Thomas de Laine

Måske bliver løsningen på buschaufførernes arbejdsmiljøproblemer, at køreplanernes minuttal droppes til fordel for såkaldte "flydende køreplaner". Det er køreplaner, hvor der ikke er minuttal men blot intervaller. Københavnske linie 5 havde sidste gang en sådan køreplan i vinteren 1993-94 - i hvert fald over for passagererne. Flydende køreplaner kan bruges på linier, hvor der er meget kort tid mellem busserne, og det derfor ikke er særlig væsentligt for passagererne at vide, på hvilket minuttal bussen kommer, fordi den kommer hele tiden. Linie 5, 16 og 350S er eksempler. På sidstnævnte linie er der 18 afgange i timen i myldretiden.

De flydende køreplaner blev foreslået på en konference om buschaufførernes trivsel, der sent i september blev afholdt i DGI-byen på Vesterbro. Meningen er, at man afstresser chaufførerne ved at droppe at køre efter faste minuttal. Chaufførne klager blandt andet over, at det er vanskeligt at overholde køreplanen og til tider også færdselsloven.

En anden fordel ved at køre efter intervaller i stedet for minuttal er, at man kan sprede busserne på en linie, så de ikke kører lige efter hinanden (men det er da vist mere et trafikalt problem?). Dermed er det også en bedre service over for passagererne. Vicedirektør Per Als, HURs trafikdivision (HT), afviser ikke ideen mht. de store linier, men fortæller, at det kræver styring fra HURs side, og at passagererne på stoppestederne skal kunne se, hvor mange minutter, der er til næste bus kører - ligesom på Amagerbrogade, hvor dette er en del af PrioBus-systemet.

Kilde: JP-København 27.09.00