Myldretid

Menu

Velkommen til Myldretid

Myldretid er nyheder og fakta om kollektiv trafik i Danmark med hovedvægt på busser.  Mere info...

Se seneste opdateringer (3. juni 2023)

Seneste nyheder

Mutares og Deutsche Bahn afslutter Arriva-handel (16. maj 23)

Salgsprocessen trak ud, men overtagelsen har nu fundet sted.

Movias 22. udbud i gang (18. apr. 23)

123 busser på bl.a. to S-buslinjer er i udbud. DitoBus kører i dag den største del af linjerne.

Slut med komplette Volvo-busser og fabrikken i Wrocław (17. mar. 23)

Fremover tilbydes Volvo-buschassiser med karosserier fra eksterne fabrikker.

Københavns nye fjernbusterminal forsinkes et år (17. mar. 23)

Manglende leverandører af intelligent trafiksystem udsætter åbningen til 2024.

Omkring 250 nye elbusser på vej til Storkøbenhavn og Aarhus (10. mar. 23)

Udskiftningen svarer til 5-6 pct. af de rutebusser, der er i trafik for trafikselskaberne.

Flere nyheder...

Lineær lørdag: Østtrafik 191 som linje 253 på Toldbodvej, Køge

Det Østsjællandske Jernbaneselskab (ØSJS), nok bedre kendt som Østbanen, gik i 1931 ind i rutebildrift i banens opland, bl.a. fordi jernbanen i løbet af 1920'erne efterhånden var blevet påført mere og mere konkurrence fra private bilruter. Banen forløb dengang som nu fra Køge til Hårlev, hvor den delte sig i en gren videre over Karise til Fakse og Fakse Ladeplads og en gren over Klippinge og Store Heddinge til Rødvig. Østbanens rutebilkørsel kom både til at bestå af bilruter, banen overtog, og nye ruter. 1. april 1931 overtoges således ruten Køge-Strøby Egede-Strøby-Klippinge-Store Heddinge fra vognmand Edvard Frederik Siemssen i Store Heddinge, og få måneder efter etablerede banen selv en mere direkte rute mellem de samme byer, som snart forlængedes helt til Rødvig. Rutebildriften omfattede også andre ruter, og allerede i midten af 1930'erne havde banen 6 rutebiler. De to nævnte ruter mellem Køge og Store Heddinge/Rødvig samledes senere i én, som ganske vist med mellemrum ændredes på forskellig vis, men stadig bestod, da den nordlige del af ruten fra april 1975 kom ind under HT-systemet. Ruten blev samtidig tildelt linjenummer 253. Da Storstrøms Trafikselskab, STS, i 1979 blev etableret, kom ruten dog til at høre under dette i stedet for HT. STS begyndte i midten af 1990'erne at sende kørslen i udbud, men forinden var Østbanens busafdeling blevet udskilt som det selvstændige aktieselskab Østtrafik, der både i 1996, 1999 og 2004 genvandt bl.a. linje 253. Østtrafik blev dog i foråret 2009 solgt af Østbanens arvtager Hovedstadens Lokalbaner, og den nye ejer var DitoBus, som drev Østtrafik videre separat indtil udløbet af kontrakten i foråret 2010. Den nye kontrakt fra dette forår blev vundet af netop DitoBus, og ikke længe efter gik den tilbageværende del af Østtrafik konkurs. DitoBus kørte linje 253 i resten af den tid, linjen lignede sig selv, nemlig frem til august 2016, hvor den radikalt omlagdes til at være en slags åben skolebuslinje, der gav Vallø, Valløby, Strøby, Strøby Egede, Varpelev og Hårlev forbindelse med bl.a. Hotherskolen i Hårlev og Strøbyskolen. Siden da har Lokalbus, der nu hedder Vikingbus, kørt linjen. En uges tid før Østtrafik forsvandt fra linje 253 - og omkring halvanden måned før selskabets konkurs - passerer vogn 191, Volvo B12M-60/Aabenraa (8500) årg. 2003, på dette billede over Køge Å ad Toldbodvej i Køge. Bussen er på vej mod Store Heddinge, som fra 1989 var den sydlige endestation for de fleste ture på linje 253. Vogn 191 bærer stadig Storstrøms Trafikselskabs karakteristiske design, selvom Movia på dette tidspunkt havde været ved magten i mere end tre år. Foto taget 22. marts 2010. Mere...

Bussens data, historie og billeder

Tags:

Østtrafik Aabenraa (busproducent) Volvo Køge 2010 Lineær lørdag

Dagen i dag

1988: H.P. Clausen (Konservative) overtager trafikministerposten.

2012: 10 af DSBs togsæt afgår fra Frederikshavn mod København og Fredericia - med færge via Göteborg vel at mærke! Togene er blevet spærret inde i Nordjylland ved påsejlingen af Limfjordsbroen 28. marts, men der er brug for dem andre steder i landet i forbindelse med store sporarbejder i sommerens løb.